Vad behöver en mc-ägare för verktyg?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Jaha, så tog det en vecka innan någon klåfingrig, avundsjuk avgrundsvarelse fick för sig att vrida till min backspegel... Ohyra!!! Nåja, det visade sig att jag inte hade en skiftnyckel som passade (min var för stor, jag som trodde att storleken inte hade någon betydelse). Så imorgon bär det av för att inhandla verktyg. Så till min fråga:

Vad behöver jag för verktyg för att kunna klara av det mest basic på hojen?

Jaha, så tog det en vecka innan någon klåfingrig, avundsjuk avgrundsvarelse fick för sig att vrida till min backspegel... Ohyra!!! Nåja, det visade sig att jag inte hade en skiftnyckel som passade (min var för stor, jag som trodde att storleken inte hade någon betydelse). Så imorgon bär det av för att inhandla verktyg. Så till min fråga:

Under sadeln finns det nog några verktyg.....

ja silvertejp brukar funka om det inte går kan du prova med bultband, dom e lätta och ha med i fickan

Köp fasta nycklar istället, mycket lättare att dra sönder skallen annars. Vilket inte är så roligt.

Köp en sån där låda med hylsor, i lämplig storlek, med spärrskaft. Finns för några hundralappar om du bara ska skruva av ett bakhjul då och då. Insexnycklar behövs väl alltid till något.

Köp en riktig hylsnyckelsats till att börja med, men INTE nån för några hundra kronor! Köp en Bacho, Kamasa el motsvarande för runt 2000:- och uppåt.

Köp en riktig hylsnyckelsats till att börja med, men INTE nån för några hundra kronor! Köp en Bacho, Kamasa el motsvarande för runt 2000:- och uppåt.

Jag har svårt att motivera mig själv att lägga så mycket pengar på något jag använder två gånger om året..

Fast nycklar, insex, torx. Något att plocka av däcken med. Silvertejp, buntband, kemisk metall. Beror ju lite på var du tänkt köra med din hoj.

Beror på vad du har för hoj..men idé är att ha hylsor till fram och bakhjul, isexnycklar som passar till bromsok, och ev kåpor om de måste bort vid oljeservice. Samt till oljepluggen och tändstiftshylsa. Det är det mest elemäntära anser jag.
Mät upp med skjutmått och handla på dig vad du behöver till DIN hoj, skruv och stjärnmejsel kan vara bra att ha oxå, samt ev några gångbara ringnycklar.. så kan man få byta lite storlekar om man byter hoj.

Last edited:
En mekanikersats räcker långt. Min bacho gav jag 800 spänn för. 2 sortering men vad gör det att ytfinishen är lite dålig. Biltemas funkar utmärkt den med10 års garanti är det på den har jag för mig

Bifogat

• Bild 0681.jpg
    Bild 0681.jpg
    109.1 KB · Visningar: 225
Jag har svårt att motivera mig själv att lägga så mycket pengar på något jag använder två gånger om året..

Missade sista raden om att han ville klara av det mest basic på hojen. Men jag tycker ändå man bör köpa riktiga verktyg från början. Rätt var det är så går ett billigt verktyg sönder när man som mest behöver det eller så runddrar man en bult eller nått med skitverktyg

Ja det beror ju på vad du har för hoj som sagt. För att gräva sig fram och få ur stiften på en japansk sporthoj behövs ju det mest av det som angetts ovan: hylsnyckelsats, insexnycklar slangklämmemejsel etc etc. På en HD räcker det med en skiftnyckel! :tungan ;)

/J

mm köp en sån mekaniker sats, då får du hylsor och även bitz dvs insex, stjärs/platt skruvmejsel m.m. Sen kan det va bra att ha en tändstiftshylsa om du inte får med den och en oljefiltersnyckel. Endel menar på att man behöver en momentnyckel, men jag tycker det verkar onödigt. Sen är det väl alltid bra med lite diverse verktyg typ polygrip, avbitare, stor skruvmejsel..

/paco

Missade sista raden om att han ville klara av det mest basic på hojen. Men jag tycker ändå man bör köpa riktiga verktyg från början. Rätt var det är så går ett billigt verktyg sönder när man som mest behöver det eller så runddrar man en bult eller nått med skitverktyg
Jag håller med, vill man inte lägga pengar på riktiga verktyg kan man låta bli att köpa några överhuvud taget, köp inte det billigaste du kan hitta men Biltemas grejor duger för det mesta, undvik Rusta, Hjem o fix, ÖB o.s.v.
Nästa steg är att köpa:rolleyes: kompisar med verktyg.

mm köp en sån mekaniker sats, då får du hylsor och även bitz dvs insex, stjärs/platt skruvmejsel m.m. Sen kan det va bra att ha en tändstiftshylsa om du inte får med den och en oljefiltersnyckel. Endel menar på att man behöver en momentnyckel, men jag tycker det verkar onödigt. Sen är det väl alltid bra med lite diverse verktyg typ polygrip, avbitare, stor skruvmejsel..

/paco

Jag håller med, en mekanikersats kommer man långt med.
Själv har jag en från Biltema, den duger utmärkt då jag bara skruva lite några gånger/månad. Inget avancerat utan vanlig service/underhåll.

Last edited:
Kan berätta en anekdot om verktyg. Jag är e sådan person som helst inte rör något som funkar. Min Mc är inget undantag. Men för någon vecka sedan upptäckte jag att jag knappt hade verktyg att ta av sadeln o tank. Så glad i hågen gick jag till ÖB och köpte en hylssats för 150kr.
Grejen är att min sadel sitter fast med två skruvar sexkantsskalle strl 12 tror jag. Men iallafall så tog jag spärrhandtaget som följde med satsen och skruvade ur skruvarna. Kom halvvägs med första skruven sedan så kuggade mitt spärrhantag över... Bra grejer på ÖB alltså. Så nu till veckan ska jag åka och köpa en Bachosats trots att jag skruvar max 2ggr om året.

Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm