Vad fick dig att le idag?

Oljebytarpumpen som jag köpte på jula för 200 spänn sög ut all oljan ur motorn på scorpan plättlätt! Slurp sa det så kunde jag hälla i nya oljan, och det istället för att hissa upp bilen, kräla på den blöta marken och försöka skruva ur en fastsatt runddragen oljeplugg. Bara tiden jag sparade var ju värd pengarna pumpen kostade, helnöjd!:)
 
Oljebytarpumpen som jag köpte på jula för 200 spänn sög ut all oljan ur motorn på scorpan plättlätt! Slurp sa det så kunde jag hälla i nya oljan, och det istället för att hissa upp bilen, kräla på den blöta marken och försöka skruva ur en fastsatt runddragen oljeplugg. Bara tiden jag sparade var ju värd pengarna pumpen kostade, helnöjd!:)

Den funkar inte till hoj va? Hade varit fiffigt att slippa meka bort kåporna.
 
Oljebytarpumpen som jag köpte på jula för 200 spänn sög ut all oljan ur motorn på scorpan plättlätt! Slurp sa det så kunde jag hälla i nya oljan, och det istället för att hissa upp bilen, kräla på den blöta marken och försöka skruva ur en fastsatt runddragen oljeplugg. Bara tiden jag sparade var ju värd pengarna pumpen kostade, helnöjd!:)

Den sög ur vad du trodde var all olja...

Men skit samma, du har bytt tillräckligt stor mängd för att det ska räknas som ett oljebyte IAF, gamla fordar ska man inte skämma bort.
 
Den funkar inte till hoj va? Hade varit fiffigt att slippa meka bort kåporna.

Jodå, om din motor inte är alltför konstigt utformad. Du stoppar ner en slang genom oljestickhålet (eller påfyllningshålet i hojens fall), stoppar spilloljeslangen i en dunk av något slag, kopplar pumpens två batteriklämmor till hojens batteri och kör igång pumpen. Kan krävas att du mecklar runt slangen lite för att komma åt all olja, men jag tror nog att det kan funka:) Den tog all olja ur min bils motor, dock inte all olja ur automatlådan så det bytet körde jag i två omgångar (ut med ca hälften, fylla upp med ny, köra en bit och upprepa). Den här är det:
http://www.jula.se/oljebytarpump-12-v-619280
 
Den sög ur vad du trodde var all olja...

Men skit samma, du har bytt tillräckligt stor mängd för att det ska räknas som ett oljebyte IAF, gamla fordar ska man inte skämma bort.

Tja, enligt instruktionsboken ska motorn bara rymma fyra liter olja, och fyra liter var vad jag fick ut... Fyra nya liter var även vad jag fick i, så jag tror nog att det var fullt tillräckligt iallafall:)
 
Jodå, om din motor inte är alltför konstigt utformad. Du stoppar ner en slang genom oljestickhålet (eller påfyllningshålet i hojens fall), stoppar spilloljeslangen i en dunk av något slag, kopplar pumpens två batteriklämmor till hojens batteri och kör igång pumpen. Kan krävas att du mecklar runt slangen lite för att komma åt all olja, men jag tror nog att det kan funka:) Den tog all olja ur min bils motor, dock inte all olja ur automatlådan så det bytet körde jag i två omgångar (ut med ca hälften, fylla upp med ny, köra en bit och upprepa). Den här är det:
http://www.jula.se/oljebytarpump-12-v-619280
Jag har två pluggar. En till oljetanken och egen till motorn. Klarar den verkligen att suga oljan ur motorn oxå?
 
Tja, enligt instruktionsboken ska motorn bara rymma fyra liter olja, och fyra liter var vad jag fick ut... Fyra nya liter var även vad jag fick i, så jag tror nog att det var fullt tillräckligt iallafall:)

Det är så man brukar byta olja på båtar med inombordare.
Funkar.
Även om man missar en dl, så är ju det mesta av oljan bytt.
 
Jag har två pluggar. En till oljetanken och egen till motorn. Klarar den verkligen att suga oljan ur motorn oxå?

Tja, den tog som sagt oljan genom oljestickhålet på min bilmotor... 200 spänn, du kan ju alltid köpa och testa. Funkar det inte kan du ju använda den på bilen vid nästa service:)
 
Det är så man brukar byta olja på båtar med inombordare.
Funkar.
Även om man missar en dl, så är ju det mesta av oljan bytt.

Det blir ju helt klart bättre än det var tidigare iallafall. Som sagt, jag fick nog ändå upp rätt mycket av oljan som fanns i motorn... Måste ju därmed ha bytt större delen av oljan, det får duga liksom... Färgen är bra mycket bättre än tidigare iallafall:D
 
Eller så kan man göra som jag gjorde.

Köper en sån där fin dunk med hål på sidan. Börjar lossa på bulten och inse att det bara droppar och skruvar ur den helt.
*plums* bulten ramlar ner i hålet och betong-trottoaren får 2 liter olja på sig.
:död
 
Eller så kan man göra som jag gjorde.

Köper en sån där fin dunk med hål på sidan. Börjar lossa på bulten och inse att det bara droppar och skruvar ur den helt.
*plums* bulten ramlar ner i hålet och betong-trottoaren får 2 liter olja på sig.
:död

Been there done that. :4skrika :huvet
 
gamla fordar ska man inte skämma bort.

Min brukshäck, 245a får fasen inte ens oljebyte... E hon inte nöjd me behandligen får hon ge upp eller börja dricka olja... 38k+ mil å ja har inte behövt fylla på hittills, kört runt 1000 hittills... Har en stor dunk me spillolja från Husan som hon kommer få när hon blir törstig :P... Recycling på hög nivå...
 
Min brukshäck, 245a får fasen inte ens oljebyte... E hon inte nöjd me behandligen får hon ge upp eller börja dricka olja... 38k+ mil å ja har inte behövt fylla på hittills, kört runt 1000 hittills... Har en stor dunk me spillolja från Husan som hon kommer få när hon blir törstig :P... Recycling på hög nivå...

Min gamla 240 körde jag utan olja långa sträckor. Det rasslade lite mer i motorn bara, den gick som en klocka däremot. När jag gjorde mig av med den blev den en folkracebil, och den nya ägaren undrade vad fan jag gjort med motorn eftersom att den gick så klockrent och inte gick att ha ihjäl...
Joråsåatteh, röda delen av varvräknaren, och ingen olja. Det är skiten. ;)
Att den sedan sörplade i sig en omgång olja på en tank bensin var väl mindre bra, men inget större problem. ;)
 
Back
Top