Vad föredrar folk att köra i ?

Fortfarande ett vackert ärr på röven sen jag kasade på asfalt i 50 knyck iförd goretex brallor, smälte som smör i solen.

Skinnställ är inte bekvämt för fem öre när man ska gå omkring eller sätta sig och fika, men det är överlägset när man sitter på hojen.
Och man ser fett c000l ut också!!
 
Crasha i 100 med ett billigt allvädersställ och gled ca 50 meter på ryggen på asfalt. Stället var bara att kasta efter de. Men det gjorde sitt jobb. Inga skador på mig efter de.

Nu kör ja med ett Lindstrand allvädersställ på bana eller längre turer. Annars med kevlarjeans, skyddsväst och huvtröja
 
Att köra med Converce- dojjor är sällsynt korkat, -säger jag som har två pajade fötter trots riktiga stövlar....:fakta
 
Ringbrynja och plåtskydd inklusive hjälm

harnesk-sned.jpg

Ger ett fränt gnisterregn när man kanar efter asfalten :3freak:4skrika
 
Vad blev det? Upp med en bild! ;)

Väntar på hjälmen ska komma till butiken hade inte rätt stl hemma :/

Men det blev kevlar jeans ( får låna skinnbyxor och stövlar till uppkörningen) och en alpinestars skinn jacka ska köpa skinn byxorna till men får bli efter 1-2 löningar blir saftigt med så mkt på en gg ;D IMG_2329.JPGIMG_1286.JPG

Sen blev det en knox skydds jacka tunn med skydd i :D


Skickat från min Bitch
 
Väntar på hjälmen ska komma till butiken hade inte rätt stl hemma :/

Men det blev kevlar jeans ( får låna skinnbyxor och stövlar till uppkörningen) och en alpinestars skinn jacka ska köpa skinn byxorna till men får bli efter 1-2 löningar blir saftigt med så mkt på en gg ;D View attachment 432531View attachment 432532

Sen blev det en knox skydds jacka tunn med skydd i :D


Skickat från min Bitch

Är det en hjc is-17 hjälm?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Ska du köra mysrundor i stan så räcker det med valfri mc-jacka och kevlarjeans. Det är inte så att du kanar omkull inne i stan i 150 knyck och glider på asfalten 40 meter. När olyckan väl är framme så är det med största sannolikhet en bil involverad - och då gör skinnställ varken från eller till.

Men jag undrar varför man riktar in sig på mysrundor i stan? Vad fan är det för skoj med det? Troligtvis inser du ganska snabbt att det är på landsvägen man har skoj på hoj - och med det sagt så är det ett skinnställ du ska satsa på! Förslagsvis 2-delat.

Visst hjälper skinnställ även mot kollision med fordon, har du ett bra kvalitets skinnställ som sitter rätt finns det inget bättre du kan ha när du är ute och kör. Jag vet och har testat olika kläder. Vanliga jeans va värst. Med mitt tvådelat ställ slog jag över och hojen landa på mig runt 200 kg, axeln tog lite stryk. Allt som hände med stället va att jag förlora ena titanium platan vid axeln. Och så rädda jag hojen ;) men mörbultad va man i 4 veckor.
 
Stämmer bra det is-17 :)


Skickat från min Bitch

Tittade på en i veckan. Förbannat skön var den. Men sen hur den är att åka med vet jag dock ej.
Läste lite på nätet om den att en del tycker att solskyddet inte är tillräckligt mörk, för mycket buller och dålig ventilation.
Men den gjorde bra ifrån sig i säkerhetstester för det priset och fick överlag bra betyg av folket.
Jag tittade på en mattsvart och den var 500kr billigare på xlmoto.se mot i butiken.
Men velig som jag är så har jag inte köpt någon än, väntar på att någon ska sparka mig i röven så jag köper mig en


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Stämmer bra det is-17 :)


Skickat från min Bitch
Jag har samma fast annan färgsättning, och bekräftar bristerna.
Högljudd, för ljust solvisir samt något jobbig turbulens från hakpartiet. Det brukar dra in massa insekter det hållet som surrar runt.
Dock tycker jag att den är bekväm och det går utmärkt att köra med solbrillor om man vill det. Klämmer inte över skalmarna.
 
De som tycker att allväderställ är fladdriga har nog köpt för stora eller en modell med dålig passform. Ett allväderställ som sitter rätt och är rätt tillverkat fladdrar inte. I alla fall inte under 220.

En del verkar tänka att de ska få in fyra tröjor under allvädersstället och köper större modell och då är det ju klart att det kommer att fladdra och skydden rör sig när man bara har en t-tröja under.

Nu töjer sig ju inte allväder som skinn gör så det är viktigare att ha bra passform direkt från start. Men normalt räcker det att lämna utrymme för tunnare värme-underställ. Även allväder kan man dra en vindjacka utanpå om det skulle bli kallt. (vinterkörning är ju en annan sak dock)

Får man in jeans och en full uppsättning vardagskläder under utan att känna sig som en michelingubbe har man nog ett för stort ställ.

Men i slutändan är det ju hur kläderna ska användas som avgör och det skiljer ju från förare till förare.
 
Jag har samma fast annan färgsättning, och bekräftar bristerna.
Högljudd, för ljust solvisir samt något jobbig turbulens från hakpartiet. Det brukar dra in massa insekter det hållet som surrar runt.
Dock tycker jag att den är bekväm och det går utmärkt att köra med solbrillor om man vill det. Klämmer inte över skalmarna.

Tack för den inputen, då ska jag INTE köpa en sån hjälm i så fall :)

Någon som kör med HJC FG-ST som kan säga något om den? Finns inte mycket åsikter om den på nätet.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Tack för den inputen, då ska jag INTE köpa en sån hjälm i så fall :)

Någon som kör med HJC FG-ST som kan säga något om den? Finns inte mycket åsikter om den på nätet.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag har två HJC hjälmar en fg- 15 och Rapha 11 . Jag använder även en shoei GT -air.
Jag gillar mina HJC hjälmar och de bullrar INTE mer än shoei'n , men är betydligt skönare:tummenupp
 
Jag har två HJC hjälmar en fg- 15 och Rapha 11 . Jag använder även en shoei GT -air.
Jag gillar mina HJC hjälmar och de bullrar INTE mer än shoei'n , men är betydligt skönare:tummenupp

Det jag fastnade direkt för var hur bra och skönt den satt på mig.
Så med tanke på det så är det en HJC jag ska köpa, helst vill jag ha en med inbyggt solvisir, hehe men gärna utan en virvelvind i som drar in insekter i hjälmen :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Det jag fastnade direkt för var hur bra och skönt den satt på mig.
Så med tanke på det så är det en HJC jag ska köpa, helst vill jag ha en med inbyggt solvisir, hehe men gärna utan en virvelvind i som drar in insekter i hjälmen :)


Skickat från min iPad med Tapatalk

Turbulensen runt hjälmen hänger både på hojen och föraren, hojen eftersom att olika hojar ger upphov till olika luftströmmar runt hjälmen, och föraren eftersom att olika förare dels hamnar olika i luftströmmen runt hojen, dels vinklar huvudet olika, dels vinklar hjälmen på huvudet olika.
 
Turbulensen runt hjälmen hänger både på hojen och föraren, hojen eftersom att olika hojar ger upphov till olika luftströmmar runt hjälmen, och föraren eftersom att olika förare dels hamnar olika i luftströmmen runt hojen, dels vinklar huvudet olika, dels vinklar hjälmen på huvudet olika.
...Och då ska jag tillägga att jag bara kört hojjar där man suttit upprätt och utan kåpa när jag använd HJC:n. Däremot har jag kört med olika hjälmar, och då får jag säga att jag inte upplever dom problemen i t.ex Shoein. Stort plus på HJC:n är kanalerna mot öronen där glasögonskalmarna är tänkt att passa. Har inte upplevt det lika bra på andra hjälmar.
 
Givetvis alltid skinnställ av bra kvalitet med BRA skydd. Plus alltid stövlar o handskar med seriösa skydd.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top