Vad fick dig att le idag?

Pensionärer är lediga och ofta hemma på dagarna. Kan lätt passa en hämtning. Saknar ibland bil.

Samma sak med föräldralediga. De har ju inte så mycket för sig ändå.

Arbetslösa.

Yrkeskriminella som styr över sin tid.

Skiftarbetare.

Hade inga handskar för de lite svalare delarna av mc-säsongen då foder och membran korvat ihop sig totalt i mina Halvarsson.
Vad göra?
Klippte loss det ihoptvinnade skräpet och igår kom jag mig för att köpa tunna arbetshandskar att ha som innerhandske.
Ljuvligt.
Lite mer meck innan avfärd, men det är som sagt kortare perioder i början och slutet av säsong.
Jag som skryter med att jag inte fryser om fingrarna. Blev ju varm i hela kroppen!
Har väl blitt gammal eller nåt.

Fast det är ju SRV som kommunerna (Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nynäshamn och Salem) köper funktionen av. Själv bor jag hyfsat nära en av dem, så har väl inte funderat så mycket på det. Men kollade nu och de har bara 7 st totalt. Men jag har ett svagt minne av att de har börjat samarbete med Stockholm och kollar man på https://www.srvatervinning.se/lamna-avfall/atervinningscentraler så finns en närmare. Men ändå ganska långt.

Men håller med om att den där mobila nog bara är för pensionärer...
I just mitt fall så stängdes Sätra, som var den rymligaste och närmaste ÅVC.

Flemingsberg stängdes tidigare.

De var de två närmaste. Nu har jag besökt Östberga och Högdalen vilka bägge varit bedrövligt trånga och sämre personal än Sätra. Nästa sväng går till Fittja, får se hur den är med 1000kg flyttsläp...

SRV finns i kundstock på jobbet, de som kör de mobila tror inte heller att det kommer funka som det är nu. Skrivbordslösning. Särskilt nu när man inte får slänga textilier heller i brännbart hemma.

Inte för att de hjälper ett dugg men sedan första gången i mitt liv som jag åkte till Återvinningen med bil så har jag bara åkt dit med motorcykel. Då är det inte trångt. Annars är de ibland bilkö från infarten eller före bommen. Jag kör förbi. En gång var det en anställd spoling som tyckte att jag skulle ställa mig i kön. Fan heller sa jag och åkte till Sätra. Trevlig personal och stort. Ner stängt nu ja.
Nu svänger jag upp till ÅV i Östberga om det så bara är en kopplingsvajer, ett drivpaket eller som sist, två små flaskor bromsvätska. En trevlig kille där häromdagen. Han började prata om hojen, sedan pratade vi aluminiumbåtar, Anytech, utombordare mm. Sedan var han tvungen att jobba.
Personalen är alltid trevliga och hjälpsamma. Man kan ju ha frågor om sortering. De gillar när man märker upp spilloljan osv.

Jag skulle dra mig för att ta bilen dit. Vi har ju grovsoprum. Vilket iofs får lata/smarta/dumma grannar att dumpa allt skit de vill bli av med där. Någon annans problem. Styrelsens -> medlemmarnas problem.
Någon oskön granne tillika hojåkare lämnade sitt mc-batteri i tvätthallen. Visserligen bredvid sopsäcken.
Jag kände inte för att bli misstänkt så jag åkte iväg med det till ÅV. 😇

IMG_1462.jpeg

Marknadsföring va?
E-post med länk in på sajt. Dagen efter ringer dom upp. Klart dom mäter öppnade mail och klick på länk och vad folk gör på kampanjsajten. Sen tror jag de tänkte att om han inte ringer före lunch så ringer vi honom.

Hade först If på TDMen. 6500 hel/hel.
Bytte till Svedea 4100 hel/hel.
Nu tillbaka till If 2200 hel/hel.

Fan va allt blir billigare hela tiden. 🙂

Självklart så tackade jag för att han ringde upp mig.
Jag frågade om han får höra det ofta. Nä sa han, det är sällan. 🙂
Ni vet, man får inte tummen ur, man borde, ska bara… Idag skulle jag bara åka moppe först.
Han tackade sen för ett trevligt samtal.
Jaja, get a room…
Han ringde inte bara åt If, han jobbar där, i Sundsvall. Bättre det än telemarketingbolag.
Jodå, jag kan uppfattas som trevlig.

Igår svängde jag in på en mack för lite vårluft i ostarna. Kö.
Det kom en gammal Hot Rod som jag kollade på, som man gör. Då morsade han på mig. På hoj. Trevligt. 🙂

Idag på moppen i mina gamla hoods, vägarbete. De galvade stålstaketen uppradade och i mitten stod en grävmaskin och blockerade. Åkte fram istället för att vända. En smal lucka, en kille med skyffel. Han kollade, log brett och sa något som jag inte hörde. 🙂
Jag sa, Jag stör väl inte. Nä för fan bara kul med moppe. 🙂
Det kan ju va lagom kul med trafikanter som tränger sig in på ens arbetsplats. Vi ba’ 👍

Lite innan det i mitt moppeåkande på cykelbanor och stigar så kom det två hästar, två unga tjejer och en tjej som gick bredvid. I Enskede, villaområde och skogsparti. Klart oväntat med hästar där. Jag stannade och lät dem gå in till höger.
Tre leenden och en vink. 🙂

För två veckor sedan åkte jag Skurubron med moppen, cykelbana. 40-sträcka. Blir omkörd av en moppebil, passagerarrutan nere, två tjejer, den ena vinkade oironiskt och log. 🙂

Asså, det kanske är så för många. Jag gillar när folk bjuppar på det.
Jag räknade inte hur många bilar som släppte över mig på cykelöverfarter idag. Det var många. 🙂

Reaktionerna när man saktar in för äldre och håller långt åt sidan. Ett liitet leende, en höjd hand och en farbror som tittar noga. Om dom har stenkoll på regler för klass ll moppar på gång- och cykelbana eller om de bara uppskattar hänsyn i en annars ond värld vet jag inte. Det kanske inte låter sig matas av dåliga nyheter dagarna i ända. Då mår man nog bättre. Kanske gillar de tvåtaktare. 🙂

7,5 moppemil och 17 grader idag. Varmare i solen. 🙂

Satt på fiket och hörde sirener närma sig på gatan utanför, bilisterna körde snällt in till trottoarkanten för att låta den passera.
I samma ögonblick som den närmade sig var det en kvinnlig cyklist med headset på sig som körde rakt ut mellan bilarna och missade ambulansen med en decimeter.

Det som fick mig att le var att den missade, den var ju upptagen.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back