Vad för Enduro skall jag köpa?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Har blivit klart sugen på Enduro!

Dock har jag NOLL koll på marknaden!

Kört offroad bara ett par gånger = nybörjare!

Vill ha en hoj som är hyffsat ny, så att man slipper meka med det rent mekaniska (det man kör sönder får man juh ta ;) )

Tillräckligt stor/stark för att den skall vara "dräglig" att köra transportsträckor också (vill inte behöva lasta upp den på släp för att köra 3-4 mil, utan vill kunna transportera mig själv på hojen vid behov!)
Självklart behöver den också vara registrerad för att köra på gata då!

Desto längre serviceintervaller = bättre (?) så man slipper meka allt för mycket hela tiden!

Lättkörd(?) men ändå så man kan utvecklas på den!

Så, vad ska man kika på, med motiveringar?

Vad mer skall man tänka på?

/Jocce

Last edited:
KTM 450 EXC.

Bra skit. Du kommer garanterat bli nöjd.

KTM 690 Enduro och sen har du ett motardkit till den också :tummenupp

KTM 450 EXC.

Bra skit. Du kommer garanterat bli nöjd.

Är inte den lite "liten" för att köra transportsträckorna och så med?
Kollegan har en sån och han verkar nöjd med den men han är betydligt mindre än mig.

Skall försöka provköra den vid tillfälle!

Hur ser serviceintervallerna ut på den?

Sen vet jag förvisso inte hur min körning kommer se ut, men troligen mer grusväg än ren "hård skog", även om jag vill ut i skogen och köra också!

/Jocce

KTM 690 Enduro och sen har du ett motardkit till den också :tummenupp

Har kikat lite på den!

Om man köper den beggad, vad skall man kolla på?

Max hur långt bör de ha gått?

Hur ser serviceintervallerna ut?

/Jocce

Last edited:
jag säger som alltid typ.
drz400

690 enduro som nybörjar hoj i skogen? stor och klumpig kanske?

Har kikat lite på den!

Om man köper den beggad, vad skall man kolla på?

Max hur långt bör de ha gått?

Hur ser serviceintervallerna ut?

/Jocce

Jag köpte en beggad för 2 veckor sedan så jag är nog inte allt för insatt.
Det har tydligen varit strul med mätarhuset, en kontakt på kylfläkten som gnager hål på kylaren och läckande tank på vissa hojar. Men allt detta har bytts på garanti.
Annars är det bara att kolla skicket i allmänhet.

Serviceintervallerna är 500mil.

Läs annars 690-tråden på SOE, där finns massa info :tummenupp
http://forum.soe.se/showthread.php?t=25977

Skall du ha en enduro eller off road ?

Skall du ha en enduro så skall den vara lätt och smidig samt ha för endamålet avsedda däck. Då tar man hojen på släp till körningen istället för att köra sönder däcken på vägen. ( KTM 690 duger inte):huvet

Skall du ha en rolig off road för grus och bus, då är KTM 690 OK. :tummenupp

Skall du ha en enduro eller off road ?

Skall du ha en enduro så skall den vara lätt och smidig samt ha för endamålet avsedda däck. Då tar man hojen på släp till körningen istället för att köra sönder däcken på vägen. ( KTM 690 duger inte):huvet

Skall du ha en rolig off road för grus och bus, då är KTM 690 OK. :tummenupp

Som jag skrev ovan i tråden, vet juh inte hur min körning kommer se ut.
Är juh nybörjare så...

Men vill juh kunna köra "allt" med den! (fast för ren asfalt har jag juh Horneten ;) )

Men som sagt vill inte behöva lasta den på bil/släp för att köra typ 3-4 mil, utan vill kunna transportera mig själv på den på vanliga vägar så att säga.

/Jocce

En riktig enduro är döden o köra 4 mil asfalt med ;) Groteskt tråkigt...

Har du aldrig åkt grus/skog är nog en 450 kanske lite för mycket, min husa med 'bara' 45hk är ganska aggressiv i skogen ;) O den är den första riktiga skogshoj jag kört...

En riktig enduro är döden o köra 4 mil asfalt med ;) Groteskt tråkigt...

Har du aldrig åkt grus/skog är nog en 450 kanske lite för mycket, min husa med 'bara' 45hk är ganska aggressiv i skogen ;) O den är den första riktiga skogshoj jag kört...

Jo, säger juh inte att det är KUL att åka asfalt med den ;)
Men lite därför jag vill ha en större hoj = borde vara lite behagligare (mindre obehagligt snarare kanske) att transportera sig på den då!

Nä, som sagt bara nån enstaka gång för att prova på, men vill juh inte köpa nått jag växer ur heller.

