Vad fick dig att skaka på huvudet idag?

Vilka skattepengar tänker du på?

Totalt satsades 214 miljarder i Northvolt, de största pengarna kom från Tyskland och Kanada. 625 miljoner i direkta stöd från svenska skattebetalare. Räknar man in allting inkl riskkapital från tex pensionsfonder så kanske man kommer upp i dryga 2 miljarder, dvs en knapp procent av investeringen. Då har väl i ärlighetens namn mer än så kommit tillbaka till svenska skattebetalare i form av kontrakt för entreprenörer och anställda…

Jag tror därför att du kanske får söka lite bredare när du söker kunskap om industrisatsningarna i Europa. Dina slutsatser tyder på att du kanske fastnat lite väl mycket i den sk alternativnyhetsmiljön om du på allvar vill göra gällande att det är skattepengar och bluff som ligger bakom.
Konkurser är inte alls ovanliga i stora industriprojekt, särskilt inte de som ligger i framkant.

Det är därför det kallas för ”riskkapital”.

Hade inte Covid kommit hade tex Northvolt sannolikt inte försenats och därmed kanske varit en succé. Sådant är svårt att veta. Det finns massor av exempel på stora satsningar som misslyckats pga krig, räntehöjningar, ny teknologi, fastighetskrascher, råvaruprisförändringar osv osv.

Det betyder inte att man inte skall satsa, det betyder att risken räknas in i kalkylen för de som lånar ut pengar.

Tar vi exemplet på skattepengar till industriprojekt så kan vi nämna Intels fabrik i Magdeburg som räknade hem 10 miljarder Euro i statligt stöd när de byggde sin fabrik.

Stod du på barrikaderna och protesterade då också? Eller missade Christian Sandström det?

Kör snyggt!

3. Svenska pensions- och tjänstepensionsfonder
Svenska folkets pensionspengar investerades i miljardklassen i bolaget:
    • AP-fonderna (Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden): Gick samman i det gemensamma bolaget 4 to 1 Investments och satsade totalt nästan 6 miljarder kronor.
    • AMF: Investerade runt 1,9 miljarder kronor.
    • Folksam & KPA Pension: Investerade totalt cirka 850 miljoner kronor

Långivare och offentliga medel
Utöver de som köpte aktier (eget kapital) har Europeiska investeringsbanken (EIB), Nordiska investeringsbanken (NIB) samt ett konsortium av 23 kommersiella banker lånat ut miljardbelopp, där stora delar av lånen var garanterade av bland annat den svenska Riksgälden

Totalt satsades 214 miljarder i Northvolt, de största pengarna kom från Tyskland och Kanada. 625 miljoner i direkta stöd från svenska skattebetalare. Räknar man in allting inkl riskkapital från tex pensionsfonder så kanske man kommer upp i dryga 2 miljarder, dvs en knapp procent av investeringen. Då har väl i ärlighetens namn mer än så kommit tillbaka till svenska skattebetalare i form av kontrakt för entreprenörer och anställda…

Jag tror därför att du kanske får söka lite bredare när du söker kunskap om industrisatsningarna i Europa. Dina slutsatser tyder på att du kanske fastnat lite väl mycket i den sk alternativnyhetsmiljön om du på allvar vill göra gällande att det är skattepengar och bluff som ligger bakom.
Konkurser är inte alls ovanliga i stora industriprojekt, särskilt inte de som ligger i framkant.

Det är därför det kallas för ”riskkapital”.

Hade inte Covid kommit hade tex Northvolt sannolikt inte försenats och därmed kanske varit en succé. Sådant är svårt att veta. Det finns massor av exempel på stora satsningar som misslyckats pga krig, räntehöjningar, ny teknologi, fastighetskrascher, råvaruprisförändringar osv osv.

Det betyder inte att man inte skall satsa, det betyder att risken räknas in i kalkylen för de som lånar ut pengar.

Tar vi exemplet på skattepengar till industriprojekt så kan vi nämna Intels fabrik i Magdeburg som räknade hem 10 miljarder Euro i statligt stöd när de byggde sin fabrik.

Stod du på barrikaderna och protesterade då också? Eller missade Christian Sandström det?

