Vad duger en gammal hoj till? 11 dagars grusbus på Blockets billigaste Affe

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, vacker är den ju inte... :hihi

Men avis på äventyret är jag ju riktigt rysligt! :näsblod
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Dagens bevingade ord från notrightrider
"Det är inte sjysst mot dom andra i gruppen att köra med en gammal hoj man inte känner...."
Imorgon startat Naruska 2016 och AT:n är pimpad med ny olja, nya däck, nytt stenskottskydd och en del rosa gaffatejp.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ja, asså - egentligen var det uttalandet en del i förklaringen till varför jag valde att inte köra den nybesiktigade DR 750in jag har hållt på att mecka med en vecka.
Jag var enkelt mer trygg med en okänd Affe, än min egna DR som stått lite för länge.

Men rent generellt: gruppkörningar, och speciellt här där fler än 50 hojar skall samsas i patruller om 6-8 i varje som går iväg med några minuters mellanrum kräver att man har ordning på sin skit.

Jag tror att jag har det nu.

Söndagen:
Sen start, tidig framkomst = högt tempo.
Bara 30 mil, ca 80% grus.
Sista 5 milen i hejdundrande åskväder, med hagel, översvämmade diken och massa vatten på vägen.
Med sopslut Anakee III till hjälp.
Dom heter nu för övrigt Anarki III - All over the place, och totalt oberäkneliga...

Nej, det var taskigt. Dom är jättebra på det dom är gjorda för.
Alltså inte Hökensås mjuka, lösa sand, inte Tivedens gräsklädda traktorspår en.daggrik morgon och fan inte finskt grus i 100+.
I regn.

Men dom däcken är historia nu.

Lagt mycket jobb på hojen idag: riktiga däck, satt fast stenskottsskyddet med skruv(!)
Plockat av kedjeskyddet eftersom ett fäste gett upp, plockat av det lilla kvartsskyddet för bakre bromsskivan eftersom det var sprucket nästan rakt igenom.
Kollat hjullager, letat glapp, sökt möjliga felkällor - självklart utan att för den sakens skull rannsaka mig själv allt för noga.
...samt lättat packningen ddrraammaattiisskktt, för att kompensera för alla verktyg och delar jag bär.med mig.

Extra strumpor eller extra slangar?
Handduk eller hylsnyckelsats?
Kallingar eller kabelskor?

Svaret är tyvärr alldeles för enkelt när man är besatt av grusdjävulen.

I morgon bär det av, tidigt i grisottan.
Team Sweden, med Jonkko som patrulledare, samt Kim - båda från Pargas, kommer att gå ut först och spåra, med 50 hungriga finnar och några tyskar gläfsande i hasorna.
Kommer vi orka hålla undan?

Vi får se i.morgon. 40 - 50 mil mot nordost står på schemat.

Natti från ett tält som regnet smattrar mot.
 

Baveras

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Ett par stycken
a784ba49982125a5158b9e8dd21f67d9.jpg


TS ser till att göra lite reklam...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

floppa

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2016
Ort
Malmö
Hoj
Vmax 1200
Sjukt häftig resa!
...och häftig cykel! Har alltid gillat dessa (av någon anledning?)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Måndag 1/8
Soppatorsk på infarten till startmacken.
Bara att kliva av och skjuta på. Uppförsbacke.
Finska deltagare och arrangörer hjälper till.
Cykeln drar verkligen kopiööösa mängder soppa.

Maffig samling av hojar redan halv 7 när macken öppnar.

Patrull 1 gick iväg 07:40, men var inte först ut.
En mer touringinriktad grupp med storcyklar, korvlådor, Muurikor and what not fick gå iväg med 20 minuters head start.
Det tog oss 20 minuters körning att komma ikapp dem. Och förbi...

Redan tidigt så bjuder Jonkko pa tranga vagar, riktiga trad och buskkorridorer, komplett med vadning over backovergang.
Strax darpa dyker det upp en handmalad skylt, komplett med BR BIKERS logga:
"Naruska 750 km"
Uppmuntrande!

Vi har över 50 mil till dagens etappmål, hungriga vargar bakom oss, och en hel jäkla massa olika beläggningar under oss.

"Grus" comes in many different shapes.
Många som kör grusvägar i södra Sverige har aldrig fått smaka på naturgrus.
Hemma är det ofta påfört krossat material för att det ligger kvar bättre.

Under dagen kör vi på de flesta tänkbara varianter på grus och sand.
Mesta ahaupplevelsen: makadam. Tjockt, tjockt med krossten.
Vissa skogsbolag kostar på sig att sprida ut detta kostsamma material eftersom det hämmar växtlighet, klarar regnmassor bra och ligger still.
Hatat att köra i av de flesta, men det finns en nyckel:

Fart.

Med rejäl jävla fart hamnar man ovanpå, och flyter/flyger fram.
Det har stora likheter med att köra fulldubbat på is.
Skoningslöst grepp och förutsägbart beteende.
...om man står på.
Roligast: bromsa hårt fram från hög hastighet inför kurva eller vägbyte:
Framhjulet gräver ned sig så att baken lyfter även på min gamla klump.
Bara att trycka ut rumpan med benet, sätta ner bakhjulet i ett nytt spår utanför det gamla, slå på gas så man får loss framhjulet och sedan bara rinner hojen igenom böjen i ett nytt, snävare spår.
Vansinnigt kul, men det skär hårt i däcken.

Vi kör även rullgrus långa sträckor. Fattigmans makadam, typ.
Jämnstora stenar, från storlek puttekula och uppåt.
Fan vet var dom hittar så homogent material.
Grävt upp ur någon sjö eller älv?
Änyway - tänker man "djup snö" så går det att tackla.
Receptet är som alltid fart i kombination med bestämt handlag.
Inget velande! Dock inte alls lika förutsägbart som makadam, dock.

Sandvägar, självklart - men även grönt snor.
Detta alien slime låter sig inte beskrivas.
Dom av er som kört norröver och träffat på fenomenet vet vad jag pratar om.
För er andra låter jag det bli en överraskning.

Vi ser mycket ren, och i vart fall Jonkko är på vippen att rammas av en som ligimgger i diket och trycker. Han ser inget, vi andra sväljer torra strupar och ser oss extra omkring.

Mycket rovfågel, ingen björn - men när vi sakta passerar en gård så är det bara två hundar som skäller. Den tredje iakttar sina kompisar, härmar deras rörelser och utfall och försöker skälla.
Går sådär. Nummer 3 är nämligen ingen hund. Han är en gris, men ingen tyx ha informerat objektet ifråga. En vildsvinskulting, minsann!
Komplett med strimmor och allt. Vaddayaknow...

Fort? Vi är en sanslöst tight grupp. Baveras och jag har kört ihop i mer än 4 dagar nu, och med JoHu + Rills som anslöt i Stockholm har vi kört i mer än 2 dagar. Jonkko leder, och Kim är på hemmaplan. Vi håller ett rullsnitt om 77 km/h över första dagen.
Det är helt otroligt effektivt kört, med noll strul och få, korta stopp. Vi anländer till Ruka för proviantering redan innan organisatören, och tvingas bränna lite dötid för att dom skall hinna etablera på campingen inne i nationalparken Oulanka där vi skall tälta.

Nu börjar dock svårigheten med att köra en gammal risig "previously owned" hoj visa sig...

Forts.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inlägget ovan uppdaterat.

...men innan vi går in på måndagens problem, så passar jag på att besvara lite kommentarer:

Inga problem med RD04, bara RD07 som hade problem men är svårt att hitta en idag som inte fått bränslepumpen utbytt. Dessutom kan man köra utan pump om man har halv tank eller mer. Inget jag hade lagt nån energi på alls
Du och jag vet detta, och en del andra.
Men de flesta sätter tyvärr likhetstecken mellan Africa Twin och
"Bensinpump". Har tilllochmed hört folk.stå lutade över den nya CRF.1000 och undra om Honda löst problemet med
bensinpumparna...
Två saker gör att jag har med mig en.bensinpump:

§ Talisman-effekten.
Har jag med mig en pump kommer jag inte att behöva byta.

§ Dumbfuck-defekten.
Skulle jag bränna denna körningen på grund av vad som helst bränsleorienterat så kommer alla förståsigpåare att vråla ut sin.irritation över vilken.idiot jag är som.ger mig.ut på en sådan här resa utan en extra bensinpump


Du tappade inte Motorex, en @ vill bara ha Motulspray så den kasta helt enkelt av burken. Kedjespray från OKQ8 duger dock under resa om än i kletigaste laget för grus.

Bilder vill vi se :tummenupp

Ha ha ha!
Ni kommer att få se bilder, jag kommer att uppdatera när jag kommer hem, men denna bilden går inte att hålla på nu, efter din kommentar:

IMG_20160729_065252.jpg

Yes! Det fanns faktiskt en Motul med också, privately stashed i det däcket jag bytte till innan start.
Tyvärr slet sig även denna efter någon dag när körningen startat; "lättillgänglig" och "säkert placerad" gifter sig dåligt när man inte haft många timmar på sig att prova ut en fungerande packning.




KTM/Husqvarnas svenska huvudkontor ligger i Marieberg utanför Örebro, sno en ny från skylt-ex:).

Carlbarks i Kumla har öppet, kan kanske rodda med firma som svetsar på studs.

Ja, just det var vårt första val, men vi kom aldrig fram på telefon.
Vi ringde gång på gång tills signalerna gick ut och kopplade ner, men det var helt enkelt ingen hemma hos KTM Sverige.
Vi luskade ut relevanta direktnummer för att komma förbi en eventuellt överbelastad växel, men där upplevde vi mer att vi klickades bort. Det lät som lurar som lyftes och lades på.
Även återförsäljaren engagerades i kampen att få tag i delar, men dom meddelade att hela lagret ligger i Österrike och att inte heller dom hade något bättre sätt att komma i kontakt men generalagenten.
Lunchtimmen var på väg in, och vi bedömde att det var bättre att agera på egen hand, än att spilla ytterligare en timme.
Bilsports val av assistansbolag "Viking" var förövrigt till lika mycket hjälp som ett pappersparaply i en regnstorm...

Medhåll, hejja hejja :yoparty

Men hur långt har motorn gått? Du fyller ju på olja rent otroligt.

7 - 8000 mil någonting...?
Den drar säkert måttligare mängder vid mer normal, jämn körning.
Men detta är grusåka med mycket avslag och bitvis även mycket varv.
Typiskt körsätt som bränner olja.
Jag är noggrann med att hålla nivån kring nedre strecket.
Inte torr, men gärna under strecket. Däremot inte upp mot övre strecket - det bara manar på förbrukningen under sådana här förhållanden.


Gillar Silvertejpen - Pride-edition utgåvan ?
Ja, eller var det Rosa Bandet för bröstcancer...?

Finska killar verkar känna sig lite hotade i vart fall.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu börjar dock svårigheten med att köra en gammal risig "previously owned" hoj visa sig...

Huh..? Problem...?
Kan man säga!
Hojen tappar effekt, hänger inte med på de svindlande snabba rakorna, och har inte kräm kvar nog att hålla ut rumpan i de knixiga partierna.
Något är dramatiskt fel!

Inte misständning, inte brist på bränsle. Bara matt och tråkig.
Det är värmehandtagen som stjäl effekt!

IMG_20160801_181757.jpg

Dom sitter givetvis inte fast ordentligt när det gasas på allvar, utan följer med runt tills kabeln bromsar framfärden.
Ett par buntband vid ett snabbstopp nyper åt ordentligt, och sedan är det bara att gasa igen, allt vad tygen håller.

Sorry folks, men mer dramatiskt än så här blir det tyvärr inte att köra Blockets billigaste Affe på grusäventyr genom Sverige och Finland. Dom som följt oss på Spotwalla ser att vi är tillbaka strax utanför Kajaani, och kan lista sig till att allt har gått bra - och det har det.
Bra som fan! XRVn går som ett spjut, och har krävt minimalt med underhåll och reparationer.
Det finns massor kvar att berätta, och det kommer.

Som detta med Kaatoryypy, eller mina 4 punkteringar, Kim som.körde ner i ett dike så djupt att vi inte såg honom när vi körde tillbaka och letade - trots att han satt kvar på hojen.
Eller den snorfina rallyhojen som tvingades väja för en ren, tog snedstuds på elak sten, gick i diket och brann upp.
Här finns hisnande historier, och bilder att underbygga dem med - och dom kommer, ha tålamod.

Men nu går vi in i nästa fas: hittehojen från Blocket i den gayiga kostymen har visat sig vara en kämpe.
300+ mil, det mesta på grus i ett rasande tempo togs med en axelryckning.
Hur får man en lila/rosa Affe med 20 år på nacken att bekänna färg?

Tja... man skall ju hem också.
Kajaani - Göteborg raka spåret = 170 mil.
Lagom marginal för det lägsta steget i Ironbuttstegen: Saddle Sore 1000.

Galet på en gammal Africa Twin?
Nja, tänk hellre då på Baveras som vill försöka göra distansen på en Husqvarna 701!

Just därför skippar vi tält i natt, och lyxar till det med vandrarhem.
Tidig start i morgon, fortsätt gärna att följa oss på Spotwallalänken i trådstarten.

...och ja, självklart kör vi grus där det passar och inte stjäl mil från det nya uppdraget.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är värmehandtagen som stjäl effekt!

Dom sitter givetvis inte fast ordentligt när det gasas på allvar, utan följer med runt tills kabeln bromsar framfärden.
Värmehandtag är fan bara problem.
Mina satt fast till man satte igång värmen i dem. Då värmdes limmet upp och handtaget började glida.
Var bara stänga av och låte limmet stelna.
Helt värdelösa :tungan
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top