Du kan fylla på med lite vad som helst, alla oljor som säljs är blandbara med varandra. Det vill säga, man kan inte hälla i två olika oljor så att blandningen blir direkt skadlig för motorn.
Man kan till och med blanda helsyntet och mineralolja. Dock hörde jag att om en motor körts med bara mineralolja hela livet är det inte bra att hälla i syntet, eftersom syntetoljan kan lösa upp mineraloljeavlagringar som sedan fastnar i drev eller sliter på lager. Att byta från syntet till mineral skall dock vara "riskfritt".
Å andra sidan har ju många oljor speciella egenskaper, och vill man utnyttja dem fullt ut skall man naturligtvis hålla sig till en och samma sort.
Mitt tips blir att kolla upp intervallen för oljebyte och filterbyte för din hoj, ofta skall oljan bytas var 600 mil och filtret var 1200. Är det nära någon av de gångerna, så byt allt så det blir ordentligt gjort. Fyll annars på med en delsyntet av god kvalitet.
Och tycker någon att det som står här är gojja, ryt till! Jag berättar vad jag tror och vad jag hört, inte vad jag vet.