Vad fick dig att le idag?

är det närmaste jag hittar efter en snabb titt, inte samma men finns flera andra. Skulle jag gissa så har den ovan råkat ut för copyright infringement eftersom att den har batmanloggan.

Måste man inte tillverka den efter det kort man ska ha i?

Eller är körkort så jäkla standardiserade att alla har ögonen på millimetern lika placerade?

Måste man inte tillverka den efter det kort man ska ha i?

Eller är körkort så jäkla standardiserade att alla har ögonen på millimetern lika placerade?
Europeiska körkort är så standardiserade.
Resten av världen har sina egna standarder, och USA har flera bara de själva om jag inte minns fel.

Hundar kan lära sig mellan 100 och 1000 ord. När Brummelisa är ½ år säger jag åt henne: "Brummelisa gå ner ur sängen" och till min stora förvåning reser sig Brummelisa upp och går ner ur sängen. Därefter innan en brant trappa i Slottskogen: Vänta och Brummelisa väntar medan jag går ner för trappan och på Kom så kommer hon ner. Efter det var det bara att börja tala med henne och hon lär sig mer och mer. Det är bråttom på morgonen över gatan till skogen (TC) och jag har glömt koppla Brummelisa. Till min stora förvåning stoppar hon upp efter den parkerade bilen, ser åt vänster, ser åt höger och ser åt vänster igen innan hon springer över gatan.
Talar med matte. Jamen det har jag ju lärt henne, gå över gatan, säger matte.
Det är skillnad på hundar och en fransk patou eller pyrenee som självständigt ska sköta försvaret av fåren mot varg, björn och människor.
Eller är det bara fråga om hur många timmar om dagen man lägger på hunden ?
1751176413352.png

Last edited:
Min brorson och jag pratade om rävar utanför huset och han blev förvånad när vår bordercollie gick och hämtade en av sina plyschrävar.
Hon har fått såna, harar och rådjur för att visa vad hon såg utanför fönstret.
Fasan kan hon visa efter att ha hört dem.
Det har gjort oss medvetna om hur ofta ljudet av fasan eller räv används i engelska TV-serier för att visa att de är utomhus.

Det är skillnad på hundar och en fransk patou eller pyrenee som självständigt ska sköta försvaret av fåren mot varg, björn och människor.
Eller är det bara fråga om hur många timmar om dagen man lägger på hunden ?

Det är delvis skillnad mellan olika raser, det finns ju raserna som neurotiskt står och trampar brevid husse och bara väntar på order från husse att verkställa.

Sedan finns det Newfoundland, dom ligger ner, dom är otroligt kloka, snälla och intelligenta, dom kan lista ut saker i flera steg själva, men dom är inte så ivriga på att göra saker dom inte vill.

Dom har definitivt selektiv orderingång, säger man "hämta bollen" så suckar dom bara, säger man hämta bollen med en godis i handen så lufsar dom iväg.
Dom kan kommandot, förstår vad som förväntas, men skiter i det om inte belöningen är tillräcklig.

Vi hade såna när jag växte upp, dom lärde sig också att titta rätt innan dom gick över vägen, men dom lärde sig också att om man blockerar byvägen (i sommarstugan) så vevar folk ner rutan och ger en godis om man flyttar på sig.
Dom lärde sig också att öppna grinden i fårhagen och stänga den efter sig när dom ville gå och bada.

Hunden jag tar hand om nu är otroligt intelligent och duktig, men han har någon form av ADHD för hundar, han kan göra väldigt komplexa saker på order, och kan en massa trick, han är duktig på doftsök, men ser han en hare, ekorre eller något annat som distraherar honom så glömmer han allt annat och stänger av öronen.

I går lyckades jag äntligen lugna ner honom så han kunde hälsa på en igelkott under ordnade former (utan att skälla)

För några år sedan lärde jag honom att umgås med ankorna som kommer upp på gården, så till den milda grad att dom åt ur samma skål samtidigt (lite grann, jag lät inte ankorna äta för mycket hundmat)

En annan dag blir han vansinnig för att en påse blåser förbi framför honom på vägen och slutar totalt lyda alla kommandon

IMG_2005.jpeg
Ja det fick mig att le igår och i natt. Folk gillar att köra moppe och prata moppe. Prestigelöst. Att vi var många såg jag men att det var 621 st kunde jag inte gissa.
Jag tog en omväg hem och var hemma 01.30.

IMG_1993.jpeg
Västberga
IMG_1994.jpeg
Skinnarviksparken. Deras romantiska picknick blev avbruten när vi kom. De tog det med ro.

IMG_1996.jpeg
Riddarholmen

IMG_1997.jpeg
Kaknästornet

IMG_1999.jpeg
Fredhällsparken 00.30.

IMG_2004.jpeg
🙂

Å min DT50MX går som en klocka. Åtta mil totalt.

På väg in till Sätila på dagens runda. Står två hojar på en liten grusplätt vid sidan av vägen. Kastar en blick dit när jag kör förbi
Va f-n, där ligger en kille på marken och hans kompis står på knä vid sidan av. Hjärtinfarkt, konstgjord andning?????!!!!!!!
Svänger runt o kör in
"Kan jag hjälpa till?"
Näe, säger han på marken "jag har fått ryggskott" :)

När jag kör därifrån så undrar jag bara om det var Ducatin eller KTMen som framkallat det

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show