Vad får vi göra?

Körde i väg-grenen en eftermiddg på essingeleden & körde om en Mc-polis , det var inte populärt han kom snabbt efter & gav mig en lektion om att man skulle köra på vägbanan som ALLA ANDRA .

Körde förbi en större poliskontroll på Norr Mälarstrand imorse. Blev inte stoppad, så de poliserna kan inte haft många synpunkter vare sig på mitt kryssande i kön eller på mina xenonlampor....

Xenon-lampor tror jag de inte tänker på.

Har man ingen större koll på MC så tror man säkert att utveckligen är som med bilar, dvs ABS och Xenon på var och varannan hoj :tummenupp

Jag satt fast med ett par kompisar föra året på motorvägen mellan Landskrona-Malmö i en jävla stor kö, då körde mc föraren framför oss ut i vägrenen o puttra iväg, det tog 15sec sen kom en Mc-snut efter han i en jävla fart. 10min senare eller 200meter så körde vi förbi mc-snuten som fått stopp på hoj föraren, böter blev det nog för han såg rätt ledsen ut! Så titta noga efter innan ni kör ut ! :P

Just vägrenen har jag fått förklarat att där har vi inte att göra, det är enbart för nödställda. Det är dels därför men också för vår egen säkerhet då det ofta ligger skräp där som kan orsaka punktering och dylikt.

Någon som vet ungefär vad det är för böter i såna lägen? Bra att veta om man "har råd" att ha bråttom... :D

köra mellan bilar vid rödljus för att komma längst fram och stanna mitt mellan 2 st? Antagligen inte speciellt lagligt men hur tror ni farbror blå ser på det? Det är ju så förbannat segt att hamna bakom segnissar som gasar upp med 1/10 gas

köra mellan bilar vid rödljus för att komma längst fram och stanna mitt mellan 2 st? Antagligen inte speciellt lagligt men hur tror ni farbror blå ser på det? Det är ju så förbannat segt att hamna bakom segnissar som gasar upp med 1/10 gas

Så länge du gör "omkörningen" till vänster i samma fil ska det vara lagligt. Dvs du gör väl omkörningen till vänster om bilarna, fast fortfarande i samma fil, som ligger i höger fil och inte kör om bilarna på höger sida i vänster fil :P

Tycker man kör om poliser varje dag på essingeleden både söder och norr ut. Har aldrig ens tänkt på att stanna då det egentligen inte finns ngn chans för dem själv att ta sig ur kö´n för att böta mig ?

Dock så kanske det blir andra bullar om jag kör om en MC snut i framtiden.

Jag skulle hellre hålla mig som jag gör nu mellan filerna, än att ta vägg.. väg-gr..

Sidan av vägen. :rolleyes:

Förra fredagen runt eftermiddagsrusningen så hade en ambulans (ironiskt nog) rammat rakt in i framförvarande lilla hatchback, så den blev ännu mera hatchback. I en tunnel.

Vi fick många suktande blickar när vi gled fram i den säkerligen 4km långa bil-kön.

En person frågade t om om han kunde få skjuts. :D

Just vägrenen har jag fått förklarat att där har vi inte att göra, det är enbart för nödställda. Det är dels därför men också för vår egen säkerhet då det ofta ligger skräp där som kan orsaka punktering och dylikt.

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.
En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma.

37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.
Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.

Omkörning får inte heller ske strax före eller i en plankorsning, utom när
1. korsningen har bommar, eller
2. trafiken i korsningen är reglerad genom sådana trafiksignaler som används i vägkorsningar.

Där sikten är skymd vid ett backkrön eller i en kurva får omkörning ske endast om körbanan i färdriktningen har minst två körfält i vilka mötande trafik inte får förekomma eller i andra fall där omkörningen kan ske utan att ett körfält avsett för fordon i mötande färdriktning behöver tas i anspråk.
Tvåhjuliga fordon utan sidvagn får dock köras om. Förordning (1999:240).

Sorry för alla paragrafer, men de borde hjälpa lite :) För den som orkar finns de flesta svaren: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P39

När det är köer som går att ta sej igenom kryssar jag givetvis mellan filerna. Det händer ju ibland att det är tvärstopp. Vid dessa tillfällen står jag inte och andas avgaser samtidigt som jag smälter bort i solen, utan kör iväg försiktigt på väggrenen. Än så länge har jag klarat mej utan böter. En vacker dag får man väl säkert en faktura.....

Nu sticker jag ut hakan.....

Jag tycker man får bestämma sig, antingen tycker man MC tar lika mycket plats som en bil och man kräver att alltid ha en plats i filen, lika stor som en bil, då kör man heller inte om mellan filerna eller på vägrenen.

Eller så tycker man att en MC tar ju ingen plats alls och man trycka sig fram mellan filerna som man vill. Men då får man ju finna sig i att det gäller hela tiden och bilar kan skita i MCn och bara trycka sig rakt in i samma fil för MCn rymms ju ändå.

När det är köer som går att ta sej igenom kryssar jag givetvis mellan filerna. Det händer ju ibland att det är tvärstopp. Vid dessa tillfällen står jag inte och andas avgaser samtidigt som jag smälter bort i solen, utan kör iväg försiktigt på väggrenen. Än så länge har jag klarat mej utan böter. En vacker dag får man väl säkert en faktura.....

För att förtydliga, jag kör ibland i vägrenen också... just den på E4 södergående från Järva Krog in mot stan... men samtidigt vet jag att det är fel och är redo att ta straffet om så sker... men hellre vägrenen än mellan bilarna.

Sa bara tidigare vad jag fått höra.

Med tanke på all bråte som ligger i vägrenen längsmed E6an så kör jag hellre emellan bilarna. Visst, en och annan idiot som ska glida in mot mitten bara för att uppenbart jävlas ("kommer inte jag fram ska ingen annan göra det heller"). Men de flesta bilister är sköna och glider ut och lämnar en fin gata i mitten, tänker alltid på filmen Bruce Almighty(Bruce får fri väg i sin Saleen S7) när detta sker :)

Back