Kör snyggt!
Hade varit trevligt om du för en gång skull vore seriös…

Från Di
”Di:s granskning visar på åtminstone 88 miljarder kronor av offentliga medel som tillförs bolaget från kommuner, offentligt ägda bolag, statliga myndigheter, tyska och kanadensiska staten samt EU. Till det kommer kreditgarantier i mångmiljardklassen där skattebetalarna bär risken.”

Fyi har kommunen, företag och privatpersoner skuldsatt sig och pensionsfonder lagt in nästan 9 miljarder…puts väck nu.

Last edited:

1788705643746.png

H uttryckte sig väl aldrig försumligt och ogenomtänkt?
H kunde uttrycka sig och formulera sammanhängande meningar, han styrde inte över varje diskussion till att handla om honom själv.
Han fick med sig folket för att han var en begåvad talare.

Exakt varför T lyckats få med sig folket har jag svårt att förstå. Han kan knappt formula en sammanhängande mening. Nej jag har väldigt svårt att jämföra dessa män.

Visst verkar H betydligt ondskefullare med tanke på alla judar men jag tror inte att T skulle tveka en sekund om att göra nåt liknande ifall han trodde att det skulle vara gynnsamt.
Det är ju lite det jag menar. Att vilja Naziststämpla Trump för att han är "en mästare på att uttrycka sig försumligt" är ju direkt felaktigt då det är något han inte har gemensamt med Hitler. Önskan att Nazistämpla Trump verkar med andra ord väga tyngre, det spelar ingen roll vad han gör eller vilka faktiska likheter som finns dem emellan. Trump är helt enkelt dålig och den objektivt mest dåliga människan genom tiderna är Hitler, alltså jämför man Trump med Hitler utan att ha något vidare konkret belägg för detta. I mina ögon handlar det därmed om direkt smutskastning och ogrundat förtal, inte konkret faktabaserad kritik.

Sen har vi nog en ganska olik syn på vad som definierar "mentalt frisk". Jag menar ju på att det inte går att bli så mycket mer mentalt ofrisk än Hitler just eftersom han gjorde vad han gjorde, och det grundar jag minst av allt på hans förmåga att uttrycka sig. Han var absolut en skicklig talare och antagligen hyfsat intelligent, och fullständigt jävla sjuk i huvudet. Endast intelligens är inte vad som definierar mental hälsa, det finns gott om psykopater som är högintelligenta.

"Jag tror inte att T skulle tveka en sekund om att göra nåt liknande ifall han trodde att det skulle vara gynnsamt", en tämligen grov anklagelse som man rimligtvis borde ha någon slags konkret belägg för. Verbal oförmåga är inte likställt med viljan att mörda miljoner oskyldiga människor, det handlar nog snarare om att du låter ditt personliga förakt för personen i fråga lysa igenom.

Det är ju lite det jag menar. Att vilja Naziststämpla Trump för att han är "en mästare på att uttrycka sig försumligt" är ju direkt felaktigt då det är något han inte har gemensamt med Hitler. Önskan att Nazistämpla Trump verkar med andra ord väga tyngre, det spelar ingen roll vad han gör eller vilka faktiska likheter som finns dem emellan. Trump är helt enkelt dålig och den objektivt mest dåliga människan genom tiderna är Hitler, alltså jämför man Trump med Hitler utan att ha något vidare konkret belägg för detta. I mina ögon handlar det därmed om direkt smutskastning och ogrundat förtal, inte konkret faktabaserad kritik.

Sen har vi nog en ganska olik syn på vad som definierar "mentalt frisk". Jag menar ju på att det inte går att bli så mycket mer mentalt ofrisk än Hitler just eftersom han gjorde vad han gjorde, och det grundar jag minst av allt på hans förmåga att uttrycka sig. Han var absolut en skicklig talare och antagligen hyfsat intelligent, och fullständigt jävla sjuk i huvudet. Endast intelligens är inte vad som definierar mental hälsa, det finns gott om psykopater som är högintelligenta.

"Jag tror inte att T skulle tveka en sekund om att göra nåt liknande ifall han trodde att det skulle vara gynnsamt", en tämligen grov anklagelse som man rimligtvis borde ha någon slags konkret belägg för. Verbal oförmåga är inte likställt med viljan att mörda miljoner oskyldiga människor, det handlar nog snarare om att du låter ditt personliga förakt för personen i fråga lysa igenom.
Menar du att säga att "tonight a whole civilisation will die" inte är att uttrycka att man vill döda miljoner människor?

Menar du att säga att "tonight a whole civilisation will die" inte är att uttrycka att man vill döda miljoner människor?
Jag menar att det har väldigt lite att göra med hans verbala förmåga och att det handlar om något helt annat.

Som sagt, man får tycka vad man vill om Trump. Men att jämföra honom med Hitler för att han är "en mästare på att uttrycka sig försumligt", då anser jag att man är snett på det. Konkret faktabaserad kritik får man gärna lägga fram, det uppmuntrar jag snarare.

Som sagt, man får tycka vad man vill om Trump. Men att jämföra honom med Hitler för att han är "en mästare på att uttrycka sig försumligt", då anser jag att man är snett på det. Konkret faktabaserad kritik får man gärna lägga fram, det uppmuntrar jag snarare.
Medhåll. Allt ska bara överdrivas numera, tröttsamt.

Hade varit trevligt om du för en gång skull vore seriös…

Från Di
”Di:s granskning visar på åtminstone 88 miljarder kronor av offentliga medel som tillförs bolaget från kommuner, offentligt ägda bolag, statliga myndigheter, tyska och kanadensiska staten samt EU. Till det kommer kreditgarantier i mångmiljardklassen där skattebetalarna bär risken.”

Fyi har kommunen, företag och privatpersoner skuldsatt sig och pensionsfonder lagt in nästan 9 miljarder…puts väck nu.

Du anklagar mig för att inte vara seriös och postar en artikel från DI 2024 som slår ihop precis allt i investeringsväg som kan betecknas som ”offentligt” i någon mening?

Jag förstår inte vad din argumentation är. Mitt inlägg avsåg hur mycket av svenska skattemedel som försvunnit i konkursen. Vilket väl var det specifika påståendet i ditt tidigare inlägg.

Min poäng är att man måste lyfta blicken lite mer när det kommer till så stora projekt. I stort sett inga blir av någonstans i hela världen utan offentliga stöd i någon form.

Du svarade aldrig på om du stod på barrikaderna även när det gällde Intels fabrik.

Kör snyggt!

Du anklagar mig för att inte vara seriös och postar en artikel från DI 2024 som slår ihop precis allt i investeringsväg som kan betecknas som ”offentligt” i någon mening?
Ja du...det var du som skrev nedan...

Totalt satsades 214 miljarder i Northvolt, de största pengarna kom från Tyskland och Kanada. 625 miljoner i direkta stöd från svenska skattebetalare. Räknar man in allting inkl riskkapital från tex pensionsfonder så kanske man kommer upp i dryga 2 miljarder, dvs en knapp procent av investeringen.
Du tycker det är seriöst att påstå att det handlar om 2 miljarder när det egentligen är mångdubbelt mer, bara i Sverige?

Artikeln i DI redogör för det du skrev, pengarna från, Sverige, Tyskland och Kanada. Fast lite mer objektivt såklart !!
Two stroke man hade samma kritik.

Från artikeln...och detta försöker du vrida till "bara 2 miljarder" :confused:
Di:s granskning visar på åtminstone 88 miljarder kronor av offentliga medel som tillförs bolaget från kommuner, offentligt ägda bolag, statliga myndigheter, tyska och kanadensiska staten samt EU. Till det kommer kreditgarantier i mångmiljardklassen där skattebetalarna bär risken.
Dessa pengar skulle kunnat satsas på det som ger nytta. Nu slösar västvärlden bort en massa pengar, medans Putein och Xi Jinping skrattar åt vår dumhet.

Faktum kvarstår även om du räknar in all världens satsade pengar i europeisk batteritillverkning. Det är ju nödvändigt oavsett, den måste finnas nära mineraler och nära billig energi. Gissa var det finns?

Du skall ju inte tro att inte Qi och Putin satsar allmänna pengar… Putin ruinerar landet på sitt meningslösa krig i Ukraina men Qi satsar Kinas resurser på energiomställning och stöd till bla elbilstillverkare. Vilket märks hos den europeiska bilbranschen som i detta nu håller på att gå under pga sent ur startblocken, för små investeringar och ännu ingen europeisk batteritillverkning av betydelse. Och i USA styr en clown fången i vanföreställningar och ger sig in i meningslösa och förödande handelskonflikter med alla.

Qi skrattar som sagt.

Kör snyggt!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!