Vad duger en gammal hoj till? 11 dagars grusbus på Blockets billigaste Affe

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
KTM/Husqvarnas svenska huvudkontor ligger i Marieberg utanför Örebro, sno en ny från skylt-ex:).

Carlbarks i Kumla har öppet, kan kanske rodda med firma som svetsar på studs.
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
View attachment 432409View attachment 432409
Redan två Pålsbodaägg verkar ha gjort susen.
10 ytterligare ägg knäckta ner i PET-flaska som färdkost, om det skulle behövas.

Vi lämnar grusrutten och linkar vidare till färjan på asfalt.
Vidare reparation i Finland, om det går och behövs.

Hoppas ni hinner till båten! Fjäska in er hos grabbarna i maskin, dom har garanterat resurser att fixa det ombord.:fyllisar

/A
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
18:36 vid incheckningen och kvällsbåten går väl vid 20:00. Borde ha funkat bra :tummenupp

hgeFtC4.jpg


Fast nu är frågan....Är huskyn fixad och hur håller AT:n?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi är nu full trupp.
JuHu och Rills har anslutit - en bilmek och en kärnkraftstekniker.
Vi ser tiden an, äggvitedieten gjorde nytta och den håller tätt ännu.

Skulle det bli nya problem lär våra nya hjältar kunna bistå.
...eller också häller vi på mer äggvita från flaska.
No worries.

Märkligt vad klena moderna hojar är.

View attachment 432421

Man skall ju inte skära kurvor, det vet ju alla.
Men, om man är duktig och väljer ytterspår istället så klarar hojen inte av det utan börjar läcka kylarvätska. :näsblod
Trist.

ATn? Tuffar och går.
35 mil körda + handla ägg i Pålsboda
0,5 liter olja påfylld.

That's it.
Ingen dramatik direkt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
notrightrider; skrev:
Repat efter körning; tejpat ihop rutan med gaffa

Just det, "gaffa"...

IMG_20160729_065315.jpg

Självklart tejpas allt som går sönder på denna pärla med rosa tejp.
Man vill ju gärna hålla färgschemat intakt...


Natti!
 

JoHu

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Tjusthärad
Hoj
-97 Yamaha TRX850, -11 KTM 690 Enduro R
Så här ser det ut när trådskaparen uppdaterar tråden...

Kaffet är klart nu, sluta skriv

ee058a73b05a0387b6913424f0e82f41.jpg


Skickat från min Runbo-EU via Tapatalk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inga foton ikväll, tyvärr.

Dålig täckning här i storskogen.
Sover i vindskydd i natt igen, en bra bit upp i Finland.

50 mil körda igår, lördag - varav ca 80% grus.
Ruskigt fina sträckor, bitvis finskt supersnabbt och bitvis tekniskt utmanande.
Dock väldigt dammigt. Vi var tvungna att dela upp oss i två grupper med10 minuters mellanrum för.att dammet skulle hinna lägga sig mellan passagerna.
Visar sig vid lägerelden att två ur Team Sweden har ett förflutet inom roadracing - licens och allt.
Förklarar en hel del av det jag sett idag...

Under väntetiden på att få köra av färjan så knåpade jag ihop ett stenskottsskydd för lamporna fram.
Behövdes. Jag tyckte det var snyggt, men Jonkko som kört upp från Pargas för att hälsa oss välkomna till Finland bara skrattade. Han ansluter till Basecamp under söndagen med hoj och servicebil - för att få med sig skruv nog att ersätta det mesta av min tejp.
Känns inte som det rosa går hem riktigt i Finland...?

Lunch på Helvetesportens vildmarkskrog.

Jag har lidit av misständning idag, som tilltagit, och dessutom krypit ner i varvtalen successivt.
Började uppe över 6000, och det kan man ju leva med på gruset. Med packning.
...och slätdäck.
Men sedan försvann övre halvan av 5000, och någon timme senare resten.
Sedan började varvtalsrosten knapra sig vidare ner mot nollan.
Perfekt tomgång hela tiden, men på slutet av dagen börja det smattra redan under 3000.
Trist, men lätt att diagnosticera: varvräknaren - den som fungerar, alltså, är en liten timräknare på styret med induktionspickup virad kring en av tändkablarna på ettans cylinder.

I det frimärksstora fönstret så flimrar siffrorna förbi till vardags, men lyckas man hålla gashanden stilla en stund så blir det avläsbart värde.
Så icke när misständningen börjar. Då flimrar det som fan ändå.
Alltså - främre cylinderns högra stift får risigt med ström.
Så långt kan man diagnosticera i farten, utan att sänka gruppens snitt.
En AT jobbar bra på dom lägre varvtalen.

Men, man kan stå där och fundera.
Bakre burken håller igång verksamheten och främre hoppar in med lite gästuppträdanden ibland.
Märkligt nog lirar allt uppe på max, typ 300 varv innan det officiella varvstoppet.
Det hela betyder bägge spolarna till ettan har samma fel, eller att den andra tändspolen redan är kass.


Självklart störande, men vad kan jag göra? Ingen anledning att stoppa gruppen i flykten för att börja felsöka - den går ju?

Dagens enda stopp av teknisk anledning var när hastighetsmätaren lade av.
Snabbt av för att kolla så inget hängde löst.
Vidare. 20 sekunder stillastående.

Ankommen till vindskyddet så lät jag de andra etablera, och började riva av packning för att komma åt de OLIKA skruvarna som behöver lossas för att få bort sidokåporna, som måste bort för att sadeln skall av, för att man skall få undan tanken.

Hittar inget uppenbart fel, pillar på lite kablar, återmonterar tanken och drar iväg som ett jehu mellan tallarna sittandes på ramen.
Funkar.:tummenupp
Odelat glad?
Nja, det är ju käckt när det går fort - men vad var det?
Känns som jag kommer få fler chanser att felsöka...

45 minuter mekat efter körning, inklusive sträcka kedja.
0,5 liter olja på fyllt.

Nu ett sista kort ben till starten för den riktiga körningen.
Byta däck (dags!) trimma packningen, rigga Motonaut selen, försöka leta lite dämpning på denna 20+ år gamla gunghäst.

Vamos!
 

Marcus80

Guest
Låter riktigt spännande. Skönt bekymret löste sig.
Kör försiktigt:yoparty
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Roligaste tråden på länge! Helt galet kul att följa.
:tummenupp
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Medhåll, hejja hejja :yoparty

Men hur långt har motorn gått? Du fyller ju på olja rent otroligt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Blir så sugen på att köpa något gammalt lik att inte behöva bry sig om och göra samma tripp nästa år
 

Baveras

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Ett par stycken
Dagens bevingade ord från notrightrider
"Det är inte sjysst mot dom andra i gruppen att köra med en gammal hoj man inte känner...."
Imorgon startat Naruska 2016 och AT:n är pimpad med ny olja, nya däck, nytt stenskottskydd och en del rosa gaffatejp.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fyfan sånt här vill man ju vara med på. Tog hojkortet på en prexis likadan knarr fast röd o grann.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top