Vad bygga sf av? < -92

Jag frågade om min fajtade FZR med.

"för att den skall räknas som original så skall motor, gafflar & sving vara original" fick jag reda på då.

skall dock nu dubbelkontrollera detta med ett mail.
detta vill jag ju ha skriftligt innan jag ställer på !

Ja jag har oxå för mej att jag läst det du skriver. Hade även för mej att det uttryckligen stod att bromsar och avgassystem fick ändras.
Men som sagt det bästa är nog att ha skriftligt på det. Min hoj är så gammal att blir den skrot är det i princip ingen idé att ens gå till försäkringsbolaget för självrisken äter upp allt jag skulle få tillbaka ändå.
 
Alla blir rädda för säljaren vill ta buden innan köparen sett objektet :D
Det måste ju va en språkförbistring.

har inte ringt på den så möjligt puckot menar 10 som riktpris men vill ha 35 innan han släpper den.

har 7 timmar i bil för att titta på den så känns sådär
 
Kolla mitt garage för tips på fighterbygge från 1991 :-) classica hel/hel via svedea för 1400/år
 
Den här konversationen hade jag för ett år sedan med Bilsport och MC angående vad man får och inte får göra inom ramen för classicaförsäkring hos dem:

---------------------------------------------------------

Från Bjenn till info@bilsport-mc.com
Skickat: den 12 oktober 2010 10:55

Hej,
"Fordonet ska vara en landsvägsregistrerad mc eller mc-scooter (enligt vår klassificering) som är 20 år eller äldre, i fint skick och inte ombyggt. Vi kan acceptera vissa små förändringar som t ex omlackering, ljuddämparbyte, påmonterade kåpor och sadelbyte. Förändringar som chassiförändringar och byte av framgaffel accepterar vi inte."

...står det i informationen om classica försäkring, det jag undrar är mer specifierat hur mycket man får "bygga om"?

får man t.ex...
...plocka bort kåpor så att mc:n blir "naken"
...byta blinkers
...byta framlyse
...byta baklyse
...byta speglar (tar man bort kåporna kan detta bli nödvändigt då fästena försvinner)
...byta bakram (antar att denna är utesluten men frågar iaf)

är mängden ändringar begränsad? Får man t.ex. göra ett fåtal av dessa ändringar men inte alla?

Vänliga hälsningar

---------------------------------------------------------

Från Tony Bogren till Bjenn
Skickat: den 12 oktober 2010 11:28

Grundförutsättningen är att cyklen ska vara original.

Bortplock av kåpor beror vilken cykeln vi talar om, från sportmodell till "street fighter" är inte ok på Classica. Att man däremot strippar en gammal H-D Electra från kåpa och packväskor är OK.

Tidstypisk ombyggnation är generellt ok, alltså en gammal CB 750 exempelvis kan man sätta TT-styre, TT-sadel och tillbakaflyttade fotpinnar på., det är OK för det var så man modifierade de cyklarna på den tiden.

Att bygga streetfighter av en sporthoj från 80-90-talet är inte OK, streetfighter fanns inte som begrepp på den tiden.

Bedömning sker dock alltid från fall till fall.

Med vänlig hälsning
Tony Bogren

---------------------------------------------------------

Från Bjenn till Tony Bogren
Skickat: den 12 oktober 2010 11:50

Hej Tony, tack för ditt svar,

Jag har kikat på lite olika cyklar, bl.a. BMW K1100RS (det var då denna jag funderade på som streefighterobjekt med samtliga de ändringar jag frågade om i tidigare mail) men även Yamaha FZR, Honda CBR, Suzuki GSX-R, Kawasaki ZZR och i de senare fallen var det mer hurvida man får montera på t.ex. LED-blinkers och liknande mindre förändringar alt. om man vill ta något från en av dessa modeller, ex bakram från CBR -91 och montera på GSX-R -91? (detta var bara ett exempel, jag vet i dagsläget inte om detta ens är praktiskt genomförbart)

Vänliga hälsningar

---------------------------------------------------------

Från Tony Bogren till Bjenn
Skickat: den 20 oktober 2010 09:40

Ursäkta dröjmålet.
LED-blinkners är OK, Byte av bakram är inte OK.

Med vänlig hälsning
Tony Bogren

---------------------------------------------------------

*fin*

Hoppas detta hjälper...
 
Hej!

Tack för din förfrågan. Utgångspunkten är att mc:n visuellt ska vara i originalutförande. Om något är ändrat/utbytt vill vi ha bilder (en från varje sida) för godkännande innan vi tecknar classicaförsäkring.

Med vänlig hälsning

Margareta Brithén

så eftersom jag fick teckna försäkringen så sitter jag nog lugnt i båten:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top