Vad behöver en mc-ägare för verktyg?

Ja det beror ju på vad du har för hoj som sagt. För att gräva sig fram och få ur stiften på en japansk sporthoj behövs ju det mest av det som angetts ovan: hylsnyckelsats, insexnycklar slangklämmemejsel etc etc. På en HD räcker det med en skiftnyckel! :tungan ;)

/J

På en Håå Dee behöver man tums insex, tums torx och tums hylsor och nycklar, vilket inte är det lättaste att uppbringa då hela världen enades om det metriska systemet någon gång då barnen Hedenhös fortfarande var barn...

Jag har en Kamasa 93 bitars som jag har haft i 20 år ungefär, den absolut bästa investering i verktyg jag någonsin har gjort.
Jag kommer IOFS att köpa en ny liknande sats nu, mest för att plastlådan har gått söder av åratals stressmeckande i folkracedepåer, men något enstaka verktyg har även försvunnit.

Då kommer delarna ur den gamla lådan att åka upp på väggen i garaget, och den nya lådan kommer att få vara akutväska....

Kostar ca 999-1300:- när dom har specialerbjudanden, värd varenda krona.

Visa Gold och mobil är ju givetvis det primära.

Vidare blir det mkt insexor, div. fasta nycklar (jag gillar ringar jag..) Stor hylsa stulen för att passa hjulbultarna och lite småkrafs för justeringssaker av typ dämpare, kopplingspel, kedja etc..

Gör man inga direkta servicar själv (och det gör man inte med ny hoj om man tänker själv) så behöver man inte så mkt. 5-56, kedjespray, vävtejp och buntband kommer man långt på!

På en Håå Dee behöver man tums insex, tums torx och tums hylsor och nycklar, vilket inte är det lättaste att uppbringa då hela världen enades om det metriska systemet någon gång då barnen Hedenhös fortfarande var barn...

Men det är fint att kunna komma åt! :hihi

Jag ska inte säga vad jag tycker är lämpligt omfång på verktygsförrådet och vad jag anser är ett lämpligt omfång på "det nödvändigaste" man ska klara att fixa själv, ty då vissnar nog trådskaparen :hihi. Men visst är det ett handikapp med tum, jag hittar ju sällan de verktyg jag vill ha på billiga ställen som Clas i Sjön eller Biltema :(

Det är fint att kunna komma åt stiften dock :tungan

Bifogat

• No21.jpg
    No21.jpg
    101.6 KB · Visningar: 112
Jaha, så tog det en vecka innan någon klåfingrig, avundsjuk avgrundsvarelse fick för sig att vrida till min backspegel... Ohyra!!! Nåja, det visade sig att jag inte hade en skiftnyckel som passade (min var för stor, jag som trodde att storleken inte hade någon betydelse). Så imorgon bär det av för att inhandla verktyg. Så till min fråga:

Vad behöver jag för verktyg för att kunna klara av det mest basic på hojen?

alla. :D

(vad jag säger till frugan i alla fall.)

Jag ska inte säga vad jag tycker är lämpligt omfång på verktygsförrådet och vad jag anser är ett lämpligt omfång på "det nödvändigaste" man ska klara att fixa själv, ty då vissnar nog trådskaparen :hihi. Men visst är det ett handikapp med tum, jag hittar ju sällan de verktyg jag vill ha på billiga ställen som Clas i Sjön eller Biltema :(

Jag har skickat min bror till Swedol, jag har katalogen på jobbet och där finns det tum-verktyg.
(EDIT) Webbshopen suger getpung, jag hittar inte en bråkdel av det som finns i papperskatalogen.

Dom har givetvis massor med metriska verktyg, hyfsade priser och hyfsad kvalitet.

Last edited:
Jag har skickat min bror till Swedol, jag har katalogen på jobbet och där finns det tum-verktyg.
(EDIT) Webbshopen suger getpung, jag hittar inte en bråkdel av det som finns i papperskatalogen.

Dom har givetvis massor med metriska verktyg, hyfsade priser och hyfsad kvalitet.

Tack för tipset! :tummenupp

/J

Jag försöker ha hela sortimentet med verktyg hemma...ALLT ska man ha.. alltid BRA ATT HA .:yoparty . På väggen uppmärkt ska det hänga.. o en vk vagn .. o några skåp .. tyvärr saknar jag för tillfället hoj att skruva med bara :huvet

8 10 12 14 fast nyckel + de dimensioner du behöver för att lossa bakhjulet

tändstiftsnyckel

in6sats, köp ett kitt med lösa nycklar, inte en sådan där utfällbar historia.
biltema har något kitt för en hundring som är ok.

flat och stjärn mejsel

el och silvertejp

superlim

min bästa investering är en letherman wave, kostade lite över tusenlappen, men har den med i alla lägen, och har räddat mig oändliga gånger.

Kanske sitter så lättillgängligt för att man måste bort med dem oftare..:va

Jag tycker man ska ha fasta nycklar till dom ställena man inte kommer åt med hylsor. Man ska ha en bra hylsnyckelsats, OBS 6-kantiga, med ett bra spärrskaft. Vidare bör man ha en skruvmejselsats med utbytbart huvud, en stor spårmejsel som man kan hugga å bryta med. En hammare å en lagom stor skiftnyckel.

Det är grunderna sen inhandlar man grejer efterhand som man behöver det, köp grejerna ur biltemas dyrare sortiment för det håller bra, 10 års garanti, och det är billigt. Det är dumt att köpa dyrare grejer än vad man behöver för nån gång måste man svetsa på en hylsa på en mutter å då är det roligare om den kostar 20 istället för 100.
Jag har skruvat mycket bil så jag vet ungefär vad jag pratar om.

Köp ett basutbud på biltema.

Börja med en sån här, vi har en sån och det håller och fungerar bra:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=998&iItemId=79958

Hemma är det ju bra att ha en hel drös med bra verktyg, men vilka verktyg
ska man ha med sig när man är ute och åker?

Mobiltelefon duger gott, kör man enduro är en rejäl Bacho 24/27 toppen, duger även som hammare och gäddödare.

Sedan älskar jag mina äkta Biltema T-nycklar 8-10-12-13-14-15, märkta med tejp som man snabbt hittar rätt i lådan.

...imorgon bär det av för att inhandla verktyg. Så till min fråga:
Vad behöver jag för verktyg för att kunna klara av det mest basic på hojen?

Om man alltid lämnar in hojen regelbundet på service behövs inte många verktyg. Men man kommer definintiv att behöva spänna kedjan, nån skruv kan vibrera sig lös samt att man bör kolla däcktrycket nån gång. Skaffa därför följande:

# Blocknycklar 8,10,12,14
# 5:ans och 8:ans insexnyckel
# 1/2 tums spärrskaft
# 1/2 hylsa passande ditt bakhjul
# Spårmejsel 100mm lång, 6mm diameter
# Stjärnmejsel 100mm lång, 6mm diameter
# Däckpump
# Däcktrycksmätare

När du ändå är och handlar köp även detta så är du helt "safe".

# 1 liten burk bromsvätska (kolla vilken DOT-märkning)
# 1l färdigblandad glykol (rätt färg, etylen utan silikatillsats)
# 1l motorolja (för mc-bruk)
# Kedjespray (för o-rings kedja)

Verktyg till mc

BORR

För det är väl bra till popnit.

Eller har jag fel???:) :) :)

Kanske sitter så lättillgängligt för att man måste bort med dem oftare..:va

;) Nä, det är en traditionellt byggd motor bara, då är det enklare att komma åt. De ska klara flera tusen mil enligt manualen. Men jag brukar stoppa i nya om våren ändå eftersom det är så lätt. Så det blir ca 800-1000 mil per byte för min del. Men det är bekvämt att kunna plocka ur dem lätt om man tex vill kolla färgen på stiften när gjort ngn ändring.

/J

följande är mycket bra att ha med vid färd
tar inte alls så stor plats

ringnycklar 10 + 12 + 13
insexnyckel / nycklar
skruvmejslar
tejp
buntband

Det är samma här ungefär. Brukar ha med mig 1:a förband, en skiftnyckel, en kombinationsklämma med olika insexnycklar, reserv H4-lampa, en liten bitsskruvmejsel med olika bits inuti handtaget, ett extra tändstift med rätt gap, lite tejp. Väger nog inte mer än ca ett halvt kilo totalt. Det känns det som det är värt!

/J

Last edited:
Vad som är "basic" är ju lite individuellt. På min hoj har jag för mig att det är en 36mm hylsa som behövs för att man ska kunna lossa på bakhjulet. :näsblod

Mitt hetaste tips är att man inte ska snåla allt för mycket på verktygen. Verktyg från Rusta, ÖoB eller liknande finns inte ens på världskartan. Det slutar bara med trasiga verktyg, trasiga skruvar och en hel hög med svordomar.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025