Vad betalar ni för er garageplats?

480kr i ett underjordiskt flerbilsgarage....det är ett värmegarage. Ligger i dom centrala delarna av Helsingborg. Ska ha Mc:n framför bilen

6-7 tusingar i månaden.

Men då ingår ett hus att bo i samt el vatten och avlopp + sophämtning! :hihi

Mitt garage kostade ca 2,5 miljon. Men då fick jag ett hus, en ganska stor tomt, en katt, en fisk och en sambo på köpet, men det var det nog värt.

Ca 1500:- i månaden för en parkeringsplats i underjordiskt garage i centrala Uppsala utan möjlighet till mek eller tvätt. Bilen står på p-platsen och hojen har jag ställt på en yta mellan några stolpar där en bil inte får plats. Hoppas att hyresvärden inte börjar gnälla på att jag snyltar en plats...

Jag betalar 500:-/år hos mc-klubben. Tillgång till tvättplatta på sommaren :tummenupp

Daniel-San skrev:
Hej.

Jag funderar på att köpa ett större garage i sundsvall.

Men jag behöver lite beräkningsunderlag för att kunna räkna på det.

Så jag tänkte höra vad ni betalar för era garageplatser och vart de ligger?

Vad är det värt med en centralgarageplats med tvätthall?

MVH
Daniel
Min står i ett cykelförråd i källarn där jag bor, praktiskt och gratis :tummenupp

begge skrev:
Jag betalar 531 kr/mån inkl. moms för bilplats + hoj ("Dött" utrymme framför bilen) i varmgarage med möjlighet till tvätt 25 kr/30 min.

Tänk på att garageuthyrning kan vara momspliktigt (bostäder är normalt momsbefriade) i fall du åker på revision. http://news.deloitte.se/deloitte_agenda/nr5_apr_05/parkering.htm

Mvh
Emil

Uthyrning av lokaler är normalt sett inte belagd med moms. Man kan frivilligt registrera sina lokaler för moms vilket leder till att moms läggs på hyran. Hyresvärden får då dra av moms i verksamheten. Det du länkar till är en helt annan fråga, nämligen ifall ett företag som hyresgäst, får dra av momsen för personalens p-platser. Det har alltså inget med dig som uthyrare att göra.

Vi e trehojåkare som delar på en lokal i Södra Stockholm...betalar typ 90:- var i månaden...grymt bra tycker jag, det enda som e lite segt är att det finns en tröskel på 10cm. att putta hojan över när man ska in.

Mr Mac skrev:
Uthyrning av lokaler är normalt sett inte belagd med moms. Man kan frivilligt registrera sina lokaler för moms vilket leder till att moms läggs på hyran. Hyresvärden får då dra av moms i verksamheten. Det du länkar till är en helt annan fråga, nämligen ifall ett företag som hyresgäst, får dra av momsen för personalens p-platser. Det har alltså inget med dig som uthyrare att göra.
Det var fel sida jag hänvisa till och nu hittar jag inte den sidan som bäst förklarade momsregler vid uthyrning av parkeringsplats/garageplats.

Då jag själv blivit drabbad av denna extra skatt, så är jag någorlunda insatt. Hyr du ut garage till någon som inte hyr bostad i samma fastighetsbestånd räknas uthyrningen som parkeringsverksamhet och mervärdesskatt skall betalas till staten. För mig innebär det en extra skatt på 1272 kr/år, inte mycket, men iaf tillräckligt för att jag ska bli irriterad.

- Min hyresvärd erbjuder inte garageplats i närheten utan jag blir hänvisad till allmännyttan och får således betala en extra skatt pga att jag inte kan ha bilen på gatan utan att den vandaliseras.

Mvh
Emil

65kvm hus, 70kvm 'Biyta' enligt skatteverket ;)

Kostar lagomt... Kostar väl kanske en slant o värma upp över nollan på vintern men det är det värt ;)

Flyttade till Årsta i slutet av förra året och där finns det en bilparkering som är delad för 3 hojjar. I bur och bara parkeringar för boende i föreningen gör det perfekt. Ger 175:- för detta per månad. Väntar på en egen bilplats så man får plats med mer och då kostar det 525:- / mån.

Innan på Södermalm så kostade det 500:- per månad i ett öppet garage och utan bur. Dock tillgång till gratis tvätthall.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025