Vad för Enduro skall jag köpa?

Nu ska skamlöst föreslå en hoj som jag själv har, för den "är ju bäst!!1!"

Husaberg 390. (med mapswitch)

Är snällare än 450'n i karaktären så den tröttar inte ut en lika fort i endurospåret och funkar till nybörjare med, men ändå så pass stor i motorn att den funkar till grus. Med mapswitchen i läge soft så blir den fromm som ett lamm i endurospåret, och ska man ut på grusvägen så ställer man om switchen så har man en maskin som är med på noterna där med.
Skulle jag köpa en seriös grusmaskin som helt klart är med på enduro, så skulle det bli en Husaberg 570.

Ska du köra bara köra enduro, så sikta på 250-310 fyrtakt, eller en lite mindre tvåtakt i början. Har en KTM 200 2takt i familjen och den är en sweet endurohoj, men till annat duger den inte.

Du gör klokt i att köpa så nytt som möjligt, såna har hojar lever ett hårt liv även om dom "tjej"körs.
4-takt är mer mek än 2-takt, och dyrare lika så.

Har du bil med krok så är ju en ide att köpa ett ställ att ha hojen på, så du slipper släpet och även slipper trasslet med transportsträckor. Kom ihåg att det är en sak att ta sig till endurospåret, det är en helt annan femma att ta sig hem igen. Hojen kan vara sne, krokig och trasig, och det kan du oxå vara. En vurpa i skogen och antignen koppling eller frambromsgrepp går. Då går det helt ok att ta sig tillbaka till depån, men sen att köra hem med den hojen blir inte lika kul. Och även om man inte vurpar saker trasigt så är man helt slut efter en dag i spåret. Och sätta sig att nöta transportsträcka hem i 3-4 mil när man har sumpträsk ända upp till tjocktarmen, dränkt i svett och med händer som inte orkar greppa styret - då är det fan värt bryet med lasta hoj när man sitter och suger i sig vatten med ett torrt ombyte på kroppen.

En riktig enduro är döden o köra 4 mil asfalt med ;) Groteskt tråkigt...

Snick-snack, hade en KTM 400 till allroundhoj i somras. Det var skitkul överallt. Transportsträckorna tas på ett hjul, rondeller och tajta kurvor på sladd (crossdäck och asfalt är lite lynnigt men kul).

Ser inga som helst problem med att ha en liten hoj och mixa in lite gatåka. Hur skönt som helst att sticka hemifrån ner på stan, sen åka lite grusväg, hitta på en stig in i skogen och kolla vart den går sen grusåka lite till sen en sväng på stan sen hem. Orka tjaffsa med släp och sånt.

Kan för övrigt rekommendera den jag hade. KTM 400 -06. Extremt nöjd med den.

Last edited:
Har en Honda crf250x, dem är riktigt små o smidiga men med ork som en jävla elefant tycker jag nästan.
Går riktigt fint i skogen o funkar bra att glida runt på grusvägar med.

Själv föredrar jag dock min 2taktare, den är ännu lättare o smidigare, förvisso några år nyare också.

KTM525, jag har haft 4st och det är bara för att de är så jävla bra! Suverän hoj som ger väldigt lite skruva mot vad man får. Hur mycket mos somhelst i motorn och ändå lättkörd.
En 690 känns som en elefant med tre ben i jämförelse med ork och smidighet.

KTM525, jag har haft 4st och det är bara för att de är så jävla bra! Suverän hoj som ger väldigt lite skruva mot vad man får. Hur mycket mos somhelst i motorn och ändå lättkörd.
En 690 känns som en elefant med tre ben i jämförelse med ork och smidighet.

Jo men hur rolig är den att ha när det börjar bli trångt och trixigt i ett enduro spår ?

Varje kilo man kan få bort från hojen är guld värt ute på slingan när man är trött och det jävlas. Fattar inte personligen varför folk ska ha så stora jävla maskiner ute i skogarna för. En 525 passar till grusåka, stubbrace isåka, motardåka inte ute på enduro spåret.

Jo men hur rolig är den att ha när det börjar bli trångt och trixigt i ett enduro spår ?

Varje kilo man kan få bort från hojen är guld värt ute på slingan när man är trött och det jävlas. Fattar inte personligen varför folk ska ha så stora jävla maskiner ute i skogarna för. En 525 passar till grusåka, stubbrace isåka, motardåka inte ute på enduro spåret.

Ska man åka enbart brötenduro är den lite stark och stor jämfört med de små 250 hojarna, men de flesta kör mixat och då är den klockren för finns inget värre än när effekten inte räcker till!
Den gör ju inte bort sig när det är riktigt jävligt heller.

