Vad betyder hojåkandet för Dig?

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Började fundera på en sak så här på nattkröken….Vad betyder hojåkningen för er, egentligen ?

Är det ”bara” nöje?
Är det faktum att hojåkare är så oändligt mycket coolare än andra en orsak? Adrenalinpundare?
Fyller körandet något annat behov?

För mig handlar det om att ”koppla från” allt annat, att kliva på hojen, fälla ner visiret och bara vara Håkan. Jag har en tung period bakom mig just nu, med bl.a två dödsfall i familjen på 7 månader, och enda tillfället som jag kan hålla tankarna borta från allt är när jag kör hoj…Då är jag inte pappa, make, bror eller anställd. Då är Jag är inte frustrerad för att frun inte ”släppt till”, jag skiter i att ungarnas rum ser ut som rövhål, och den dagliga härdsmältan man genomgår för att få dom att göra sina läxor och åtminstone städa sina rum så pass att benämningen ”sanitär olägenhet” bara är delvis applicerbar är glömd.

Att äldsta dottern adderat femtonhundra spänn på en redan diger telefonräkning genom att ringa sin korkade polare som bor inom skrikavstånd, på mobilen? Oviktigt.

Att hunden grävt i rabatten så varenda Gudförbannade växt ligger i bitar på maskrosodlingen vi benämner ”gräsmatta”? Hund? Gräsmatta? Växter? Har jag sånt?

Så, för att summera innan detta blir ett maratoninlägg: Hojåkningen är min drog. Mitt alternativ till att supa skallen i bitar, röka fnittertobak eller skjuta fultjack (jmf:fulmecka :arsele ) i armvecket. Det är min flykt undan ”den grå vardagen”.

Ja du vad ska man säga adrenalinpundare...........

för mig har det aldrig handlat om höga farter utan hur snabbt man kommer dit, Aceleration Aceleration o Aceleration.

Och det är i detta läge som man släpper taget om allt annat.
Om idioten på jobbet som skällde ut dig för något som inte va ditt fel

Om mamma som tjatar varför man aldrig hälsar på

Om att du betalar skithög försäkring för att du e så jävla ung

Om att kostanderna för din hoj öerstiger din ekonomi

hmm kan väl samanfatta det hela i att hojjåkandet ger mig en typ av frihetskänsla......

Tror de flesta håller med påden punketn eller? :confused:

Lord Adrian skrev:
2180783 Började fundera på en sak så här på nattkröken….Vad betyder hojåkningen för er, egentligen ?

Är det ”bara” nöje?
Är det faktum att hojåkare är så oändligt mycket coolare än andra en orsak? Adrenalinpundare?

För mig handlar det om att ”koppla från” allt annat, att kliva på hojen, fälla ner visiret och bara vara Håkan. Jag har en tung period bakom mig just nu, med bl.a två dödsfall i familjen på 7 månader, och enda tillfället som jag kan hålla tankarna borta från allt är när jag kör hoj…Då är jag inte pappa, make, bror eller anställd. Då är Jag är inte frustrerad för att frun inte ”släppt till”, jag skiter i att ungarnas rum ser ut som rövhål, och den dagliga härdsmältan man genomgår för att få dom att göra sina läxor och åtminstone städa sina rum så pass att benämningen ”sanitär olägenhet” bara är delvis applicerbar är glömd.

Att äldsta dottern adderat femtonhundra spänn på en redan diger telefonräkning genom att ringa sin korkade polare som bor inom skrikavstånd, på mobilen? Oviktigt.

Att hunden grävt i rabatten så varenda Gudförbannade växt ligger i bitar på maskrosodlingen vi benämner ”gräsmatta”? Hund? Gräsmatta? Växter? Har jag sånt?

Så, för att summera innan detta blir ett maratoninlägg: Hojåkningen är min drog. Mitt alternativ till att supa skallen i bitar, röka fnittertobak eller skjuta fultjack (jmf:fulmecka :arsele ) i armvecket. Det är min flykt undan ”den grå vardagen”.

Det summerar läget av kaos! Då gör jag som du. Min hoj är
min möjlighet till att vara mej själv utan krav.

Lord Adrian skrev:
2180783 Började fundera på en sak så här på nattkröken….Vad betyder hojåkningen för er, egentligen ?

Är det ”bara” nöje?

Haha! Kul inlägg!
Säger bara eftersom du kör med "jag åker hoj istället för något annat", det ena behöver inte utesluta det andra. Möjligtvis att man inte kombinerar dryckenskap och åkning men det förstod du säkert. :tummenupp

Men vad det betyder..?!
Alltså det är ju en jävla frihet och veta att hojen bara står där nere i garaget. Får jag lust och har tid så drar jag bara iväg. O så vissa dagar är det inget kul, så är det med allt. Då blir det kanske lite "fjollcrusing" i nästan lagliga farter. Sen en annan dag så börjar man lite spontant o så växer hornen ut o så blir det ett jävla åka av i absolut inte lagliga farter. En annan höjdare är att ligga o dra bil på bil på bil... som hämnd för alla år med blysläden jag senast hade när man mest var stoppkloss i trafiken. :hihi

Sen är det ju lite "kewlt" att åka hoj. Det är inte utan att när man åker förbi något tonat skyltfönster och man ser sig själv så ser det jävligt häftigt ut. Om man får vara ärlig o rak.

Sen är det allt annat runt hojen som man får på köpet när man åker. Träffar, skumma människor, fester, åka hit o dit i mc-relaterade ärenden osv.. Mc-åkning är nog lite av en livsstil antar jag.

Lord Adrian skrev:
2180783 och enda tillfället som jag kan hålla tankarna borta från allt är när jag kör hoj…Då är jag inte pappa, make, bror eller anställd.

Borde de inte vara bättre att köra som en pappa.. Annars kanske dottern din mister sin :pannkyss

Hehe ja kör bara för att impa på brewdar..

Att köra (både hoj o bil och allt annat som har motor) betyder allt för mig och mitt välbefinnande. Hojen är dock det ultimata botemedlet mot..ALLT, då man måste fokusera sig till 100% om man inte vill sluta sina dagar som en köttbit på någons kofångare.

Brukade ha det taskigt på jobbet och då LEVDE jag för att få åka hem på hojen. Det var det enda som surrade i huvudet dom gånger då det enda jag ville var att springa in till chefen o trycka fast min avskedsansökan innanför brillorna på henne (med en slägga :D ).
Allt bara rann av mig såfort jag kom ut o låste upp hojen. Ner med det svarta visiret och jag är i min egna lilla värld där folk inte kan se vad som pågår om jag inte vill att dom skall det. Älskar den känslan. Kommer hem med ett leende från öra till öra.

Musik är en annan sak som jag inte kan leva utan. Köra bil utan musik är som..eh..det funkar inte.

Alkohol och sånt är helt sekundärt för mig. Visst kan en öl (eller tre) sitta underbart och ett glas vin vara gott men måste jag välja mellan dessa och att köra väljer jag att köra VILKEN dag som helst.

Last edited by a moderator:
Köra hoj... oj oj.. går inte beskriva. Det är nog det roligaste som finns med byxorna på.
Avkoppling. :Bugar När man är sur över allt och alla. Allt man måste göra, alla räkningar som måste betalas, alla man är osams med och som belöning efter alla motorras jag haft. Som man brukar säga, efter regn kommer solsken. Hojåkning är verkligen livet! Fy så gott att köra hoj. men köra lagligt på nån sketen transportsträcka när man ska någonstanns då hinner man tänka på en del skit i alla fall, det är hard rock som gäller. :yoparty Spränga gränser... dra domdär extra metrarna på bakhjulet, dra den ena efter andra kurvan i högre fart, höra motorn spela vacker musik och emellanåt dra en och annan fet avgassmäll vid motorbromsning. :drool Man skulle kunna skriva en bok om hojåkning om man hade haft lite talang.

När jag kör hoj känner jag att jag lever 100% -that´s why.

Resten av tiden kan också vara nice, men inte samma fokus, inga adrenalinkickar vid acc, inte samma närvaro i nuet.

Håller med alla andra.

Det är ju en otrolig frihetskänsla som är svår att hitta någon annan stans. Man glömmer de problem man har eftersom det är så jävla roligt och man måste vara så pass fokuserad.

När jag tog B-körkort tyckte jag att jag kände mig fri eftersom jag kunde ta bilen istort sett var som helst, när som helst men det är ju inte ens i närheten av hoj.

...När man sitter där o har hittat en tok-kurvig väg, solen skiner och man inte ser röken av en enda bil.... Det är grönt överallt och man känner alla lukter (även de mindre angenäma ladugårds-odörerna blir trevligare på hoj), man glömmer bort att man kör - man bara ÄR. Man kommer på att man sitter och ler så mycket så huvudet nästan trillar av...

Jisses... finns ju inget som slår det... :hihi

håller med er andra! det finns helt enkelt inget bättre än att köra hoj! varje gång ja sätter mig på hojen o kör iväg, så får ja ett så stort smile i facet som inte går att få bort förrän typ 1 timma efter man kommit hem igen :D
de e bara helt underbart o så förbannat kul!

I'm doin' it for the feeling!
Det är bara känslan.. den där som inte går att beskriva, det som inte går att sätta fingret på. Ungefär som att vara kär tror jag :kär

atex Radeo skrev:
2182589 ...När man sitter där o har hittat en tok-kurvig väg, solen skiner och man inte ser röken av en enda bil.... Det är grönt överallt och man känner alla lukter (även de mindre angenäma ladugårds-odörerna blir trevligare på hoj), man glömmer bort att man kör - man bara ÄR. Man kommer på att man sitter och ler så mycket så huvudet nästan trillar av...

Jisses... finns ju inget som slår det... :hihi

Mmm, verkligen, det är så mycket! Tycker med att det är en av de roligaste sakerna man kan göra med "byxor" på, delad första plats ligger brädåkning för mig (åker ofta o mycket).. fort och brant.. = Adrenalin :3freak

Håller med er :yoparty

Det är skönt att bara komma ifrån Frun o Hunden som man vill strypa i mellan åt ,när han har grävt ett stort j-la hål i gräsmattan.Det är min av koppling att ut o bränna gummi med polarna. :hihi

Snabb-cigg/med dålig munhygein
taskit kaffe
kallt kaffe
dålig sömn
konstant pank
blött
kallt när strömmen går
alla är snabbare
ont i magen jämt
panik ångest
prestations ångest
mer pank
döv på höger öra pga alla jävla blytaktare

och tja aldeles underbart ibland

björn

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back