Vad definierar en Café Racer?

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Jag tror inte att det finns någon slags "standard" som bestämmer vad som är en äkta cafe racer. Det är nog upp till var och en att själv avgöra. Min personliga åsikt är att en cafe racer består av följande:

* Alltid clip-on styre
* Alltid en stycken rund lykta
* Aldrig kåpor, inte ens toppkåpa
* Alltid twindämpare, aldrig centralt monterad stötdämpare med länkage
* Alltid kort bakdel, aldrig passagerarsadel

Om vi säger såhär:

* clip-on styre
* inga kåpor
* ej passagerarsadel (behöver inte vara kort dock)
* ej twindämpare
* lykta från modern nakenhoj (cb, fz osv)

Blir det fortfarande en (modern) café racer eller är det en streetfighter med clip-on bara?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Cafe racer är väl mera en livsstil(Mods vs Rockers) från början på 60talet än hur en mc ska se ut. Att bygga en modern är väl samma sak som customfolket(cromslädarna) gör med fransarna på styret och jackan:D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om vi säger såhär:

* clip-on styre
* inga kåpor
* ej passagerarsadel (behöver inte vara kort dock)
* ej twindämpare
* lykta från modern nakenhoj (cb, fz osv)

Blir det fortfarande en (modern) café racer eller är det en streetfighter med clip-on bara?

Alla får ha sin egen åsikt, men för mig har en caferacer alltid en stark koppling till sextiotalets racermaskiner. Min egen åsikt är därför att en hoj med centralt monterad stötdämpare och stötdämparlänkage inte är en "riktig" caferacer. Många tycker annorlunda, bland annat Walt Siegl själv som ju byggt hojar med båda typer av fjädring och kallat dem alla caferacer.

Samma sak med en modern lykta. Även om en lykta inte är en del av en klassisk racer så är min egen åsikt att en modern lykta saknar kopplingen till rätt tidsepok. Jag har tyvärr sett flera lovande cafe racer byggen som saboterats totalt då byggaren valt en minimalistisk "high tech" projektorlampa. Andra kanske tycker om detta, men inte jag.

För mig är en streetfighter något helt annorlunda. En sådan har absolut ingen koppling till vare sig caferacers eller klassiska racermaskiner och är inte heller gjord för att ha prestanda på kurvig väg.

För mig är en "modern" caferacer något som fortfarande har den klassiska looken men med väl presterande fjädring och bromsar. Utmaningen ligger helt enkelt i att få ihop denna kombination.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Alla får ha sin egen åsikt, men för mig har en caferacer alltid en stark koppling till sextiotalets racermaskiner. Min egen åsikt är därför att en hoj med centralt monterad stötdämpare och stötdämparlänkage inte är en "riktig" caferacer. Många tycker annorlunda...
Ja, jag går i alla fall på känsla och Raisch maskin är banne mig det snofsigaste cafebygge jag sett, sedan får det vara hur det vill med renlärigheten: http://www.triumphrat.net/twins-tec...ber-mcqueen-in-lemans-gulf-racing-colors.html

http://www.classicbike-raisch.de/html/galerie.html

:drool
 
Last edited:

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Håller med till fullo.

Min känsla är att de som sysslade mest med caferacers när det begav sig hade inte ekonomin att trimma hur som helst utan man lättade så mycket som möjligt och gjorde den hojen man hade så snabb som möjligt med små medel.

Jag har bestämt att jag ska ha ett caferacer-projekt igång när jag fyller 40 och har bara ett år kvar nu, så förra veckan gjorde jag en skiss, visserligen kliver jag utanför det jag själv definerar som cafe racer, men väljer att bygga på något mordernare för att spara pengar och för att få ett modernare chassi/bromsar på köpet så att säga. Så jag älskar att jobba med kolfiber så kommer jag lägga mesta tiden på att få till det och inte så mycket svets och vinkelslip, sen om det inte är en äkta caferacer gör inget då den ändå blir som jag vill ha den.

Så här är tanken, fast baserad på en 600 monster:
Ducati_Monster_cafe.jpg


Alla får ha sin egen åsikt, men för mig har en caferacer alltid en stark koppling till sextiotalets racermaskiner. Min egen åsikt är därför att en hoj med centralt monterad stötdämpare och stötdämparlänkage inte är en "riktig" caferacer. Många tycker annorlunda, bland annat Walt Siegl själv som ju byggt hojar med båda typer av fjädring och kallat dem alla caferacer.

Samma sak med en modern lykta. Även om en lykta inte är en del av en klassisk racer så är min egen åsikt att en modern lykta saknar kopplingen till rätt tidsepok. Jag har tyvärr sett flera lovande cafe racer byggen som saboterats totalt då byggaren valt en minimalistisk "high tech" projektorlampa. Andra kanske tycker om detta, men inte jag.

För mig är en streetfighter något helt annorlunda. En sådan har absolut ingen koppling till vare sig caferacers eller klassiska racermaskiner och är inte heller gjord för att ha prestanda på kurvig väg.

För mig är en "modern" caferacer något som fortfarande har den klassiska looken men med väl presterande fjädring och bromsar. Utmaningen ligger helt enkelt i att få ihop denna kombination.
 

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Honda CB750, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Minimalistiskt, enkelt, avskalat, lätt, snabbt med framåtlutad sittställning.

Fast är t.ex. alla dessa Ducatis, Café Racers?
View attachment 395659View attachment 395660View attachment 395661View attachment 395662View attachment 395663View attachment 395664

Enda av dem som jag har problem att passa in i min bild av Café Racers är hoj nr. 6.
Och det skäl som jag kommer på är att bakdelen har "fel" form.
Där håller jag fullständigt med dig. Jag är ganska konservativ när det gäller bakdelen av en caferacer. Jag tillhör skaran att sitsen+bakdel skall täcka större delen av bakdäcket. Kortare skärm som täcker slutet av däcket är OK också. Alla som bygger med en enkel sadel och som slutar abrupt är ingen caferacer i mina ögon. Oftast sätter man nummerplåten nere vid bakhjulet ala HD-manér som i mitt tycke inte är snyggt. Men vi är alla olika med olika preferenser och får bygga hur man vill😀
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
På något sätt är väl nästan avgasbandage ett måste. Får man till en spis där växellådan är en separat enhet så är det ascoolt.

Men jag såg en caferäser på mc-mässan för ett antal år sedan som var byggd på en Sportster 1200 och det är nog ändå bland det fränaste jag sett på något obskyrt sätt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Caféracer för mig är definitivt ”racer”, dvs med funktionen i främsta rummet.

Åtgärder för att göra hojen snabbare och mer körbar på bekostnad av bekvämligheten.

Flyttade fotpinnar och styre, bättre bromsar och stötdämpare/fjädring, bättre däck (!) och gärna en stor varvräknare med maxvarvet kl 12.

Absolut inte några bobberattribut och scrambler är café fast optimerad för rejs på jordbruksmark. Dvs seriösa fjädrings- och däcksuppgraderingar, fotpinnar för leriga stövlar, rejäla stänkor osv.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Caféracer för mig är definitivt ”racer”, dvs med funktionen i främsta rummet.

Åtgärder för att göra hojen snabbare och mer körbar på bekostnad av bekvämligheten.

Flyttade fotpinnar och styre, bättre bromsar och stötdämpare/fjädring, bättre däck (!) och gärna en stor varvräknare med maxvarvet kl 12.

Absolut inte några bobberattribut och scrambler är café fast optimerad för rejs på jordbruksmark. Dvs seriösa fjädrings- och däcksuppgraderingar, fotpinnar för leriga stövlar, rejäla stänkor osv.
Bra sammanfattat.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Här i Sverige på 50- och sextiotalet var konditoriet dit man åkte för att ragga upp en brud. Därför ingen enkelsadel. Engelska rockers kanske inte var intresserade av tjejer. Klassiska fik i Stockholm var Talludden (Tallis), Bellmans, Lillstugan (Lillis) och några till. Cupido (Kupan) övergick till ett raggarställe. När Essingeleden byggdes försvann några fik och packet samlades vid smutsiga hörnan. Lördagkvällarna kunde spenderas på proppskåpet, en lönnkrog i tre broars backe. Här i landet var det viktigt att hojen gjorde minst 160 (100 Mph, the ton) eftersom polisbumsarna maxade 155. För att få dom engelska hojarna snabba var raka rör eller tomma dämpare standard. Lånedämpare fanns för besiktning. Trajor var populärast. Motorerna vässades och hojarna lättades. Aluminiumdelar köptes hos Roffes på söder. Lite skillnad på stuket ifall hojen mest gick inne i stan eller fick gå långturer (Vaxholm). På den tiden fick man göra nummerplåtar själv. En viss kreativitet förekom.
Blev ett långt inlägg. Lika bra innan minnet sviktar.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från denna till denna - lite mer pengar involverade än föregående inlägg, men samma tanke.
Ta bort onödigt bjäfs, racigt uttryck, godkänd för gata
View attachment 497018View attachment 497016


"Bygga bakåt" - ta bort gjutfälgar och skivbroms till förmån för dubbelnockad trumma och ekerhjul på Akrontfälg, snyggt!
Ljuddämperiet blir en homage till Hondas 60-tals racers - mycket elegant.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tänkte blåsa liv i en gammal tråd med en bild på en av de snyggaste jag har sett. Så stilrent!!!


Ja, överlinjen på tanken binder ihop snyggt med kurvaturen på sadeln.
Den sömlösa övergången gör att jag kan stå ut med den generiska Benellitanken som suttit på sååå många misslyckade byggen man sett innan.

Men, jag har svårt att förlika mig med den där pivåhjulade släpkärran som rullar en bit bakom hojen. Den hör liksom inte dit.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På något sätt är väl nästan avgasbandage ett måste

Jag hatar avgasbandage, den första frågan jag ställde då jag köpte min Thruxton var om avgasrören och den var dom inte. Avgasbandage tycker jag inte gör hemma på en café racer, dock ska jag erkänna att jag först lindade rören på min Honda för att dölja hur fördjävliga dom såg ut men det är åtgärdat nu med ett rostfritt polerat avgassystem.

Ekerfälgar, dubbla stötdämpare bak, tt-styre eller clip-on, tycker jag det ska vara sen att det ser vettigt inte ett ihopplock av att utan minsta tanke bakom det hela vilket det verkar finnas gott om. Sen finns det väl många välbyggda byggen som tex CX500:an Niklas postat eller han Sören som vann på Elmia för nåt år sen även om jag inte tycker det är café racers.

Men, jag har svårt att förlika mig med den där pivåhjulade släpkärran som rullar en bit bakom hojen. Den hör liksom inte dit.

Intressant, vad använde man förr istället för depåstöd vd tex byte av däck? Hemmapulare kan jag tänka mig använde det man hade hemma i form av träbitar och liknande med vid race vad användes då, det jag hittar är typ en bock som placeras framför bakhjulet möjligen mot fotpinnarna men det kräver nog att man har en lätt hoj eller är stark. Orsaken till undran är att jag vill ha min hoj ståendes rak upp så jag ska på utställning då det "roliga sidan" hamnar fel sida då hojen står på sidostödet.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Intressant, vad använde man förr istället för depåstöd vd tex byte av däck? Hemmapulare kan jag tänka mig använde det man hade hemma i form av träbitar och liknande med vid race vad användes då, det jag hittar är typ en bock som placeras framför bakhjulet möjligen mot fotpinnarna men det kräver nog att man har en lätt hoj eller är stark. Orsaken till undran är att jag vill ha min hoj ståendes rak upp så jag ska på utställning då det "roliga sidan" hamnar fel sida då hojen står på sidostödet.



Nej, inte depåstödet.
Jag såg fel. Det som först såg ut som en gammaldags gengaskärra på pivåhjul långt bakom cykeln - är cykeln!

Sorry - kortad ram, länkad centralfjädring och sugrörstunt transaxelrör funkar bara inte. Det är en lika omöjlig kombination som stringtrosa till lågt skurna jeans, vaniljsås till stekt salt sill eller att laborera med ättika som linsvätska.

Så, nu var det sagt. Fin start på veckan.
F'låt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top