Vad fick dig att le idag?

Enklare i Sverige än Norge dock.

Ja absolut, men om man är på rull vid 06 så har man plockat 40 mil till lunch även i Norge om man väljer rätt vägar.

Häromåret snittade vi över 80 mil/dygn i Norge under en 6-dagars resa - inkl färjor osv. Tre landsvägshojar (FJR1300, R1200ST, Speed Triple) och väljer man vägarna över fjällen kan man hålla högre fart än nere i dalarna även om det då också är (oftast väl packade) grusvägar.

Jag tror iofs att vi här i norr har en annan syn på avstånd. Att med bil köra till Stockholm fram och tillbaka samma dag är inget konstigt även om det då blir uppåt eller över 200 mil...
En dagstur på hoj blir ju med nödvändighet 50-60 mil om man skall åka någonstans och sedan tillbaka.


Buy quality, cry once.
 
För att uppstart o provtur funkade helt jäkla underbart.

Har haft R1an o motorn nedplockad för genomgång då den började närma sej 14000mil i min tjänst.

Och i morgon är det dags för besikning, sen är säsongen igång :)

20190422_170548.jpg

1555946092198.jpg
 
Idag var en bra dag! Perfekta långa kurvor i 70-80km/h för första i mitt liv. Adrenalin o koskit iluften! Fyfaaaaan säger jag bara! Så häftigt!

Det fick mej o le idag!
 
För att uppstart o provtur funkade helt jäkla underbart.

Har haft R1an o motorn nedplockad för genomgång då den började närma sej 14000mil i min tjänst.

Och i morgon är det dags för besikning, sen är säsongen igång :)

View attachment 448738

View attachment 448739

Tjusigt :tummenupp
Jag gillar förebyggande underhåll, det får mig att le!
Lite OT, men hur verkade skicket på motorn (toleranser, lager, kolvar, ventiler, mm)?
/Tobias
 
Tjusigt :tummenupp
Jag gillar förebyggande underhåll, det får mig att le!
Lite OT, men hur verkade skicket på motorn (toleranser, lager, kolvar, ventiler, mm)?
/Tobias
Tack, det var inga katastrofer och hade kunnat köras en bra bit till.

Det jag visste var att kamkedjesträckaren inte var riktigt frisk men det är ett typfel och det fanns ingen risk för överkuggning men sträckare o kedja byttes.
Gjorde leak down test förra sommaren och det visade bara att motorn var tät.

Men, tyckte det var värt att kolla upp motorns skick ändå :)

Lager var inga problem, gick att återanvända, växeldrev och växelgafflar var i nyskick.

Två avgasventiler läckte i skafttätningarna, det hade bildats svart sot runt ventilstyrningarna.
Styrningar o ventiler var väl inom service limit.

Däremot bytte jag cylinderbank o två kolvar, det hade bildats små 5-7mm långa repor axielt längst upp mot topplocket på avgassidan i samtliga cylindrar.
Inget som påverkar tätheten men jag hittade beg cylinderbank o kolvar på ebay för en billig peng så det kändes rätt att byta.

Kamaxlar bytte jag redan förra året då jag upptäckte att några av nockarna hade blivit aningen nötta.

I övrigt inga överraskningar annat än att originalpackningar och andra småprylar är skitdyrt, hehe.

Sorry för OT men jag log under hela renoveringen också :D
 
Last edited:
Tack, det var inga katastrofer och hade kunnat köras en bra bit till.

Det jag visste var att kamkedjesträckaren inte var riktigt frisk men det är ett typfel och det fanns ingen risk för överkuggning men sträckare o kedja byttes.
Gjorde leak down test förra sommaren och det visade bara att motorn var tät.

Men, tyckte det var värt att kolla upp motorns skick ändå :)

Lager var inga problem, gick att återanvända, växeldrev och växelgafflar var i nyskick.

Två avgasventiler läckte i skafttätningarna, det hade bildats svart sot runt ventilstyrningarna.
Styrningar o ventiler var väl inom service limit.

Däremot bytte jag cylinderbank o två kolvar, det hade bildats små 5-7mm långa repor axielt längst upp mot topplocket på avgassidan i samtliga cylindrar.
Inget som påverkar tätheten men jag hittade beg cylinderbank o kolvar på ebay för en billig peng så det kändes rätt att byta.

