Vad får vi inte glömma på mek-kursen?

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Kommer under vintern att ha lite löst sammanfogad mekkurs, i första hand damer.

Jag har tänkt att folk ska komma med input om vad de tycker vore bra att kunna, men kommer även att bestämma lite av innehållet själv. Där kommer alla experter här in (eller egenligen i första hand icke-experterna, ju...).

Vad FÅR jag inte glömma att ta upp?

Tanken är att fokusera på basic underhåll och kontroll, sånt man kan/bör fixa själv.

Vi kommer att ha typ 2 timmar långa pass, mest praktik, men kanske lite teori om någon av deltagarna vill.
 
Sånt jag tycker tillhör grundläggande är väl ta av och på fram-/bakhjul, byta olja och filter, byta bromsar, byta batteri, kanske lufta bromsar, byta drivpaket. finns nog mer nyttigt att kunna, men... :va
 
Sånt jag tycker tillhör grundläggande är väl ta av och på fram-/bakhjul, byta olja och filter, byta bromsar, byta batteri, kanske lufta bromsar, byta drivpaket. finns nog mer nyttigt att kunna, men... :va

De absolut 3 vanligaste frågorna här på forumet är:
- vilken hoj ska jag köpa
- när/hur ska jag byta olja och vilken ska jag ha
- div frågor om drivpaket såsom sträcka kedjan etc

Annars så handlar det väl om allmänt underhåll och slitdelar.
 
Dom flesta tjejer tycker att det är svårt att få upp hojen på centralstödet.
Visa tekniken.

Å att byta glödlampor,inte så lätt alla gånger.
 
Last edited:
"få upp tjejen på centralstödet"
föööööörlåt, kunde bara inte låta bli... ;D

instämmer annars med pegaso.
Bäst skulle det väl kanske vara om kvinnorna på forumet uttalade sig? =)
 
Lär ut hur en momentnyckel fungerar, det skulle bespara forumet många frågor om "vem som kan fixa nya gängor till oljepluggen på min XXX" och "fixa tändstiftsgängor på en XXX topp"
 
lär ut hur man ställer om ventilerna, skulle spara folket tusentals kronor.
även hur man kränger om däck
 
Basic felsökning (skruva loss/kontrollera/rengör tändstift, kolla gnista, kolla att det verkligen finns bensin i tanken, batterispänning/-laddning).
 
Vad e en momentnyckel? E de en snurrmojäng grej?

om ngn fixar mek kurs i närheten norrtälje/sthlm e jag lätt på :)
 
Vilken nivå tänker du lägga dig på? En bra start kan ju vara att gå igenom vad alla verktyg som används heter och hur dom används. sen så är väll en vanlig 600mila service och däckbyte bra att kunna...
 
Nu har jag fått in ett gäng anmälningar, grymt bra respons. Kan kanske bli två grupper till och med.
Vore kul att ha en avancerad grupp och köra lite bänkningar, mer ingående teori och sånt.

Målet/nivån är väl att efter att varit på kursen ska man kunna ställa en vettig diagnos på sin egen cykels allmänskick, samt veta tillräckligt mycket om de olika åtgärder man kan tänkas behöva göra så man kan bestämma om man vill göra det själv eller inte.

Det där lät fett uppstyltat. Fan.
 
Justera kedjespelet.
Byta glödlampor.
Byta bromsbelägg.
Lufta brommsar.
 
Ingen som kan och vill köra en kurs på lite matnyttigt i skåne för dem som nästan endast klarar av att tanka, köra, byta olja och filter?
Vet flera som skulle vilja hoppa på det tåget.
 
Brukar hålla sådana mek-kurser av varierande innehåll men det jag rekomenderar är att man knåpar ihop ett kompendium så kursdeltagarna har något att följa under kursen och som även kan användas som stöd när de sedan skall tillämpa det de fått lära sig/ provat på att göra på kursen. Rekomenderar även att deltagarna får ta med sig egna hojar och att man går igenom vissa gemensamma moment som kan appliceras på alla hojar.

Som GuW skrev så skall man berätta att vissa saker SKALL dras med momentnyckel och detta är ju speciellt viktigt för nybörjare som inte har tränat så de har inbyggd momentnyckel i var arm nästan sedan barnsben:D

Som instruktör får man nog vara beredd att svara på frågor även efter genomförd kurs och kanske även hjälpa till mer handgripligt.

Det roligaste momentet jag haft på en mekkurs var att deltagarna skulle kunna sträcka armen genom sina motorer och när de gjort det en gång brukar självförtroendet bli betydligt större:tummenupp
 
Ganska bra iniativ faktiskt.
Man glömmer lätt bort som ingrodd garageräv att det är många som inte kan mycket mer än att tanka.

Det som man borde kunna gör själv tycker jag är:
Byta luftfilter
Byta stift (Lära sig att läsa stift)
Byta olja och filter
Byta bromsbelägg
Lufta broms och ev koppling.
Kolla skick på och ev byta batteri
Kolla skick på och ev byta drivpaket
Byta glödlampor ev enklare diagnostisering om lampan är hel men ändå inte funkar.
Kolla skick på däck så man vet när det är dags
Alt byta packboxar (tycker tom jag är bökigt) *ler försynt*

Till sist. Lära sig hur en momentnyckel funkar.
Den fick mig att tänka efter på hur rätt föregående talare har i att dom flesta som drar åt en bult drar för hårt.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top