Provade en KTM 950 Superenduro förra sommaren.
GRYMT cool att köra på grusväg, men hopplöst för stor för mig i skogen ;)

/Jocce

jag körde enduro med en Honda XR 600, det gick bra när det var brett mellan träden och hårt underlag. Det handlade dock mest om att jag skulle transporterara hojen genom skogen.:mad:

Därefter bytte jag till en 250 2-taktare, då blev det hojen som transporterade mig genom skogen :D

Slutsats: köp inte för stort !!! (starkt och tungt):tummenupp

Testade aldrig polarens SE950, men han hade ett fett smajl när han tagit en repa på husan...

Problemet är när du går upp o cyckel så kommer mer effekt vilket du kommer tycka är ganska jobbigt i skogen ;) Sikta på en 450 eller mindre om du tänker åka i skogen. 45hk kanske inte låter så mycket men det räcker gott nog ;)

Min 450 kommer antagligen få motardfälgar ;)

Jag skriver samma som i alla trådar där folk ska köpa enduro.
Köp en ktm 300.
Lätt effektstark och låg service.
Jag har kört med min i ett år nu, lite enduro, lite grusväg, lite pendling och lite stadsbus.
Det enda servicen jag har gjort är kolvbyte, oljebyte och lite bestyckning av förgasaren.
3-4 mil är ju inget jag skulle rekommendera att åka med den ofta, men det är helt klart möjligt. (har åkt längre på min)

Gasgas och tm har också likvärdiga hojar.

-Suzuki DR-Z400S
-KTM625SXC eller SC
-KTM690R
-Honda XR400 eller 600
-Honda XR650R

Det är bra offroad/enduro hojar!

Serviceintervaller på 450:n är ganska okej. Jag byter olja och oljefilter vid runt 7-8 timmar beroende på hur körningen gått till. (Ja jag för journal)

Ventiler är runt 15 timmar.

Tycker definitivt INTE du ska köpa en 690 för att köra i skogen...

För dig som är nybörjare så rekommenderar jag inte en 450.
Helt bortkastat om du vill åka enduro.
Helst en 250-fytakt om du har råd.
Annars en 250 fyrtakt.
Lägg ner drömmen om en hoj som du kan köra allt med.
Men en DRZ400 räcker gott och väl om du nu ändå vill ha en kompromiss.
Tröstlöst tung att lyfta när du kört fast, lagom trött så att du inte blir ännu mer slut när du vinglar runt bland tallarna. Men annars en ganska trevlig hoj så länge du inte har några som helst ambitioner.
Låter jag negativ? Kanske. Men så vet jag att den hoj du söker inte finns och vill att du ska förstå detta.
Prova att springa ett 100 meterslopp i träskor så kommer du att förstå vad jag menar. Eller så nöjer du dig med att förstå liknelsen om du är teoretiskt lagd.:D

Kör på en WR450 så har du en riktig slitvarg. Jag är kanonnöjd med min 426a, den har gått om pulver och tål att misshandlas på alla möjliga sätt :)

Kör på en WR450 så har du en riktig slitvarg. Jag är kanonnöjd med min 426a, den har gått om pulver och tål att misshandlas på alla möjliga sätt :)

Glöm allt som folk säger om 690, 625, drz, honda 600..

Vill du ha roligt i skogen så ska hojen vara så smidig som möjligt.
200-300cc 2t eller 250 4t är ju dom smidigaste och dom mest lättkörda.

Men sen beror det på hur det ser ut där du ska köra !
Är det stenigt, trixigt, med krångliga partier så är det så liten hoj som möjligt.

Är det istort sett öppna grusvägar med 2-3 rötter och stenar på jag då kan du ju köpa en 690.
Det är som med allt annat här i livet, antingen köper du en hoj som är avsedd för ändamålet eller så köper du en som är funkar till allt, men inte är bra på något.

En 400-570 4t är väl isåfall den hojen du letar efter, du kan köra enduro på sommar, vinter, isåka, motard åka osv.

Men prova dig fram..

Det du söker finns inte. Det kommer bli en kompromiss vad du än köper.

Ren enduro = 250-300cc 2takt eller 250-310 4takt om det ska vara "lättkört".
Enduroåka är sjukt jobbigt hur man än gör ändå.

Enduro/grusväg/Is/Motard/Lek = 400-570 Ren Endurocykel om det ska finnas ork nog för att det ska bli roligt.

Visste jag inte vad jag ville åka skulle jag köpa tex en 450 av valfritt märke. Tex en KTM/Husa/Hva.
Skruva kommer du få göra oavsett då det är noga med service osv på rena endurohojar.
Plugga på vad som ska göras vid vilka timmar på den cykeln du är intresserad av. Köp inget gammalt skit då det oftast inte lönar sig i längden.

Enduro, Glöm 690, XR, DR osv...

Last edited:
www.soe.se finns det en massa bra läsning!

Jag är själv i samma sits och vill börja testa enduro framöver. Jag har själv riktat in mig på en lite nyare ktm 200 xce - de verkar lämpa sig riktigt bra i endurospåren.

Om du däremot vill köra grusvägar är det väl någon tyngre hoj du ska köpa men då tror jag den inte kommer lämpa sig för enduro

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026