fredrik_wt
Ny medlem
jaha, någon som vet vad följden blir om man skiter i att strypa ner hojen till 25kw och kör ändå? följden om blåbären är framme dvs?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hinkas skrev:Som jag har hört det förut när den här frågan har varit uppe kan inte polisen bevisa att du kör med över 25kw, utan då måste dom be dig besikta motorcykeln igen för att kolla motoreffekten. Tror knappast dom har med sig apparatur för att mäta sådana grejjer.
Hinkas skrev:Ah, OK.... Då har jag hört att det räknas som olovlig körning... Har jag för mig IAF... För du har ju inte körkort för över 25kw. Så det är ju som att köra en bil du inte har körkort för, olovlig körning alltså. Som jag förstått det IAF =).

Limstift skrev:Det största problemet är INTE snuten, det är utan tvekan (som jag ser det) försäkringsbolaget.
Scenario:
Du har varit ute och kört en sväng på din ostrypta R1'a fast du bara har mellankort, det är en solig och fin dag. När du kör hem (50 km/h både din egen hastighet och tillåten) genom bostadsområdet, några kvarter från ditt eget hus får du solen i ögonen och släpper lite på gasen. Det står personbilar längs vägkanten på sina vanliga parkeringar, helt plötsligt springer det ut en treåring bakom en parkerad bil. Du har ingen chans i helsike att stanna utan kör på ungen som mister benet efter att ha klämt det mellan kedjan och bakdäcket eller nåt.
Följden för dig blir att eftersom du gjort dig skyldig till bl.a. olovlig körning så får du böter av snuten, det är dock inte det ända du får. När försäkringsbolaget får veta det av snuten så hänvisar dom dig till sina försäkringsvillkor där det klart och tydligt står att försäkringen inte gäller i din situation, alternativt så har dom rätt att kräva tillbaka pengarna dom tvingats lägga ut för dig.
I en sådan här situation handlar det inte om några tusen, det kan utan tvekan handla om hundratusentals kronor, dessutom så har dom rätt att stämma dig och begära skadestånd för att du har uppgivit fel uppgifter till dom.
Kort och gott: Vilket är värst? Att köra två år med motorn strypt till i princip tomgång, eller att vid 18-20 års ålder vara skyldig ett försäkringsbolag hundratusentals kronor? För att inte tala om hur du kommer att känna dig efter att ha invalidiserat en treåring. Det klart att det förmodligen hänt även om du kört med strypning, men då hade det varit en olycka, inte ett brott.
Limstift skrev:Det största problemet är INTE snuten, det är utan tvekan (som jag ser det) försäkringsbolaget.
Scenario:
Du har varit ute och kört en sväng på din ostrypta R1'a fast du bara har mellankort, det är en solig och fin dag. När du kör hem (50 km/h både din egen hastighet och tillåten) genom bostadsområdet, några kvarter från ditt eget hus får du solen i ögonen och släpper lite på gasen. Det står personbilar längs vägkanten på sina vanliga parkeringar, helt plötsligt springer det ut en treåring bakom en parkerad bil. Du har ingen chans i helsike att stanna utan kör på ungen som mister benet efter att ha klämt det mellan kedjan och bakdäcket eller nåt.
Följden för dig blir att eftersom du gjort dig skyldig till bl.a. olovlig körning så får du böter av snuten, det är dock inte det ända du får. När försäkringsbolaget får veta det av snuten så hänvisar dom dig till sina försäkringsvillkor där det klart och tydligt står att försäkringen inte gäller i din situation, alternativt så har dom rätt att kräva tillbaka pengarna dom tvingats lägga ut för dig.
I en sådan här situation handlar det inte om några tusen, det kan utan tvekan handla om hundratusentals kronor, dessutom så har dom rätt att stämma dig och begära skadestånd för att du har uppgivit fel uppgifter till dom.
Kort och gott: Vilket är värst? Att köra två år med motorn strypt till i princip tomgång, eller att vid 18-20 års ålder vara skyldig ett försäkringsbolag hundratusentals kronor? För att inte tala om hur du kommer att känna dig efter att ha invalidiserat en treåring. Det klart att det förmodligen hänt även om du kört med strypning, men då hade det varit en olycka, inte ett brott.
Limstift skrev:När försäkringsbolaget får veta det av snuten så hänvisar dom dig till sina försäkringsvillkor där det klart och tydligt står att försäkringen inte gäller i din situation, alternativt så har dom rätt att kräva tillbaka pengarna dom tvingats lägga ut för dig.
Hagster skrev:I mina papper står det att det tillkommer 1/10 basbelopp på självrisken om jag kör ett fordon som jag inte är lovlig att köra. Dvs 3600:-, det kan jag pynta om det vore så för dessa 2 år med den där jävla rövstrypningen.
Har bara ett år kvar nu tills jag får köra vad jag vill, tänker chansa nästa sommar med. Känner att jag inte kan gå till 34hp när jag kört med ~130hp denna sommaren. Om det är 34 på papper men inte i hojen så vet jag inte hur det går med min försäkring faktiskt...
hs01jowe skrev:Kanske lite OT men det kändes onödigt att starta en ny tråd,
får man köra en 1000cc hoj på mellankort om den är strypt till 25 kW?
Eller är det är cc gräns på mellankortet?

|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |