Vad fan har hänt med Honda?

apropå asiatiska hojar så tror jag tåget har gått och europeiska tillverkare klivit förbi, BMW, Ducati, KTM, Triumph mfl har ju ett bra mycket intressantare utbud.
Ducce är såklart bäst, frågor på det?
 
apropå asiatiska hojar så tror jag tåget har gått och europeiska tillverkare klivit förbi, BMW, Ducati, KTM, Triumph mfl har ju ett bra mycket intressantare utbud.
Ducce är såklart bäst, frågor på det?

Ducati gör helt klart en hel del läckra modeller! Har själv ägt en 1098, förföriskt vacker!
Men de har också en hel del dragskåp i garderoben: Multistradan är en skam för märket! För att inte tala om den luftkylda spisen i vilken den främre cylindern ser ut som den på en gammal Yamaha FS1 moped, eller den nyare varianten på en Crecent Flakmoppe! Diavel är det Vultus-varning på!
 
Ducati gör helt klart en hel del läckra modeller! Har själv ägt en 1098, förföriskt vacker!
Men de har också en hel del dragskåp i garderoben: Multistradan är en skam för märket! För att inte tala om den luftkylda spisen i vilken den främre cylindern ser ut som den på en gammal Yamaha FS1 moped, eller den nyare varianten på en Crecent Flakmoppe! Diavel är det Vultus-varning på!
Ironiskt nog så är de multistrada 1200 som ger mig mest ha begär av ducatisarna.. :crash
 
Hahaha! Jag blev också tvungen att googla och detta kom upp :D

View attachment 426011

Jag tror denna hoj designades under en period när tjänsten som Hondas chefsdesigner var vakant och det gick ut ett massutskick på bolaget där de anställda desperat uppmanades att komma på bra idéer, ja till och med ta med sig sina barns teckningar till jobbet.

Efter en del missförstånd av kravspecen och brist på designkompetens blev det kanske inte riktigt som Honda tänkt sig.

Vad de egentligen försökte få till var nog snarare något sånt här:

e7fc004b092a1b71946f76c82ff7691f.jpg
 

Bifogat

  • 2016-ducati-xdiavel-is-the-eicma-2015-best-looking-bike-102319_1.jpg
    2016-ducati-xdiavel-is-the-eicma-2015-best-looking-bike-102319_1.jpg
    177.5 KB · Visningar: 129
Jag tror denna hoj designades under en period när tjänsten som Hondas chefsdesigner var vakant och det gick ut ett massutskick på bolaget där de anställda desperat uppmanades att komma på bra idéer, ja till och med ta med sig sina barns teckningar till jobbet.

Efter en del missförstånd av kravspecen och brist på designkompetens blev det kanske inte riktigt som Honda tänkt sig.

Vad de egentligen försökte få till var nog snarare något sånt här:

e7fc004b092a1b71946f76c82ff7691f.jpg

Jag tror att nån på en firmafest sett vem som vänslades med vem, och på så sätt fick en hållhake på hela ledningen.
Ang Diaveln: vad i detaljerna i designen försökte de kopiera? Lastbilskylaren? Bakskärmen? Sadeln från nån omklädd Ferguson-sits?
 
Det är väl mest så att Honda har lyckats med stycket att för tillfället ha nästan samtliga modeller i slutet av sin livscykel just nu. En rejäl uppdatering av programmet bör/måste inträffa de närmsta åren/året
 
Jag tror att nån på en firmafest sett vem som vänslades med vem, och på så sätt fick en hållhake på hela ledningen.
Ang Diaveln: vad i detaljerna i designen försökte de kopiera? Lastbilskylaren? Bakskärmen? Sadeln från nån omklädd Ferguson-sits?
Nja, hade de åtminstone försökt kopiera hade det nog sett mindre jävligt ut. Känns mer som att beställningen kom från marknadsavdelningen som såg en potential att skapa en modern, vulgär och futuristisk nytolkning av glidarkonceptet, men där Ducati i alla fall lyckats göra detta med finess, är Honda bara vulgär. Lite som BMW X6 vs Nissan Juke.
 
När man låter ögat följa linjer, former och detaljer på RC30 och NSR 250 och jämför med dagens CBR 1000 RR, är det inte tydligt att Honda har övergivit kopplingen till racing i sina landsvägsmodeller? Påminner mer om... solglasögon och handväskor med vulgodesign.
 

