vad blir följden? (ang 25kw beg)

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
jaha, någon som vet vad följden blir om man skiter i att strypa ner hojen till 25kw och kör ändå? följden om blåbären är framme dvs?

komma me kniven o hälsa på :brinnerup

troligen böter, om du har prövotid kvar så blir de att ta om kortet om du har
maximal otur tror jag

prövotiden är snart slut, så jag kommer inte att köra innan.

jag ringde faktiskt till trafikpolisen och frågade om jag överhuvudtaget fick provköra en hoj som var mer än 25kw, svaret var: nja, tror inte det. men han visste inte, sen frågade jag vad följden blir om jag skiter i det, kör ändå och blir ertappad med det. då bad han att få återkomma, och efter mkt dividerande med kollegor så TRODDE dom att det skulle vara nån form av olovlig körning, vad följden var visste han inte....

därför undrar jag om någon har åkt dit för det?

Som jag har hört det förut när den här frågan har varit uppe kan inte polisen bevisa att du kör med över 25kw, utan då måste dom be dig besikta motorcykeln igen för att kolla motoreffekten. Tror knappast dom har med sig apparatur för att mäta sådana grejjer.

Ah, OK.... Då har jag hört att det räknas som olovlig körning... Har jag för mig IAF... För du har ju inte körkort för över 25kw. Så det är ju som att köra en bil du inte har körkort för, olovlig körning alltså. Som jag förstått det IAF =).

Hinkas skrev:
Som jag har hört det förut när den här frågan har varit uppe kan inte polisen bevisa att du kör med över 25kw, utan då måste dom be dig besikta motorcykeln igen för att kolla motoreffekten. Tror knappast dom har med sig apparatur för att mäta sådana grejjer.

Hojjen reser sig på tredje växeln i ~200 "nää det är bara 36hk..." ;D Fast det är säkert rätt ändå

Om man åker på en flygande besikning så ska man se till att ha tur så att dem inte bromsar hojjen ;)

**Edit, kostar runt 1500:- att skaffa rätt effekt i papperen på min hoj, känns ändå värt det...

Hinkas skrev:
Ah, OK.... Då har jag hört att det räknas som olovlig körning... Har jag för mig IAF... För du har ju inte körkort för över 25kw. Så det är ju som att köra en bil du inte har körkort för, olovlig körning alltså. Som jag förstått det IAF =).

klart det är olovlig körning! :hördu

om du har körkort för traktor men sätter dej i en lastbil så är det samma sak!

Det är ju A och A1 .. två helt skilda körkort.. tyvärr! jag vet att det är ett meck och strypa hojen o reg besikta den.. men det är värt det.. annars kommer du göra i brallan om du blir invinkad! :fakta

det är bara o plocka ur skiten och gefan i o wheela framför snutarna... då kan dom bli lite små griniga och kolla upp hojen och ge dej en redig örfil :D

jag mötte snuten på hjulet med en strypt 600.. inne i stan! då var det bara o åka o gömma sej.. annars hade dom nog kapat mej vid knäna :D :tuttar :tomten :näsblod

Som tur är så finns det inte så mycket snutar här uppe... Ytterst sällan man ser än över huvudtaget... Flickvännen kom och berättade storögt här om dagen att hon hade sett en jeep polisbil.... Det var nog första gången på 2-3månader vi sett polisen här =).

Det största problemet är INTE snuten, det är utan tvekan (som jag ser det) försäkringsbolaget.

Scenario:
Du har varit ute och kört en sväng på din ostrypta R1'a fast du bara har mellankort, det är en solig och fin dag. När du kör hem (50 km/h både din egen hastighet och tillåten) genom bostadsområdet, några kvarter från ditt eget hus får du solen i ögonen och släpper lite på gasen. Det står personbilar längs vägkanten på sina vanliga parkeringar, helt plötsligt springer det ut en treåring bakom en parkerad bil. Du har ingen chans i helsike att stanna utan kör på ungen som mister benet efter att ha klämt det mellan kedjan och bakdäcket eller nåt.

Följden för dig blir att eftersom du gjort dig skyldig till bl.a. olovlig körning så får du böter av snuten, det är dock inte det ända du får. När försäkringsbolaget får veta det av snuten så hänvisar dom dig till sina försäkringsvillkor där det klart och tydligt står att försäkringen inte gäller i din situation, alternativt så har dom rätt att kräva tillbaka pengarna dom tvingats lägga ut för dig.
I en sådan här situation handlar det inte om några tusen, det kan utan tvekan handla om hundratusentals kronor, dessutom så har dom rätt att stämma dig och begära skadestånd för att du har uppgivit fel uppgifter till dom.

Kort och gott: Vilket är värst? Att köra två år med motorn strypt till i princip tomgång, eller att vid 18-20 års ålder vara skyldig ett försäkringsbolag hundratusentals kronor? För att inte tala om hur du kommer att känna dig efter att ha invalidiserat en treåring. Det klart att det förmodligen hänt även om du kört med strypning, men då hade det varit en olycka, inte ett brott.

Limstift skrev:
Det största problemet är INTE snuten, det är utan tvekan (som jag ser det) försäkringsbolaget.

Scenario:
Du har varit ute och kört en sväng på din ostrypta R1'a fast du bara har mellankort, det är en solig och fin dag. När du kör hem (50 km/h både din egen hastighet och tillåten) genom bostadsområdet, några kvarter från ditt eget hus får du solen i ögonen och släpper lite på gasen. Det står personbilar längs vägkanten på sina vanliga parkeringar, helt plötsligt springer det ut en treåring bakom en parkerad bil. Du har ingen chans i helsike att stanna utan kör på ungen som mister benet efter att ha klämt det mellan kedjan och bakdäcket eller nåt.

Följden för dig blir att eftersom du gjort dig skyldig till bl.a. olovlig körning så får du böter av snuten, det är dock inte det ända du får. När försäkringsbolaget får veta det av snuten så hänvisar dom dig till sina försäkringsvillkor där det klart och tydligt står att försäkringen inte gäller i din situation, alternativt så har dom rätt att kräva tillbaka pengarna dom tvingats lägga ut för dig.
I en sådan här situation handlar det inte om några tusen, det kan utan tvekan handla om hundratusentals kronor, dessutom så har dom rätt att stämma dig och begära skadestånd för att du har uppgivit fel uppgifter till dom.

Kort och gott: Vilket är värst? Att köra två år med motorn strypt till i princip tomgång, eller att vid 18-20 års ålder vara skyldig ett försäkringsbolag hundratusentals kronor? För att inte tala om hur du kommer att känna dig efter att ha invalidiserat en treåring. Det klart att det förmodligen hänt även om du kört med strypning, men då hade det varit en olycka, inte ett brott.

WORD! :tummenupp

håller helt med! Tror inte alla ser konsekvenserna med att köra olovligt. Risken att skada någon är ju verkligen minimal men är olyckan framme blir det ett helvete. Och som sagt, 2 år är inte hela världen, kanske bra att inte ligga på bakhjulet i 150 när man är 18.

jo det klart det ska strypas, undrar lite bara, men bort ska det sen för den går ju som en påse skit annars... å andra sidan känns det nog inte så mkt skillnad på en hoj med 45 org hk.

förövrigt så är jag inte 18 utan 19 och det, det är en JÄÄÄKLA skillnad :rofl :D

Limstift skrev:

Scenario:

Mycket bra skrivet. De flesta tänker inte på förkäkrings bolaget det är mycket värre än polisen så det är bara strypa den och smyga sigg fram i 2 år men sen så är du nog glad att du körde strypt för då får du gasa hut mycket du vill:D ochkrockar du utan vittnen så är det bara att ta det lugnt och vänta på att pengarna kommer..[En 16 åring version något förenklad och förbättrad kanske :tummenupp ]

Limstift skrev:
När försäkringsbolaget får veta det av snuten så hänvisar dom dig till sina försäkringsvillkor där det klart och tydligt står att försäkringen inte gäller i din situation, alternativt så har dom rätt att kräva tillbaka pengarna dom tvingats lägga ut för dig.

I mina papper står det att det tillkommer 1/10 basbelopp på självrisken om jag kör ett fordon som jag inte är lovlig att köra. Dvs 3600:-, det kan jag pynta om det vore så för dessa 2 år med den där jävla rövstrypningen.

Har bara ett år kvar nu tills jag får köra vad jag vill, tänker chansa nästa sommar med. Känner att jag inte kan gå till 34hp när jag kört med ~130hp denna sommaren. Om det är 34 på papper men inte i hojen så vet jag inte hur det går med min försäkring faktiskt...

Hagster skrev:
I mina papper står det att det tillkommer 1/10 basbelopp på självrisken om jag kör ett fordon som jag inte är lovlig att köra. Dvs 3600:-, det kan jag pynta om det vore så för dessa 2 år med den där jävla rövstrypningen.

Har bara ett år kvar nu tills jag får köra vad jag vill, tänker chansa nästa sommar med. Känner att jag inte kan gå till 34hp när jag kört med ~130hp denna sommaren. Om det är 34 på papper men inte i hojen så vet jag inte hur det går med min försäkring faktiskt...

Ok, det är möjligt att det är olika mellan olika bolag, vilket bolag har du? Jag vet inte vilka jag kollade men det stod klart och tydligt olika omständigheter som gjorde att försäkringen inte gäller, olovlig körning var med bland dessa. På nåt bolag kommer jag ihåg att det stod dels att försäkringen inte gällde plus att man fick betala en extra tiondel av självrisken, dubbelmoral?

Kanske lite OT men det kändes onödigt att starta en ny tråd,

får man köra en 1000cc hoj på mellankort om den är strypt till 25 kW?
Eller är det är cc gräns på mellankortet?

hs01jowe skrev:
Kanske lite OT men det kändes onödigt att starta en ny tråd,

får man köra en 1000cc hoj på mellankort om den är strypt till 25 kW?
Eller är det är cc gräns på mellankortet?

Nej du får köra vad som helst så länge det är mindre än 25kw :tummenupp

Sen kan det ju diskuteras hur bra en literhoj går så hårt strypt :hihi

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form