Vad betyder...

Jo det är klart men stålomspunnet låter lite VÄL overkill men jag kan ju bara anta hur det känns, kan inte tänka mig att det är SÅ stor skillnad

JOOOOOOOOOOOOO det känns, och det känns ännu mer om man monterar en radialpump av bra kvalisort också... :)

Men du får väl prova att åka bana eller något så kanske du kan känna själv.

///Micke

Last edited:
JOOOOOOOOOOOOO det känns, och det känns ännu mer om man monterar en radialpump av bra kvalisort också... :)

Men du får väl prova att åka bana eller något så kanske du kan känna själv.

///Micke
Jag tror inte att det känns om han byter ut sina stålomspunna slangar mot stålomspunna slangar.

Jag tror inte att det känns om han byter ut sina stålomspunna slangar mot stålomspunna slangar.

Ne förmodligen inte.... Men att byta ut sunkiga gummislangar till stålomspunna gör skillnad.

Men eftersom du heter skrotnisse antar jag att du tillverkar egna av ståltråd :tungan

///Micke

Slangar expanderar, det stålombundna runtomkring gör att det inte expanderar, på det sättet får du inte lika svampig känsla när du bromsar, utan den blir stummare och bromseffekten blir mer jämn.
För i slangarna går det ju bromsvätska som pressas och när de pressas måste de ta vägen nånstans och då trycker det ut kolven i bromsoket som då pressar beläggen mot skivan. tänk dig själv att du bromsar slangarna expanderar istället för att trycka ut oket, självklart att bromsverkan inte blir optimal.

edit: samt en varm dag blir slangarna varma + den värmen som bildas när du bromsar då har slangarna en större risk att expandera. och de som åker bana får upp bra temperaturer på bromssystemet så de måste ha stålomsbundet.

ja..jag vill inte vara petig men værmen som ær i luften eller som kommer från solen en sommardag ær førsumbar jæmført med værmen från bromsvætskan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT