Bandido skrev:
Hade inte tänkt tävla, ännu iaf.... Jag e 183, ca 100 pannor. Kanske en 4-
takt e rätt val?
Hade ju mest tänkt att få lite mer kontroll på grus m.m.
Om jag var du, så skulle jag satsa på en 450 fyrtakt, t ex Yamma YZf 450, Honda CRF 450 eller Ktm SX 450. Bra kvalité och behöver inte servas lika mycket som 250 fyrtakt. En 250 Fyrtakt är nog lite tunn för dig, med tanke på din vikt. Vill du inte lägga ut så mycket i inköp, så är ju 250 tvåtakt annars det bästa för dig, lättmekat och inte vansinnigt mycket service.
Har du en budget på runt 30-35000, så satsa på en Yamma 450, mycket bra kvalité (hondan har varit lite sämre, iallafall tidiga årsmodeller, Ktm -03 har jag för mig att de hade nåt problem i toppen).
Ser man bara till att vara noga med olja+oljefilterbyte, ludtfilterbyte och kolla ventilspelet då och då (väldigt sällan man behöver justera på min Yamma), så håller iallafall Yamman väldigt bra. Du kan köra 100 timmar på en kolv om du inte är elitförare, vilket du inte kan med en tvåtakt.
Saker att titta på vid köp: Glapp i lager, speciellt i länkage och sving (kan vara dyrt att byta). Kolla kylarna så de inte är buckliga och läcker, en kylare är DYYYR!
Att stötdämparen och gafflarna inte läcker och att säljaren verkar seriös med service.