Vad betyder...

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Att nått är stålomspunnet. Ser en massa på Sporthoj med stålomspunna slangar hit o dit. Gör det nån skillnad vad slangarna är dragna i, plast eller stål? :P eller har jag fått ALLT om bakfoten som vanligt! :S
 
Att förklara på lättaste sättet.................

Byt ut bromsslangen mot en ballong.
Blåser du in luft i ballongen expanderar den.
Sätter du på ett hölje utanpå ballongen så blir det ett stopp så att ballongen inte kan expandera.

mao, det tryck du ansätter bromsreglaget för vill du ha nere vid bromsklossarna. Men om bromsslangarna är som "ballongen utan hölje" så tappar du finkänsligheten i bromstrycket.

Dock är detta lite överskattat enligt mig...

;)
 
Last edited:
Att förklara på lättaste sättet.................

Byt ut bromsslangen mot en ballong.
Blåser du in luft i ballongen expanderar den.
Sätter du på ett hölje utanpå ballongen så blir det ett stopp så att ballongen inte kan expandera.

;)

:hihi Klockren beskrivning!:tummenupp
 
Att förklara på lättaste sättet.................

Byt ut bromsslangen mot en ballong.
Blåser du in luft i ballongen expanderar den.
Sätter du på ett hölje utanpå ballongen så blir det ett stopp så att ballongen inte kan expandera.

;)

.................................... VA!?

Hur ofta brukar slangar expandera? och vad gör det för skillnad om dom nu skulle göra det? :S
 
.................................... VA!?

Hur ofta brukar slangar expandera? och vad gör det för skillnad om dom nu skulle göra det? :S
Bromsslangar expanderar lite grann under tryck=man får sämre bromsverkan.

Byter man då ut orginal bromsslang mot en stålomspunnen så flexar inte den på samma sätt och man får bättre bromsar :)
 
Bromsslangar expanderar lite grann under tryck=man får sämre bromsverkan.

Byter man då ut orginal bromsslang mot en stålomspunnen så flexar inte den på samma sätt och man får bättre bromsar :)

Va? Really? Är det sån skillnad? :P Måste ju va för såna som behöver MAX prestanda jämnt typ Banåkare eller?
 
Slangar expanderar, det stålombundna runtomkring gör att det inte expanderar, på det sättet får du inte lika svampig känsla när du bromsar, utan den blir stummare och bromseffekten blir mer jämn.
För i slangarna går det ju bromsvätska som pressas och när de pressas måste de ta vägen nånstans och då trycker det ut kolven i bromsoket som då pressar beläggen mot skivan. tänk dig själv att du bromsar slangarna expanderar istället för att trycka ut oket, självklart att bromsverkan inte blir optimal.

edit: samt en varm dag blir slangarna varma + den värmen som bildas när du bromsar då har slangarna en större risk att expandera. och de som åker bana får upp bra temperaturer på bromssystemet så de måste ha stålomsbundet.
 
Last edited:
Va? Really? Är det sån skillnad? :P Måste ju va för såna som behöver MAX prestanda jämnt typ Banåkare eller?

Man får helt annan känsla i frambromsen, mer stum och distinkt, gummislangar känns mer svampiga, bak sätter man väl bara för att det ska va snyggt...
 
Jo jag fattar conceptet men är det SÅ stor skillnad att man måste byta ut slangar? Känner man av det om man verkligen kör "normalt" med hojen eller är det bara under extrema inbromsningar och när man flitit använder bromsen?

Varför har isåfall inte tillverkarna tänkt på sånt innan dom uppgraderar deras bromsar med alla möjliga olika ok och prylar!
 
Nu är det ju inte sån extrem skillnad...dagens slangar anser jag vara bra. Men det är bara min uppfattning.

Originalslangar har ett ingjutet metallnät i gummit.
 
Nu är det ju inte sån extrem skillnad...dagens slangar anser jag vara bra. Men det är bara min uppfattning.

Originalslangar har ett ingjutet metallnät i gummit.

Ja man tycker ju inte det ska va SÅ stor skillnad liksom när ni snackar om expanderar så snackar vi väl kanske nån droppe hit o dit men kanske finns folk som är så extrema att dom märker skillnad :P Isåfall lyfter jag hatten till er, Jag märker inte ens när bakhjulet låser sig :D
 
Stålomspunnet är jättebra, precis som beskrivits ovan ger det en stummare känsla i reglagen.

Fast "stålomspunnet" i motorcykelsammanhang brukar betyda en synlig stålstrumpa utanpå slangen, när egentligen det optimala vore att ha stålstrumpan ingjuten.

Sen blir man "korvmojs-snabb" av stålomspunnet också, speciellt om man har färgeloxerade anslutningar.
 
Stålomspunnet är jättebra, precis som beskrivits ovan ger det en stummare känsla i reglagen.

Fast "stålomspunnet" i motorcykelsammanhang brukar betyda en synlig stålstrumpa utanpå slangen, när egentligen det optimala vore att ha stålstrumpan ingjuten.

Sen blir man "korvmojs-snabb" av stålomspunnet också, speciellt om man har färgeloxerade anslutningar.

Hahahhaaa OH NEJ! Ajja skitsamma jag har förståt betydelsen... Go ahead fuck this tråd up duuudes!
 
Varför har isåfall inte tillverkarna tänkt på sånt innan dom uppgraderar deras bromsar med alla möjliga olika ok och prylar!

En motorcykel handlar som allt annat....om design!
Samt att det gäller att tillverka något som säljer, till ett lågt pris...
Och som jag skrev ovan, det är inget större fel på original. Men det finns delar som är lite bättre på eftermarknaden.
 
En motorcykel handlar som allt annat....om design!
Samt att det gäller att tillverka något som säljer, till ett lågt pris...
Och som jag skrev ovan, det är inget större fel på original. Men det finns delar som är lite bättre på eftermarknaden.

Jo det är klart men stålomspunnet låter lite VÄL overkill men jag kan ju bara anta hur det känns, kan inte tänka mig att det är SÅ stor skillnad
 
Jodå, man känner skillnad, jag kan tänka mig att dom som stuntar kan dra nytta av den ökade känsligheten, någon banåkare får berätta om dom kan flytta fram bromspunkterna tack vare ökad känslighet, jag har ingen aning.
 
Jo det är klart men stålomspunnet låter lite VÄL overkill men jag kan ju bara anta hur det känns, kan inte tänka mig att det är SÅ stor skillnad

Jämför det som att ha en liten luftbubbla i bromssystemet. Du får en svampighet iom att luften kan komprimeras. Effekten blir nästan samma om bromsslangen vidgar sig.
 
Flera här som ska förklara men som har fel. Strumpan av stål eller kevlar runt slangen har inte i uppgift att förhindra att slangen expanderar. Skillnaden som göra att bromssytemet känns stummare är slangen inuti strumpan. Den är av teflon, ett plastmaterial. Det är alltså uppgraderingen till teflonslang som är grejen. Strumpan runt skyddar teflonet. Frågar någon om vad som är bäst, kevlar eller stålomspunnet så är svaret att det är lika bra, eller nej dyrast är väl alltid bäst?
 
Men alla bromsslangar är ju armerade, sen om de är armerade med kompositmatrerial inne i slangen eller stål utan på borde väll inte göra nån störres skillnad?

Gör det så stor skillnad så det är värt det? eller ska man sattsa dom pengarna på bättre belägg?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top