Vad friterar man i och hur i hela fridens namn hanterar man oljan?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tja, som ämnet antyder så undrar jag -orutinerad friterare som jag är- om någon här har endera kunskap om, länkar till eller på att sätt vet något om hur man bör hantera frityrolja före/under och efter fritering?
En relaterad fråga är ju också som sagt, vilken olja passar bäst till fritering?
Kan det rentutav vara så att olika olja passar till olika saker?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
En fritös.
Frityrolja.
Återvinningscentralen.

Kulturberikade stadsdelar med folkslag som friterar i mycket högre utsträckning är Svensson har ofta stopp i avloppen för de häller ut oljan i slasken vilket sätter igen rören på nolltid.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Håller med ovanstående. Köp en fritös. Det minskar riskerna väldigt mycket. Det finns speciell frityrolja i matvaruaffärerna, men det är säkers samma skit som vanlig rapsolja. :)
 

stealax

Road rage
Gick med
31 Jan 2008
Ort
mitten till höger
Hoj
MT-01 KTM 250r freeride -14
Går åt ca 2l olja till en normal hemma fritös. Oljan kan användas 3-4 ggr inom några månader.
Jag trattar tillbaka oljan i dunken mellan gångerna och förvara den i kylskåpet.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Har du inte en sluten fritös, så ha INTE igång fläkten, för uppstår brand så sprider sig elden fortare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fritöser, oavsett om det är separata maskiner eller gryta på spisen sprider oljeångor i hela köket/huset.

Jag hade en men det var totalförbjuden att användas inomhus, endast ute till grillnig.

När jag jobbade som köksluckelackerare fick vi ofta kassera alla luckorna hos folk som hade friterat mycket, då dom var totalt impregnerade med olja, så färgen bara bubblade...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Den använda oljan häller du i tanken på dieselbilen. Skön currydoft från avgaserna beroende på vad du friterat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den använda oljan häller du i tanken på dieselbilen. Skön currydoft från avgaserna beroende på vad du friterat.

Mja, inte så där rakt av, då funkar det att köra i en tändkulemotor (efter filtrering som tar bort dom största potatisbitarna)

Ska man göra biodiesel av den är det några steg till för att spjälka fettet och fälla ut glycerinöverskottet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eller en OM617.
De jävlarna sväljer vad skit som helst :gnissla

Edit: Fingrarna var snabbare än hjärnan, derp.

Jo, förvärmer man frityroljan så går den att köra i dieselbilar efter filtrering, men jag skulle nog rekomendera att man spjälkar bort glycerinet för att minska risken för proppar i systemet.

Ungefär av samma anledning skulle jag rekomendera att inte äta allt för mycket friterad mat faktiskt...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jo, förvärmer man frityroljan så går den att köra i dieselbilar efter filtrering, men jag skulle nog rekomendera att man spjälkar bort glycerinet för att minska risken för proppar i systemet.

Ungefär av samma anledning skulle jag rekomendera att inte äta allt för mycket friterad mat faktiskt...
Visst blir bränslet lämpligare efter spjälkning, men kostnaden i tid och kemikalier överstiger nog många gånger obehaget att ta isär och rengöra bränslesystemet någon gång då och då.

Faktiskt en av få saker som lockar med att skaffa dieselbil: kunna köra på nästan vilken oljeskit som helst. Skulle sätta upp byttor vid varenda återvinningsstation samt tigga från restauranger och gatukök.
http://www.youtube.com/watch?v=QEX1YFXYTdI
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Visst blir bränslet lämpligare efter spjälkning, men kostnaden i tid och kemikalier överstiger nog många gånger obehaget att ta isär och rengöra bränslesystemet någon gång då och då.

Faktiskt en av få saker som lockar med att skaffa dieselbil: kunna köra på nästan vilken oljeskit som helst. Skulle sätta upp byttor vid varenda återvinningsstation samt tigga från restauranger och gatukök.

Kaustiksoda och metanol kostar inga stora pengar, det är ytterst små mängder som ska blandas i, sedan låter man bara glycerinet sjunk till botten.

Jag skulle inte riskera propp i bränslesystemet och bärgare hem.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kaustiksoda och metanol kostar inga stora pengar, det är ytterst små mängder som ska blandas i, sedan låter man bara glycerinet sjunk till botten.

Jag skulle inte riskera propp i bränslesystemet och bärgare hem.
Du behöver minst 3 gånger så mycket metanol som olja i mol.
http://en.wikipedia.org/wiki/Biodiesel_production
Plus ytterligare reningssteg både före och efter.

Jag hade nog försökt "lösa" propprisken med grova ledningar och rejäla filter. När filtren börjar sättas igen får man god förvarning i form av sänkt effekt. Förhoppningsvis...
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
BBC hade ett program som hette "it's not easy being green", där de konverterade frityrolja till bränsle till dieselbil. Det var inte helt enkelt. :gnissla Skulle inte rekommendera det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du behöver minst 3 gånger så mycket metanol som olja i mol.
http://en.wikipedia.org/wiki/Biodiesel_production
Plus ytterligare reningssteg både före och efter.

Okej, det är skitsvårt och dyrt och fördelarna med att tillverka biodiesel uppväger inte nackdelarna.

Det är bättre att riva hela bränslesystemet på bilen när den hipp som happ strejkar någonstans.

Då vet vi det, samt att hela biodieselrörelsen är grundlurade, för det är mycket bättre att hälla orenad frityrolja direkt i tanken, med lökringar och allt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
GuW: Lugna dej. Låt någon prova och lära sej den hårda vägen :p

Såg för övrigt ett program om en snubbe som gjorde precis så att han åkte runt till olika snabbmatsställen och erbjöd sej att gratis ta hand om deras gamla olja.

Sen hade han ett litet raff i garaget där han renade det och sen tankade sin gamla pickup.

Det ger ju en del jobb men å andra sidan gick hans bil gratis.
Och luktade härligt beroende på vilken restaurang han hämtat på senast :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top