Vad fick dig att le idag?

I går förvisso.

Träffar på en ytligt bekant som jag inte har sett på ~30 år, men känner igen honom, vi pratar en stund, sen nämner han att han fyllde 77 i år och att han har köpt en motorcykel.

En Triumph Boneville T120, för han hade haft och gillat Triumph när han var ung, för ~60 år sedan och alltid velat ha en Bonneville men tyckte att dom var för dyr.
Nu hade han insett att pengarna fanns på kontot och att det började vara dags att använda dom.

För drygt ett år sedan så knäckte det till i ryggen. Ont som fan, var efter det först till kiropraktor och sedan läkare, båda gissade på diskbråck mellan L4 och L5. Tog ett bra tag, sedan fick jag magnetröntgen, där konstaterades diskbråck mellan L4-L5 och mellan L5-S1.

Över vintern var jag ganska bra, men sedan i våras fick jag ont igen som sedan har blivit värre. Har varit hos fysioterapeut på Spine center, skulle prova med sjukgymnastik först för att sedan eventuellt operera.

Igår opererades jag för ljumskbråck (det är ju aldrig slut på eländena, men nu hoppas jag att det vänder) och när jag fick åka hem kände jag ingenting i ryggen. Misstänkte att det var pga smärtstillande, men idag har jag inte tagit en enda värktablett och värken är fortfarande borta. Undrar om något knakade rätt i ryggen, tror de fyller buken med gas för att kunna operera lättare.

Är i alla fall ruskigt glad för att värken i ryggen är borta.

Sanningen om Håkan Carlqvists legendariska ölstopp​

Skribent: Andreas Lillhannus
Uppdaterad: okt 04, 2026, 07:39Publicerad: sep 22, 2024, 02:37

Carlqvist3.jpg

Ingen kan glömma när Håkan Carlqvist stannade mitt under loppet – för att hinka en bärs.
Men år senare avslöjade han sanningen om upptåget.
– Ingen skulle klara av det, berättade Carla.

När man pratar om oförglömliga, svenska idrottshjältar så är det omöjligt att lämna Håkan Carlqvist utanför diskussion. Han var inte bara en suverän motocrossåkare – utan även en rak och unik personlighet, som gjorde att han snabbt blev en av Sveriges största och mest omtyckta idrottare.

Carlqvists karriär​

Det var på 70- och 80-talet som Håkan Carlqvist blev ”Carla” med det svenska folket, och med sin otroliga vinnarskalle och sin förmåga att aldrig någonsin ge upp så gick han rätt hem ute i stugorna. Dessutom så skördade han stora framgångar i sporten, med två VM-guld, 1979 och 1983, som främsta höjdpunkter i karriären.

Man visste aldrig vad man skulle få av Carlqvist. Han var en underhållare lika mycket som idrottare, och det var flera upptåg under karriären som gjorde honom så omåttligt populär. Det kanske mest klassiska kom i ett lopp 1988, när han plötsligt åkte ut till publiken mitt under loppet. En kommentator på tv trodde, förståeligt nog, att Carlqvist hade fått problem med motorn och att han var tvungen att avbryta tävlingen. Men så var inte alls fallet.

Ikoniskt ölstopp​

I stället valde han att ta en öl från en i publiken, och den hällde han snabbt i sig innan han åkte vidare i tävlingen som han vann överlägset. Men flera år senare avslöjade Carlqvist att det hela var ett planerat upptåg – där hans bror Lennart spelade en huvudroll.
– Jag hade brorsan Lennart med mig och sa till honom att sticka ner till kurvan och köpa mig en öl om jag ledde med mer än 20 sekunder, berättade Carla, innan han fortsatte:
– Det roliga var att det var 10-12 varv kvar efter den där grejen. När jag passerade kurvan efter det där hängde varenda engelsman över stängslet med en ölsejdel och skrek åt mig att stanna.

Röster gjorde sig till och med hörda över att Carlqvist borde diskats ur loppet, men det avfärdades snabbt.
– En del har försökt göra nåt liknande, men det är ingen som klarar av det. För det var ren utklassning. En engelsman ville diska mig för att jag tog otillbörlig hjälp, man fick egentligen bara dricka i en depå. Men juryn bara garvade åt honom, berättade Carla.

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu