vad byta ? (husaberg renovering)

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
husaberg 450 -07
hejsan ! nu är det så att min husa har gått ett år ( drygt 200h) utan att ha svikit mig vilket inkluderar novemberkåsan, ggn, enduro sm, motard på åland, massa bus i stan, enduro träningar mm. så nu tänkte jag ge den lite kärlek med en nyrenoverad motor och chassi.

min stora fråga är vad bör jag byta för att göra det " riktigt" så att säga. hade tänkt att byta alla lager, kamkedja, kolv och allt det vanligt. det jag undrar är om ni hade bytt vevstaken ? känns ju tungt att snåla in nu för att sen bryta en tävling med rasat motor om 2 månader.

hojen är en 476 cc vm cykel med acra, större insugsventiler, portat, fcr41, annan tändbox, dock osäker på om det är mx composit stake men är 99% säker på att jag fick den levererad med vanlig stake, stålventiler och original varvstopp så den skulle hålla sa dom. aja det lär väl visa sig imorrn.

har även åkt på en utsliten vattenpumps/balansviksaxel så det droppar lite kylarvatten ibland. min plan är att svarva ner axeln och se bussa den med något lite hårdare och sen svarva ner den till 10.0 igen. något som ni har testat eller helt uteslutet ? vet några häromkring som har haft en utsliten axel efter 80h så känns tugnt att köpa nåt för 1700 som håller ett tag bara, därför testet att kanske bussa med något med bättre kvalite

jaja mycket text men hoppas på lite hjälp, den stora frågan är väl om ni bytt stake vid 200h ?

Är det inte bara packboxen till vattenpumpen? Är ju lite av en svag punkt, knappast unikt problem för Husaberg iofs. Det kritiska brukar vara montaget av transkåpan. Väldigt lätt att skada packboxen då.

Rent spontant skulle jag inte tveka en sekund över att passa på att renovera vevpartiet. Better safe then sorry. Vad säger boken? För jag antar att det är totala gångtiden som är 200h och vad du kört under ett år utan att göra ngt?

nix är märken i axeln (nersliten) finns ju några mm att flytta p-boxen i huset så den träffar axel lite annorlunda men är slut på friska lägen för läpparna nu.

jag förstår inte vad du menar nu men sen hojen blev ihopplockad på husaberg men friska grejer för 1 1/2 år sedan så har den rullat 200 h, stoppades i nytt vevparti då.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back