Vad får vi inte glömma på mek-kursen?

Alltså... kanon initiativ.
Kör ni nån helgdag här i vinter så kan jag tänka mig att åka upp.
Men speciellt mycket "dam" är jag dock inte.

En kul grej som vi fick göra när jag gick i skolan. var en form av testplatta med massa bultar så stod de ett moment och så skulle man dra för att se om man drog rätt sedan även med olika långa nycklar.
Poängen är inte att folk ska lära sig moment i handen mera att se hur momentet påverkas av längd på nyckel och att inte drar påtok för hårt.

sen tror jag nog att bara grejen att låta tjejerna få prova och få saker förklarat så att de känner att de vågar slänga sig på saker de inte kan.

En genomgång av motorns funktion och hur olika saker interagerar med varandra kanske inte vore så dumt. Att fel på en liten billig sak kan i slutändan leda till dyra haverier och varför detta isåfall inträffar.

Varför man ska kontrollera och/eller byta vissa saker vid en service. Kunskap på ett något djupare plan, även om det inte behöver bli särskilt komplicerat.

Att man vet hur man byter stift, OCH fattar varför är grejen!

:va Ska ni ha det på Åkes motor eller? :)
Jag kan tänka mej komma upp å delta om jag är ledig :)

Kursen kommer att hållas på firman Bike Port i Hudiksvall, där jag jobbar som mek sedan några år.
Tanken är att det blir vardagskvällar, typ 19-21, ca varannan vecka under vintern eller tills alla har lärt sig allt som finns att veta...

Självklart är "utsocknes" välkomna. pma.

Kursen kommer att hållas på firman Bike Port i Hudiksvall, där jag jobbar som mek sedan några år.
Tanken är att det blir vardagskvällar, typ 19-21, ca varannan vecka under vintern eller tills alla har lärt sig allt som finns att veta...

Självklart är "utsocknes" välkomna. pma.

:) Det låter kul.
Jag är ju i å försig inte så utsocknes i mina egna ögon, uppvuxen i Bergsjö ju :rolleyes:

lär ut hur man ställer om ventilerna,
även hur man kränger om däck

Det är ju inte så svårt, fasst ska man schimsa och justera så är det ju lite jobbigt, men att bara kontrolera är ju inga problem, bara att ha en Haynes-bok till hands.

Däck är inga problem:tummenupp

En bra grej att lära ut är ju att byta bromsbelägg och drivpaket som många har nämnt, lätta grejer som när man väl har lärt sig dem går fort som fasen:tummenupp

Tjeená.....Angående mekkurs, D'ba å kommaförbi mitt ,garag i på
Stålbogavägen , så kan vi ha lite mekkurs , e'ja där då
ere'ba å dryfta ventilspel å glapp i kedjan............
Å när e ja där då? Jo när ja e där.........

Gullegull på er J.Wayne

ps. kaffe å bullar eller prassel av tusenlappar........

Finns det ingen kunnig människa som kan tänka sig att ha en lättare mek-kurs för obildade tanter i Stockholmstrakten?

Jag kan ställa upp..

Kan lite basic som

* Ändra inst.på dämpare
* oljebyte+ filter
* Luftfilter
* byta lampor
* Byta+ lufta bromsslangar
* Byta bromsbelägg
* Byta Skivor
* Byta drivpaket+ kedja samt kolla spelet.
* kntrl av batteri
* kränga däck
* Byta system (avgas)
* Kan plocka loss en motor om det skulle behövas o lite till :)

m.m kan det dagliga böket som kan behövas göras utan att lämna hojen till en verkstad.

Dr Bike räknar, med all rätt, vissa moment som lagom långa för en vinterkurs.
När det gäller hur man använder en momentnyckel rätt, vad det är som styr klämkraften, vad olika skruvförband har för uppgifter, använda eller inte använda låsvätska, hur säkra vibrationsutsatta skuvförband, mm är ytterligare ett ämne som kan räcka till en hel vinterkurs :)

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back