phastasphuk
blubb blubb
Nu ska skamlöst föreslå en hoj som jag själv har, för den "är ju bäst!!1!"
Husaberg 390. (med mapswitch)
Är snällare än 450'n i karaktären så den tröttar inte ut en lika fort i endurospåret och funkar till nybörjare med, men ändå så pass stor i motorn att den funkar till grus. Med mapswitchen i läge soft så blir den fromm som ett lamm i endurospåret, och ska man ut på grusvägen så ställer man om switchen så har man en maskin som är med på noterna där med.
Skulle jag köpa en seriös grusmaskin som helt klart är med på enduro, så skulle det bli en Husaberg 570.
Ska du köra bara köra enduro, så sikta på 250-310 fyrtakt, eller en lite mindre tvåtakt i början. Har en KTM 200 2takt i familjen och den är en sweet endurohoj, men till annat duger den inte.
Du gör klokt i att köpa så nytt som möjligt, såna har hojar lever ett hårt liv även om dom "tjej"körs.
4-takt är mer mek än 2-takt, och dyrare lika så.
Har du bil med krok så är ju en ide att köpa ett ställ att ha hojen på, så du slipper släpet och även slipper trasslet med transportsträckor. Kom ihåg att det är en sak att ta sig till endurospåret, det är en helt annan femma att ta sig hem igen. Hojen kan vara sne, krokig och trasig, och det kan du oxå vara. En vurpa i skogen och antignen koppling eller frambromsgrepp går. Då går det helt ok att ta sig tillbaka till depån, men sen att köra hem med den hojen blir inte lika kul. Och även om man inte vurpar saker trasigt så är man helt slut efter en dag i spåret. Och sätta sig att nöta transportsträcka hem i 3-4 mil när man har sumpträsk ända upp till tjocktarmen, dränkt i svett och med händer som inte orkar greppa styret - då är det fan värt bryet med lasta hoj när man sitter och suger i sig vatten med ett torrt ombyte på kroppen.
Husaberg 390. (med mapswitch)
Är snällare än 450'n i karaktären så den tröttar inte ut en lika fort i endurospåret och funkar till nybörjare med, men ändå så pass stor i motorn att den funkar till grus. Med mapswitchen i läge soft så blir den fromm som ett lamm i endurospåret, och ska man ut på grusvägen så ställer man om switchen så har man en maskin som är med på noterna där med.
Skulle jag köpa en seriös grusmaskin som helt klart är med på enduro, så skulle det bli en Husaberg 570.
Ska du köra bara köra enduro, så sikta på 250-310 fyrtakt, eller en lite mindre tvåtakt i början. Har en KTM 200 2takt i familjen och den är en sweet endurohoj, men till annat duger den inte.
Du gör klokt i att köpa så nytt som möjligt, såna har hojar lever ett hårt liv även om dom "tjej"körs.
4-takt är mer mek än 2-takt, och dyrare lika så.
Har du bil med krok så är ju en ide att köpa ett ställ att ha hojen på, så du slipper släpet och även slipper trasslet med transportsträckor. Kom ihåg att det är en sak att ta sig till endurospåret, det är en helt annan femma att ta sig hem igen. Hojen kan vara sne, krokig och trasig, och det kan du oxå vara. En vurpa i skogen och antignen koppling eller frambromsgrepp går. Då går det helt ok att ta sig tillbaka till depån, men sen att köra hem med den hojen blir inte lika kul. Och även om man inte vurpar saker trasigt så är man helt slut efter en dag i spåret. Och sätta sig att nöta transportsträcka hem i 3-4 mil när man har sumpträsk ända upp till tjocktarmen, dränkt i svett och med händer som inte orkar greppa styret - då är det fan värt bryet med lasta hoj när man sitter och suger i sig vatten med ett torrt ombyte på kroppen.