Vad gäller med airbag inför 2021?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14, KTM 450xc r -08, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20
Kostar det extra med track mode , även om man köpt datorn ?
Verkar jobbigt att skicka tillbaka den under vintern om man hyr den, men inte vill betala under vintervilan.
Kan man ha sitt gamla alpinestars bröstskydd ?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
TV4, gsxr1000, cbr1000rr
Nu har Helite släppt några västar utan snöre. Tycker deras e-GP Air verkar vara vettig, och är sugen på att klicka på köp.
+ Kan användas ihop med gamla skinstället (som sitter för bra för att använda väst under)
+ Enkel och billig att ladda om själv utan att behöva skicka iväg.
+ Skinn utanpå, så den bör tåla lite skrap.
- Dyr. Nästan 10 lök i i sverige, men säljs för dryga 7 i dom düska webbshopparna.

Finns det nåt bättre utan att behöva köpa helt nytt skinnställ?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, KTM Freeride 250F -20
Köpte en Helite Turtle 2.0 och har hunnit testa den lite på gatan än. Hjälmen tar i lite i vissa lägen, typ när man ligger på tanken eller drar upp axlarna av nån annan anledning. Antar att det är för att den sitter på utsidan och det är lättare att den åker upp. Halvt störande så ska testa lite andra västar i sommar. Samma problem hade jag iofs med en Alpinestars track vest där skumgummibitarna på framsidan åkte upp och hamnade i vägen.

Sitter man rakt upp så känns det inte ens att man har på sig den. Remmen är lätt att glömma men det är ju bara en rutin att jobba in, märks inte alls när man kör i alla fall.

Skönt att slippa ladda batteri och en väst med abonnemang skulle jag aldrig köpa.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
1994 Suzuki GSX1100F
Köpte en Helite Turtle 2.0 och har hunnit testa den lite på gatan än. Hjälmen tar i lite i vissa lägen, typ när man ligger på tanken eller drar upp axlarna av nån annan anledning. Antar att det är för att den sitter på utsidan och det är lättare att den åker upp. Halvt störande så ska testa lite andra västar i sommar. Samma problem hade jag iofs med en Alpinestars track vest där skumgummibitarna på framsidan åkte upp och hamnade i vägen.

Sitter man rakt upp så känns det inte ens att man har på sig den. Remmen är lätt att glömma men det är ju bara en rutin att jobba in, märks inte alls när man kör i alla fall.

Skönt att slippa ladda batteri och en väst med abonnemang skulle jag aldrig köpa.
Hur funkade den att klota i?
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Nu har Helite släppt några västar utan snöre. Tycker deras e-GP Air verkar vara vettig, och är sugen på att klicka på köp.

Har kollat på denna också. Använt HitAir RS-2 i flera år men nu är den utsliten och jag behöver en ny.

Att en sladdlös väst skall kännas trygg bygger på att triggeralgoritmerna är pålitliga och träffsäkra. Visst kan det skilja även hur bra olika västar skyddar, men att den löser ut över huvud taget (eller låter bli att lösa ut om man kör i ett potthål eller får ett kast på banan) känns som första prioriteten tycker jag.

När jag grävde i Helites nya trådlösa västar och pratade med deras support verkar de haft en handfull betatestare som åker allt från touring till bana som de haft som underlag när de utvecklat algoritmerna. Men that's it. De visste inte om hur ofta de skulle släppa nya updateringar och de hade inte funderat färdigt på hur det skall gå till rent praktiskt. Jag läser mellan raderna att uppdateringar kommer vara sällsynta om ens förekommande.

Jämför man med In&Motions västar så hade de många hundra testare som åkte flera hundra tusen mil + förare i WSBK + MotoGP som underlag innan de släppte västarna för ett antal år sedan. Efter det släpps det uppdateringar kontinuerligt nu när det är tusentals användare som hela tiden samlar in data och kraschloggar (Det går att välja bort för den som inte vill dela data över hur man åker). Uppdateringar sker trådlöst via appen.

Jag har inte köpt In&Motion själv och tjänar inget på att tala gott om dem, men jämför man deras approach och resurser så verkar Helites inte så attraktiv längre i mina ögon.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
TV4, gsxr1000, cbr1000rr
Har kollat på denna också. Använt HitAir RS-2 i flera år men nu är den utsliten och jag behöver en ny.

Att en sladdlös väst skall kännas trygg bygger på att triggeralgoritmerna är pålitliga och träffsäkra. Visst kan det skilja även hur bra olika västar skyddar, men att den löser ut över huvud taget (eller låter bli att lösa ut om man kör i ett potthål eller får ett kast på banan) känns som första prioriteten tycker jag.

När jag grävde i Helites nya trådlösa västar och pratade med deras support verkar de haft en handfull betatestare som åker allt från touring till bana som de haft som underlag när de utvecklat algoritmerna. Men that's it. De visste inte om hur ofta de skulle släppa nya updateringar och de hade inte funderat färdigt på hur det skall gå till rent praktiskt. Jag läser mellan raderna att uppdateringar kommer vara sällsynta om ens förekommande.

Jämför man med In&Motions västar så hade de många hundra testare som åkte flera hundra tusen mil + förare i WSBK + MotoGP som underlag innan de släppte västarna för ett antal år sedan. Efter det släpps det uppdateringar kontinuerligt nu när det är tusentals användare som hela tiden samlar in data och kraschloggar (Det går att välja bort för den som inte vill dela data över hur man åker). Uppdateringar sker trådlöst via appen.

Jag har inte köpt In&Motion själv och tjänar inget på att tala gott om dem, men jämför man deras approach och resurser så verkar Helites inte så attraktiv längre i mina ögon.
Ja, Helites e-system är ju nytt, så att köpa den västen blir ju lite chansning såklart. Hade jag åkt äventyrshoj med bylsig allvädersjacka, så hade jag övervägt en väst som var designad att bäras under jackan.
Med det är inget alternativ för mig i dagsläget.
En utanpå-väst kan ju designas med mycket större luftvolym också, så den borde vara säkrare. Om den löst ut.. 😄
 
Last edited:

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84 (Till Salu)
Helite har tydligen en recall ute för den första batchen e-västar.
Tydligen har någon eller några vådautlöst.
 
Nyheter
Provkörning: Triumph Bonneville T120 – Lugnande Pulser.

I vardagens stress, kontors...

Kawasakis 2022 MX-modeller

Kawasaki har presenterat fe...

Delta i World Adventure Week

World Adventure Week äger r...

Service hos Lillemans MC

Efter de första hundra mile...

Bildsvep från Ducatis bandag på Karlskoga

90 sugna Ducatister på plat...

Brad Binder förlänger med KTM

KTM:s första MotoGP-racevin...

Jämförelsetest Indian FTR 1200 S, gammal mot ny

Indian FTR S årsmodell 2019...

Vinnarna från Custom Bike Show

Anders Göth ställde ut fler...

Snabbare leveranser och fler upplevelser hos Touratech

Under 15 år har Touratech N...

Genomtänkt för touring!

Dainese har tillverkat mc-k...

Top