Varför är alla så insnöade på KTM?
Min "lilla" erfarenhet av endurohojar är att Yamahas WR F modeller är grymt hållbara. Bättre än dom flesta andra endurohojarna. Eller är det jag som är helt ute och cyklar?

Jag ska nämligen själv köpa en endurohoj.

Last edited:
Min "lilla" erfarenhet av endurohojar är att Yamahas WR F modeller är grymt hållbara. Bättre än dom flesta andra endurohojarna. Eller är det jag som är helt ute och cyklar?

När jag var nära på att köpa endurohoj föll Yamahan bort pga dyra motordelar som skulle behövas vid renovering.
Kommer inte ihåg priset men att byta ut ventilerna (5 totalt) var långt ifrån gratis...
Tror det handlade om över tusen spänn styck, men som sagt osäker på priset mer än att det var dyrt.

När jag var nära på att köpa endurohoj föll Yamahan bort pga dyra motordelar som skulle behövas vid renovering.
Kommer inte ihåg priset men att byta ut ventilerna (5 totalt) var långt ifrån gratis...
Tror det handlade om över tusen spänn styck, men som sagt osäker på priset mer än att det var dyrt.

Det är sant. Det är inte roligt med dyra motordelar. Men och andra sidan. Hur ofta byter man ventiler på WR450F? Jag har inte hört talas om någon som har gjort det.

Åter till frågan: Viken Enduro ska man välja? Håller man sig bara på endurospåret, så räcker nog en 250 fyrtakt alldeles utmärkt. Själv tänkte jag nog köra lite blandat = Is, grustag, grusvägar, skogsstigar, enduro m.m. så för min del blir nog valet en 450 fyrtakt.

Last edited:
Jag själv kör året om med min ktm exc 525 -03.
Jag har en motardkit till den som jag har på när jag leker i stan och pendlar till jobbet 5km.
Sen skiftar jag till Enduro på ca. 30 min och kör hojen ca 1 mil till Enduro spåren som karlskoga Enduro klubb har..
Just nu har jag Enduro dubbat och kör till jobbet ibland ifall det är snötäckt på vägarna, samt att jag tänkt åka lite is, men har ej blivit av än.
Kan bara säga att hojen går som en klocka och passar så jävla bra som året runt hoj. Så mycket glädje och körtid ger den.
Jag är ser mig som nybörjare på Enduro men den fungerar rätt bra i Endurospåret ändå. Det är ju en enduro trots allt! men det optimala hade väl kanske varit typ en 250 i spåret. Men då hade man inte haft 3in1 :-)
Blir ju en hel del grusåka också.. Skulle inte vilja ha mindre motor då.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Du har helt rätt, vet flera som har wrf och det ända dom gör är att byta olja/filter. Vi frågade t.om en mekaniker på Yamaha och han sa att det bara var att köra tills den inte startade, då kunde man kolla ventilerna och kanske byta kolv.

Har en kille som kört på sin i 7 år utan att ha gjort ett jävla dugg förutom olja/filter och han är snabb i spåren också så motorn får ju jobba. Han fick också rådet av Yamaha att rör inget så länge det funkar som det ska..

Har aldrig kört en själv, men har faktiskt funderat i dom banorna ang nästa hoj. Men man får väl prova en och bilda sig en uppfattning.

Det är sant. Det är inte roligt med dyra motordelar. Men och andra sidan. Hur ofta byter man ventiler på WR450F? Jag har inte hört talas om någon som har gjort det.

Åter till frågan: Viken Enduro ska man välja? Håller man sig bara på endurospåret, så räcker nog en 250 fyrtakt alldeles utmärkt. Själv tänkte jag nog köra lite blandat = Is, grustag, grusvägar, skogsstigar, enduro m.m. så för min del blir nog valet en 450 fyrtakt.

Jag har en WR450f också, eller det är tjejjens hoj. Det är en bra hoj, men det är stor skillnad mot KTM525 vad gäller chassie, stötdämpare och ork i motorn. Det finns en anledning att KTM ligger högre än Yamaha på beg priserna.
Har inte haft något problem med WR.en alls utom nåt elfel under de 3åren vi haft den, och vi köpte den främst för driftsäkerhetens skull.

Vi ska sälja våra hojar pga husbygge så är du intresserad så kom förbi och testa bägge, det är bra pris på dom också haha.

Tycker allt att 250 fyrtakt funkar minst lika bra till det.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026