Vad e vad?

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
Fråga till er som kör Cross/Enduro:

Varför anges alltid timmar när det gäller hur mycket en hoj har körts eller servats?
Hur många timmar är mycket?

Jag funtar på att köpa en 250/450 att lattja med, vad bör man se upp med (förutom det vanliga) när man köper en Cross?

Bandido skrev:
Varför anges alltid timmar när det gäller hur mycket en hoj har körts eller servats?
Därför att på en tvåtakt behöver kolven eventuellt bytas när den gått många timmar (>100 ca, lite olika det där), och det är viktigt att man byter olja på den var 10-15 timme ca.

Bandido skrev:
Hur många timmar är mycket?
Tja, har man servat den och bytt kolv så och skött den i övrigt så kan man ju köpa en gammal hoj, precis som med alla andra hojar så att säga.

Bandido skrev:
Jag funtar på att köpa en 250/450 att lattja med, vad bör man se upp med (förutom det vanliga) när man köper en Cross?
Som sagt, fråga om kolven är bytt och hur ofta den är servad.

Är det fyrtakt eller tvåtakt du är ute efter? Hade du tänkt tävla, eller bara köra i typ grustag? Hur stor är du, längd/vikt?

ceasar skrev:
Är det fyrtakt eller tvåtakt du är ute efter? Hade du tänkt tävla, eller bara köra i typ grustag? Hur stor är du, längd/vikt?

Hade inte tänkt tävla, ännu iaf.... Jag e 183, ca 100 pannor. Kanske en 4-
takt e rätt val?
Hade ju mest tänkt att få lite mer kontroll på grus m.m.

AMattsson skrev:
Därför att på en tvåtakt behöver kolven eventuellt bytas när den gått många timmar (>100 ca, lite olika det där), och det är viktigt att man byter olja på den var 10-15 timme ca.

Tja, har man servat den och bytt kolv så och skött den i övrigt så kan man ju köpa en gammal hoj, precis som med alla andra hojar så att säga.

Som sagt, fråga om kolven är bytt och hur ofta den är servad.

Bra info, tackar! :yoparty

Bandido skrev:
Hade inte tänkt tävla, ännu iaf.... Jag e 183, ca 100 pannor. Kanske en 4-
takt e rätt val?
Hade ju mest tänkt att få lite mer kontroll på grus m.m.

Om jag var du, så skulle jag satsa på en 450 fyrtakt, t ex Yamma YZf 450, Honda CRF 450 eller Ktm SX 450. Bra kvalité och behöver inte servas lika mycket som 250 fyrtakt. En 250 Fyrtakt är nog lite tunn för dig, med tanke på din vikt. Vill du inte lägga ut så mycket i inköp, så är ju 250 tvåtakt annars det bästa för dig, lättmekat och inte vansinnigt mycket service.
Har du en budget på runt 30-35000, så satsa på en Yamma 450, mycket bra kvalité (hondan har varit lite sämre, iallafall tidiga årsmodeller, Ktm -03 har jag för mig att de hade nåt problem i toppen).

Ser man bara till att vara noga med olja+oljefilterbyte, ludtfilterbyte och kolla ventilspelet då och då (väldigt sällan man behöver justera på min Yamma), så håller iallafall Yamman väldigt bra. Du kan köra 100 timmar på en kolv om du inte är elitförare, vilket du inte kan med en tvåtakt.

Saker att titta på vid köp: Glapp i lager, speciellt i länkage och sving (kan vara dyrt att byta). Kolla kylarna så de inte är buckliga och läcker, en kylare är DYYYR!
Att stötdämparen och gafflarna inte läcker och att säljaren verkar seriös med service.

Tackar, Ceasar.

Får man va jobbig och ställa en sista fråga; vad kostar det att serva sin 450 när det e dags att byta olja, filter och kolv? Jag kan meka själv så det e mest priset för delarna jag undrar över. Att byta en kolv kanske låter dyrare än vad det e? :va

Vad kan det kosta att serva sin hoj. Oljefilter 40-50kr. 1 liter olja 85kr (om du köper lite större dunk). Sedan kostar det ju bara tid. Brukar väll ta ca 1-2h att byta olja och justera ventiler för en glad amatör.

Nice, tack för all info, mycket bra! :tummenupp

Då blir det en Yamma 450, bättre beggad. :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey