Vad för sporthoj passar mig??

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Hej!

Jag är på jakt på en billig sporthoj, max. 20000:- (absoluta smärtgränsen 25000:-)

Jag vill ha 4-takt och den ska vara billig i drift (kommer mest att köra fram och tillbaka till jobbet) Då jag är liten (170 cm och 60kg) så behövs inga supermaskiner, jag har själv sneglat på 125cc, jag har tungt kort btw, och jag hade tidigare en 400cc från tidigt 80-tal. den drog dock mycket (0.8)...
jag vill ha en bränsleförbrukning på max. 0.5 l/milen (vid normal körning)

går det?
Jag har sneglat på CBR125 (men hört att den är extremt liten), även kikat på lifans sporthojar (har inget emot kina och dess kvalitet)

alla förslag mottages, men jag vill ej att detta skall bli en sälj tråd, säg istället märke, modell, cc och info gärna bilder och ungefärliga priser och om dem är värda priset (skriv gärna för och nackdelar med modellen)

tack på förhand
Michael
 
jag är 174 och väger 60kg och jag kräver absolut MINST 100 hästar när jag kör hoj :va :P

iaf, en honda CB250 eller 400 är ju riktiga klassiker i sånna här samanhang, nyckelord är ju "bensinsnål" "driftsäker" "lättkörd"och "sömnpiller" :tummenupp
 
RF600R -93 och framåt.
Billig i försäkring, billig i drift, går bra och kanon ergonomi trots att man är lång.
Min drar runt 0.5-0.6 hur jävligt jag än kör...känns det som.

EDIT: 100 häst har den med.
 
Sålde min CBR härom sistens för 25.000. En 94 med 5000 mil på mätarn. Inget fel på den. Sporthojar är extremt övervärderade, finns ju ärketomtar som säljer sina CBR 91:or för 35.000. I vilken fantasivärld lever dom? En gammal "tretton på ett dussin"-hoj för såna pengar.

Min gick billigt, 0.5l/mil i 130-140 marschfart, och kostade 350 kr/mån halvförsäkrat hos Folksam (40 kr/mån garageförs då den var avställd).
 
Ska du bara ha den till pendling? Honda har ju en 125:a som är som gjord för pendling drar 0.25 eller nått sånt och kostar under 25k ny med nästan gratis försäkring.. :tummenupp
 
JKay skrev:
2336097 RF600R -93 och framåt.
Billig i försäkring, billig i drift, går bra och kanon ergonomi trots att man är lång.
Min drar runt 0.5-0.6 hur jävligt jag än kör...känns det som.

EDIT: 100 häst har den med.

Kallar du 1.74 m för lÅng?

Då måste jag med 1.80 meter över havet vara en jätte:hihi
 
JKay skrev:
2336097 RF600R -93 och framåt.
Billig i försäkring, billig i drift, går bra och kanon ergonomi trots att man är lång.
Min drar runt 0.5-0.6 hur jävligt jag än kör...känns det som.

EDIT: 100 häst har den med.

Dock dräller det inte av dom..
 
Köp en motorcykel som du tycker är bra. S**t i vad bensinförbrukningen säger, det blir ändå mindre än vad bilen drar, förutom tvåtakt (men det är å andra sidan kul sa*an). Upplevelsen måste ju vara värd något:tungan :tungan :tungan
 
lorkan skrev:
2336313 Dock dräller det inte av dom..

DET är ju iofs sant. Men letar man så hittar man.
Annars så finns det RF900R. Samma chassie, i princip alla delar passar 600 --> 900 och tvärtom FÖRRUTOM motorn. Men en 900 motor passar i 600 chassie...:tummenupp ...och då får du 135häst i den! :)

Som ovan talare sa...skit i soppadrickandet. Du får otroligt mycket mer nöje än bil till mindre förbrukning ändå.
 
nöje javisst, men i mitt fall, precis som det står i mitt inlägg, så söker jag en hoj som jag kan pendla med, att jag vill ha sporthojs stuk på den är mest för att jag tycker dem är snygga.
CBR600 verkar vara helt ok, alt. CBR125 (vilken i princip inte drar någon soppa alls)
Jag har 4 mil enkel resa till jobbet och idag tar jag för det mesta bussen (ibland bil) tanken är att det skall bli billigare med MC:n (samt att jag inte skall förlora 3 timmar i restid) än vad det blir med bussen..dvs. 590:-/månaden
Detta klarar jag tex med en CBR125 (då denna drar 0.25*8*5*4 = 40 liter bensin * 11:84 = 473:60:-
(jag bortser såklart från försäkring och inköp då detta i mitt sammanhang är irrelevant)
Med en bensinförbrukning på 0,5 så hamnar jag på 950:- /månad men det är ändå hyffsat acceptabelt.
Hastigheten har ingen betydelse, endast 90 väg (kör kanske max 120 på dessa)
Antalet hästar är ointressant, tror inte att jag klarar att hantera mycket mer än kanske 40st (om ens det) .... det som kan vara intressant är accet, gillar att axxa, behöver ej kunna åka på bakhjul/stoppies/burnout då jag anser detta dumt och oansvarigt ....vill ej hamna på sjukan då jag har en tjej och barn att ta hand om..

så det är mest friheten, tiden och delvis pengarna som gör att jag vill köpa pendlarhoj...
detta kanske låter konstigt, men så är det....

