Vad friterar man i och hur i hela fridens namn hanterar man oljan?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tja, som ämnet antyder så undrar jag -orutinerad friterare som jag är- om någon här har endera kunskap om, länkar till eller på att sätt vet något om hur man bör hantera frityrolja före/under och efter fritering?
En relaterad fråga är ju också som sagt, vilken olja passar bäst till fritering?
Kan det rentutav vara så att olika olja passar till olika saker?
 
En fritös.
Frityrolja.
Återvinningscentralen.

Kulturberikade stadsdelar med folkslag som friterar i mycket högre utsträckning är Svensson har ofta stopp i avloppen för de häller ut oljan i slasken vilket sätter igen rören på nolltid.
 
Håller med ovanstående. Köp en fritös. Det minskar riskerna väldigt mycket. Det finns speciell frityrolja i matvaruaffärerna, men det är säkers samma skit som vanlig rapsolja. :)
 
Går åt ca 2l olja till en normal hemma fritös. Oljan kan användas 3-4 ggr inom några månader.
Jag trattar tillbaka oljan i dunken mellan gångerna och förvara den i kylskåpet.
 
Har du inte en sluten fritös, så ha INTE igång fläkten, för uppstår brand så sprider sig elden fortare.
 
Fritöser, oavsett om det är separata maskiner eller gryta på spisen sprider oljeångor i hela köket/huset.

Jag hade en men det var totalförbjuden att användas inomhus, endast ute till grillnig.

När jag jobbade som köksluckelackerare fick vi ofta kassera alla luckorna hos folk som hade friterat mycket, då dom var totalt impregnerade med olja, så färgen bara bubblade...
 
Den använda oljan häller du i tanken på dieselbilen. Skön currydoft från avgaserna beroende på vad du friterat.
 
Den använda oljan häller du i tanken på dieselbilen. Skön currydoft från avgaserna beroende på vad du friterat.

Mja, inte så där rakt av, då funkar det att köra i en tändkulemotor (efter filtrering som tar bort dom största potatisbitarna)

Ska man göra biodiesel av den är det några steg till för att spjälka fettet och fälla ut glycerinöverskottet.
 
Eller en OM617.
De jävlarna sväljer vad skit som helst :gnissla

Edit: Fingrarna var snabbare än hjärnan, derp.

Jo, förvärmer man frityroljan så går den att köra i dieselbilar efter filtrering, men jag skulle nog rekomendera att man spjälkar bort glycerinet för att minska risken för proppar i systemet.

Ungefär av samma anledning skulle jag rekomendera att inte äta allt för mycket friterad mat faktiskt...
 
Jo, förvärmer man frityroljan så går den att köra i dieselbilar efter filtrering, men jag skulle nog rekomendera att man spjälkar bort glycerinet för att minska risken för proppar i systemet.

Ungefär av samma anledning skulle jag rekomendera att inte äta allt för mycket friterad mat faktiskt...
Visst blir bränslet lämpligare efter spjälkning, men kostnaden i tid och kemikalier överstiger nog många gånger obehaget att ta isär och rengöra bränslesystemet någon gång då och då.

Faktiskt en av få saker som lockar med att skaffa dieselbil: kunna köra på nästan vilken oljeskit som helst. Skulle sätta upp byttor vid varenda återvinningsstation samt tigga från restauranger och gatukök.
http://www.youtube.com/watch?v=QEX1YFXYTdI
 
Visst blir bränslet lämpligare efter spjälkning, men kostnaden i tid och kemikalier överstiger nog många gånger obehaget att ta isär och rengöra bränslesystemet någon gång då och då.

Faktiskt en av få saker som lockar med att skaffa dieselbil: kunna köra på nästan vilken oljeskit som helst. Skulle sätta upp byttor vid varenda återvinningsstation samt tigga från restauranger och gatukök.

Kaustiksoda och metanol kostar inga stora pengar, det är ytterst små mängder som ska blandas i, sedan låter man bara glycerinet sjunk till botten.

Jag skulle inte riskera propp i bränslesystemet och bärgare hem.
 
Kaustiksoda och metanol kostar inga stora pengar, det är ytterst små mängder som ska blandas i, sedan låter man bara glycerinet sjunk till botten.

Jag skulle inte riskera propp i bränslesystemet och bärgare hem.
Du behöver minst 3 gånger så mycket metanol som olja i mol.
http://en.wikipedia.org/wiki/Biodiesel_production
Plus ytterligare reningssteg både före och efter.

Jag hade nog försökt "lösa" propprisken med grova ledningar och rejäla filter. När filtren börjar sättas igen får man god förvarning i form av sänkt effekt. Förhoppningsvis...
 
BBC hade ett program som hette "it's not easy being green", där de konverterade frityrolja till bränsle till dieselbil. Det var inte helt enkelt. :gnissla Skulle inte rekommendera det.
 
Du behöver minst 3 gånger så mycket metanol som olja i mol.
http://en.wikipedia.org/wiki/Biodiesel_production
Plus ytterligare reningssteg både före och efter.

Okej, det är skitsvårt och dyrt och fördelarna med att tillverka biodiesel uppväger inte nackdelarna.

Det är bättre att riva hela bränslesystemet på bilen när den hipp som happ strejkar någonstans.

Då vet vi det, samt att hela biodieselrörelsen är grundlurade, för det är mycket bättre att hälla orenad frityrolja direkt i tanken, med lökringar och allt.
 
GuW: Lugna dej. Låt någon prova och lära sej den hårda vägen :P

Såg för övrigt ett program om en snubbe som gjorde precis så att han åkte runt till olika snabbmatsställen och erbjöd sej att gratis ta hand om deras gamla olja.

Sen hade han ett litet raff i garaget där han renade det och sen tankade sin gamla pickup.

Det ger ju en del jobb men å andra sidan gick hans bil gratis.
Och luktade härligt beroende på vilken restaurang han hämtat på senast :D
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top