Kamaxlar bytte jag redan förra året då jag upptäckte att några av nockarna hade blivit aningen nötta.

I övrigt inga överraskningar annat än att originalpackningar och andra småprylar är skitdyrt, hehe.

Sorry för OT men jag log under hela renoveringen också :D

Tack för svaret - mycket intressant att ta del av :tummenupp
Vi kan le lite tillsammans åt den fina kvalitén från Yamahas fabrik :banana
 
Nu ler jag oupphörligt men dagen började så där...
Skulle besiktiga i grannstan men de var akut tvugna att boka av... Fick en tid i Norrköping i stället.

-Shit, har ju rullat max två km med hojen sen helt nedplockad...
Men va f.. bara att ge sej av, det blev besiktning, shake down och påbörjad inkörning på samma gång :)

Första turen är ju bara magisk, känns som hojen har 800hk :banana

rps20190423_155354.jpg
 
Last edited:
Idag blev jag lite glad när lillebror sa att hans ungar äntligen fått testa att köra den där pw80n de fick i julklapp. :D De kraschade visst bara några gånger var. Sedan undrade han försiktigt om jag visste något bra ställe att köpa ett nytt drivpaket till hojen, han visste inte riktigt vad han skulle välja för tillverkare på 24mx. Sa åt honom att köpa en kedja av vs istället, billigare, bättre och bättre service. :D
Lillebror blev impad av de bättre priserna direkt, och servicen lät inte vänta på sig heller. :hihi
 
När jag idag fick höra att det hängde en fladdrande lång gul lapp på metallhästen utanför jobbet. Leendet - Något som snabbt övergick till något mer kräftliknande ... med horn ... uhm ... hornpelle!

Nåja, även fast de inte lappat metallhästar på flera år så lär det (definitivt) inte vara direkt lagligt att stå där, så man får väll ta smällen och faktiskt ställa sig på jobbparkeringen 20 meter iväg...

:glömdet
 
Nope, fungerar inte i Spanien heller u piece of crap in a shitbox..

20190423-185003.jpg
 
Jupp, tog oss fram dock men allt förutom utför hatade den = noll motorbroms och den kastar väl i sjuan för att göra så absolut lite som möjligt. I övrigt hacka den sig fram och fick förmodad spasmer mellan växlarna under belastning om jag inte körde en floor it runt en skarp böj då den bjöd på enhjulsdrift istället. Testade jag lugnt drag runt samma böj lät det som att växelhuset snurrade istället för något annat, typ.

Skulle ha varit intressant om man haft en räknare och sett hur många tusen växlingar den gjorde under dom där drygt 14 milen. Öppnade aldrig huven men gissar på någon 1.2L turboladdad morot, 1.2L milen +/- det uthyraren svarvat innan leverans men mätaren visade iaf fullt vid avfärd :tummenupp

Sämst!
 
Att jag åkte hoj till jobbet i dag, på vägen hem var det ca 2 mil kö i 60-70km så jäkla skönt att kryssa fram i 90-100km o bara lägga kön bakom, först låg en lastbil som nog var sen 70 tal möjligen tidig 80tal i jämna 70 km på rix 45
 
Blev tutad på av två bilar på vägen till jobbet idag.
Antingen så var det någon annan som gillar hojar som tutade glatt på en hoj, eller så var det någon som blev jEttEarJ och tutade på att jag inte stod snällt i bilkön och väntade. Båda sakerna gör mig glad. :hihi
 
Blev tutad på av två bilar på vägen till jobbet idag.
Antingen så var det någon annan som gillar hojar som tutade glatt på en hoj, eller så var det någon som blev jEttEarJ och tutade på att jag inte stod snällt i bilkön och väntade. Båda sakerna gör mig glad. :hihi

Kan det inte vara både och?

"Det är Ditt fel att jag har ungarna dena veckan och sitter fast i blöjmobilen, DITT AS! :mad:" :hihi
 
Förmiddagens hundpromenad över golfbanan som börjar bli grön. Shit vad nice det är med lite ljus igen.
 
Back
Top