tack för alla svar btw, har kikat igenom dem och har hittat några sjysta hojar...lultar dock starkt åt cbr125:an pga priset och driftkostnaden...man kan ju alltid byta senare :D
 
cybertron skrev:
2336573 nöje javisst, men i mitt fall, precis som det står i mitt inlägg, så söker jag en hoj som jag kan pendla med, att jag vill ha sporthojs stuk på den är mest för att jag tycker dem är snygga.
CBR600 verkar vara helt ok, alt. CBR125 (vilken i princip inte drar någon soppa alls)
Jag har 4 mil enkel resa till jobbet och idag tar jag för det mesta bussen (ibland bil) tanken är att det skall bli billigare med MC:n (samt att jag inte skall förlora 3 timmar i restid) än vad det blir med bussen..dvs. 590:-/månaden
Detta klarar jag tex med en CBR125 (då denna drar 0.25*8*5*4 = 40 liter bensin * 11:84 = 473:60:-
(jag bortser såklart från försäkring och inköp då detta i mitt sammanhang är irrelevant)
Med en bensinförbrukning på 0,5 så hamnar jag på 950:- /månad men det är ändå hyffsat acceptabelt.
Hastigheten har ingen betydelse, endast 90 väg (kör kanske max 120 på dessa)
Antalet hästar är ointressant, tror inte att jag klarar att hantera mycket mer än kanske 40st (om ens det) .... det som kan vara intressant är accet, gillar att axxa, behöver ej kunna åka på bakhjul/stoppies/burnout då jag anser detta dumt och oansvarigt ....vill ej hamna på sjukan då jag har en tjej och barn att ta hand om..

så det är mest friheten, tiden och delvis pengarna som gör att jag vill köpa pendlarhoj...
detta kanske låter konstigt, men så är det....

tack för alla svar btw, har kikat igenom dem och har hittat några sjysta hojar...lultar dock starkt åt cbr125:an pga priset och driftkostnaden...man kan ju alltid byta senare :D

Är helt med i ditt resonemang om ett soppasnålt A till B fordon. Men en cbr 125 accar nog inte så hårt, typ som en trimmad moppe kanske! Finns ju rätt så trevliga 400cc hojar, typ suzuki gsx 400 fws. Köper du för inga pengar också! :tummenupp
 
Åka 125:a är som att dricka välling varje dag, man överlever men det blir aldrig kul...köp en fyrtaktare, slipper du meka lika mycket, det finns en hel del hojar för lite pengar, finns en Zephyr 750 för dryga 20 lappar på blocket...91:a...
 
enchanter skrev:
2336682 Cbr 600 är väl knappast kända för att vara soppa snål?

Relaterat till vad? Min CBR600 -89 snittar mellan 0,45 och 0,55 ungefär, vilket åtminstone jag tycker är ganska snålt.
 
mesh skrev:
2337691 Relaterat till vad? Min CBR600 -89 snittar mellan 0,45 och 0,55 ungefär, vilket åtminstone jag tycker är ganska snålt.

Då kan du inte köra speciellt aktivt:va
 
cybertron skrev:
2336051 Hej!

Jag är på jakt på en billig sporthoj, max. 20000:- (absoluta smärtgränsen 25000:-)

Jag vill ha 4-takt och den ska vara billig i drift (kommer mest att köra fram och tillbaka till jobbet) Då jag är liten (170 cm och 60kg) så behövs inga supermaskiner, jag har själv sneglat på 125cc, jag har tungt kort btw, och jag hade tidigare en 400cc från tidigt 80-tal. den drog dock mycket (0.8)...
jag vill ha en bränsleförbrukning på max. 0.5 l/milen (vid normal körning)

går det?
Jag har sneglat på CBR125 (men hört att den är extremt liten), även kikat på lifans sporthojar (har inget emot kina och dess kvalitet)

alla förslag mottages, men jag vill ej att detta skall bli en sälj tråd, säg istället märke, modell, cc och info gärna bilder och ungefärliga priser och om dem är värda priset (skriv gärna för och nackdelar med modellen)

tack på förhand
Michael

Om du nu bara ska åka till jobbet och kan tänka dig en 125.. Varför inte köpa en nyare vespa 125cc ? En sån drar ju ingenting och dom andra ägande kostnaderna är ju lika låga..

Skulle du kunna sätta dig på en Cbr 125 så borde en vespa funka också .. (shit vad skit jag kommer att få nu :näsblod )

mesh skrev:
2337691 Relaterat till vad? Min CBR600 -89 snittar mellan 0,45 och 0,55 ungefär, vilket åtminstone jag tycker är ganska snålt.

Hade en kompis som hade en ´95 som var törstig som fan.. Har även hört från "nån till" ..

Men som sagt är det bara nått man har hört så.. :)
 
Last edited:
Suzuki DR350 eller liknande, billiga i inköp och drift,
måttlig effekt och låg vikt ger lägre törst.

Inte sporthojsstuk men väl sportigt stuk och garanterat roligare
än en CBR125. Med Michelin Sirac-luddar så går den mjuk och fint både
på asfalt och grus.

Annars är en scooter upp till 200cc ett bra alternativ eftersom
den ger bättre väderskydd än en MC och längden är inte något problem.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top