Bifogat

  • Honda RC30  5.jpg
    Honda RC30 5.jpg
    410.4 KB · Visningar: 160
  • 1992_NSR250R_SP_ROTHMANS.jpg
    1992_NSR250R_SP_ROTHMANS.jpg
    79.4 KB · Visningar: 113
  • honda-cbr1000rr-16w.jpg
    honda-cbr1000rr-16w.jpg
    73.8 KB · Visningar: 184
Last edited:
Måste tacka alla för en trevlig tråd! Såna här trådar brukar jag själv gilla, och faktiskt sakna sen den goda tiden för ett par år sedan! En annan aktiv tråd handlade just om detta, hur mår Sporthoj egentligen? Efter att med intresse följt åsikterna här finns det definitivt hopp!

Jag tror nog alla här tycker att Vultusén är så ful att även en oinsatt gråter och spyr omvartannat! Men om vi vänder på ursprungsfrågan: finns det nån Honda-modell 2016 som du skulle tänka dig att köpa?

En MSX125? :hihi
 
Jag tror denna hoj designades under en period när tjänsten som Hondas chefsdesigner var vakant och det gick ut ett massutskick på bolaget där de anställda desperat uppmanades att komma på bra idéer, ja till och med ta med sig sina barns teckningar till jobbet.

Efter en del missförstånd av kravspecen och brist på designkompetens blev det kanske inte riktigt som Honda tänkt sig.

Vad de egentligen försökte få till var nog snarare något sånt här:

e7fc004b092a1b71946f76c82ff7691f.jpg

De är ju båda två moderna tolkningar av glidare, så lite ligger det nog där, men DN-01, som är Vultus föregångare dök upp innan Diavel, om jag inte minns fel. Och Vultusen siktar ju på folk som inte kör hoj redan, DCT, CBS och sånt där. Så lite köra som möjligt. Och ryggstöd. :3freak
 
apropå asiatiska hojar så tror jag tåget har gått och europeiska tillverkare klivit förbi, BMW, Ducati, KTM, Triumph mfl har ju ett bra mycket intressantare utbud.
Ducce är såklart bäst, frågor på det?

Inte en enda fråga. Har man rätt blir man inte ifrågasatt.

:)
 
Inte en enda fråga. Har man rätt blir man inte ifrågasatt.

:)

Kanske är det rätt talande för hur jag själv ser på saken att när jag senast bytte hoj var de just de märkena (+ MV Agusta) som stod på urvalslistan, men inte en enda japanare. Huruvida just Ducati är bäst kan dock diskuteras. Alla de där märkena är ju bäst, fast på olika sätt :)
 
Är inte de flesta banrekord i Sverige satta med Hondor?
Hondas produktionsracers har alltid hållit högsta klass. Helt fantastiska motorcyklar och nog är det konstigt att man verkar ta så lite intryck av HRC när CBR- och VFR-modellerna ritas.
 

Bifogat

  • honda_nsr500v.jpg
    honda_nsr500v.jpg
    151.1 KB · Visningar: 116
  • 250.jpg
    250.jpg
    21.4 KB · Visningar: 100
Last edited:
Word! håller med! har haft många Hondor, Fireblade 900, 929, SP-1, VFR800, Africa Twin, Hornet 600, alla hade karaktär & ett tilltalande yttre, idag känns det som designen är åt helvete, & plasten dominerar, trist!:3freak
 
Word! håller med! har haft många Hondor, Fireblade 900, 929, SP-1, VFR800, Africa Twin, Hornet 600, alla hade karaktär & ett tilltalande yttre, idag känns det som designen är åt helvete, & plasten dominerar, trist!:3freak
SP-1 såg ut att ha fått med sig ovanligt mycket från HRC när den kom i produktion. Så vitt jag kan erinra mig den enda landsvägsmodell som Honda lyckats konvertera till en VM-vinnare (om man bortser från Supersport-VM).
 
Denna tråd fick mig att göra nått jag ångrar, jag googlade på den för mig okända vultus. De bilder som uppenbarade sig kan nog ge mig men för livet....

Jag googlade också.

Vultus ser ut att vara för hen som inte kan bestämma sig om hen ska köpa Vespa eller Victory, då kan hen kompromissa och köpa Vultus istället.
Brukar normalt inte använda "hen". Men jag tror att Vultus köparna är så pass könlösa att de inte riktigt vet och benämner sig själva som hen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top