Den här konversationen hade jag för ett år sedan med Bilsport och MC angående vad man får och inte får göra inom ramen för classicaförsäkring hos dem:
---------------------------------------------------------
Från Bjenn till
info@bilsport-mc.com
Skickat: den 12 oktober 2010 10:55
Hej,
"Fordonet ska vara en landsvägsregistrerad mc eller mc-scooter (enligt vår klassificering) som är 20 år eller äldre, i fint skick och inte ombyggt. Vi kan acceptera vissa små förändringar som t ex omlackering, ljuddämparbyte, påmonterade kåpor och sadelbyte. Förändringar som chassiförändringar och byte av framgaffel accepterar vi inte."
...står det i informationen om classica försäkring, det jag undrar är mer specifierat hur mycket man får "bygga om"?
får man t.ex...
...plocka bort kåpor så att mc:n blir "naken"
...byta blinkers
...byta framlyse
...byta baklyse
...byta speglar (tar man bort kåporna kan detta bli nödvändigt då fästena försvinner)
...byta bakram (antar att denna är utesluten men frågar iaf)
är mängden ändringar begränsad? Får man t.ex. göra ett fåtal av dessa ändringar men inte alla?
Vänliga hälsningar
---------------------------------------------------------
Från Tony Bogren till Bjenn
Skickat: den 12 oktober 2010 11:28
Grundförutsättningen är att cyklen ska vara original.
Bortplock av kåpor beror vilken cykeln vi talar om, från sportmodell till "street fighter" är inte ok på Classica. Att man däremot strippar en gammal H-D Electra från kåpa och packväskor är OK.
Tidstypisk ombyggnation är generellt ok, alltså en gammal CB 750 exempelvis kan man sätta TT-styre, TT-sadel och tillbakaflyttade fotpinnar på., det är OK för det var så man modifierade de cyklarna på den tiden.
Att bygga streetfighter av en sporthoj från 80-90-talet är inte OK, streetfighter fanns inte som begrepp på den tiden.
Bedömning sker dock alltid från fall till fall.
Med vänlig hälsning
Tony Bogren
---------------------------------------------------------
Från Bjenn till Tony Bogren
Skickat: den 12 oktober 2010 11:50
Hej Tony, tack för ditt svar,
Jag har kikat på lite olika cyklar, bl.a. BMW K1100RS (det var då denna jag funderade på som streefighterobjekt med samtliga de ändringar jag frågade om i tidigare mail) men även Yamaha FZR, Honda CBR, Suzuki GSX-R, Kawasaki ZZR och i de senare fallen var det mer hurvida man får montera på t.ex. LED-blinkers och liknande mindre förändringar alt. om man vill ta något från en av dessa modeller, ex bakram från CBR -91 och montera på GSX-R -91? (detta var bara ett exempel, jag vet i dagsläget inte om detta ens är praktiskt genomförbart)
Vänliga hälsningar
---------------------------------------------------------
Från Tony Bogren till Bjenn
Skickat: den 20 oktober 2010 09:40
Ursäkta dröjmålet.
LED-blinkners är OK, Byte av bakram är inte OK.
Med vänlig hälsning
Tony Bogren
---------------------------------------------------------
*fin*
Hoppas detta hjälper...