Vad av gatmotard

Hur mycket mer väger en 690 SMR än SMC? Den ser ju rätt mycket klumpigare ut. Och hur är whieelie möjligheterna på SMR. Vill inte de ska vara som min xtx när man inte kan få upp den på 3an och inte i hastigheter över 35-40 km/h.

Hur mycket mer väger en 690 SMR än SMC? Den ser ju rätt mycket klumpigare ut. Och hur är whieelie möjligheterna på SMR. Vill inte de ska vara som min xtx när man inte kan få upp den på 3an och inte i hastigheter över 35-40 km/h.

Skiljer 12kg mellan dem. En bekant slangde sin SMR på alla 6 växlar, så jag gissar att det har med färdighet att göra.

Kategori: KTM 690SM R
Motor: 1-cylindrig vätskekyld, 653,7 cc, DOHC 4 vent.
Bränsle: Insprutning.
Borr x slag: 102x80 mm.
Effekt: 47 kW (64 hk)/7.500 rpm.
Vridmoment: 65 Nm / 6.550 rpm.
Transmission: 6-växlad, våtkoppling, kedja.
Fjädring f/b: Inverterad 48 mm gaffel/Progressivt länksystem med justerbar enkeldämpare.
Däck f/b: 120/70-17 / 160/60-17.
Bromsar f/b: Skiva 320 mm, radiellt monterat fyrkolvsok/240 mm skiva, enkolvsok.
Hjulbas: 1.460 mm.
Sitthöjd: 875 mm.
Torrvikt: 152 kg.
Tankrymd: 13,2 liter.

Kategori: KTM 690SMC
Motor: 1-cylindrig vätskekyld, 653,7 cc, DOHC 4 vent.
Bränsle: Förgasare.
Borr x slag: 102x80 mm.
Effekt: 45 kW (62 hk)/7.500 rpm.
Vridmoment: 65 Nm / 6.550 rpm.
Transmission: 6-växlad, våtkoppling, kedja.
Fjädring f/b: Inverterad 48 mm gaffel/Progressivt länksystem med justerbar enkeldämpare.
Däck f/b: 120/70-17 / 160/60-17.
Bromsar f/b: Skiva 300 mm, radiellt monterat fyrkolvsok/240 mm skiva, enkolvsok.
Hjulbas: 1.480 mm.
Sitthöjd: 900mm.
Torrvikt: 139,5 kg.
Tankrymd: 12 liter.

Last edited:
SMR är snyggare än Duke ;-) (förlåt, borde inte göra pajkastning av en seriös tråd)

Jag kollade inte ens seriöst på Duke, dels för att jag inte gillar utseendet (å andra sidan, många stör sig på anknäbben på 690 SM/R), men kanske framförallt för att SM känns lite mer som en motard, med lite bättre markfrigång (och längre fjädringsväg?), medan Duke verkar mer som en street fighter med klen motor (jämfört med en streetfighter byggd på en sporthoj - menar inte att den är klenare än SM/R innan nån hoppar på mig).

Jag tycker att min SM R känns bekväm nog att jag inte skulle dra mig för att köra en långtur med den om jag hade tillfälle, men jag köpte den framförallt för kortare kväll- eller dagsturer, och för att lära mig att busa lite :D

Det är väl en smaksak, antar jag.

Okej inte så farlig viktskillnad då. Någon som testat att toura på SMR:en? Hur är den med vibrationer i styre / fotpinnar?

Ja klart de har med teknik att köra på slangen men undrar mer om de är hyffsat lätt att koppla upp den på 3-4 i 50-80?

Tror inte jag har kört mer än 20 mil på en dag (har bara haft den lite mer än en vecka), men tycker inte vibrationerna är så farliga. Körde en del längre turer på en R6a, och de små, högfrekventa vibrationerna genom gummilösa fotpinnar kändes på sätt och vis värre - får en känsla av att man inte kommer få samma domnande i händer/fötter/bakdel av att köra långt på den här.

Om du ska köra motard hela vägen till Spanien är nog en ny sadel ett måste. Jag har kört en hel del olika motardmaskiner och stenhårda sadlar har de alla gemensamt. De flesta encylindriga hojar är dessutom en plåga att köra på motorväg pga vibrationer m.m. Även om många hojar kan se rätt bekväma ut är de mer ett tortyredskap än en orgie i ergonomi.

En hoj som passar bra för både bus och landsväg är KTM 950 SM som är en motard på steroider. V-twin på ca 100 hk ger bra prestanda, men den är rätt mycket tyngre än en vanlig motard.

Om du ska köra motard hela vägen till Spanien är nog en ny sadel ett måste. Jag har kört en hel del olika motardmaskiner och stenhårda sadlar har de alla gemensamt. De flesta encylindriga hojar är dessutom en plåga att köra på motorväg pga vibrationer m.m. Även om många hojar kan se rätt bekväma ut är de mer ett tortyredskap än en orgie i ergonomi.

En hoj som passar bra för både bus och landsväg är KTM 950 SM som är en motard på steroider. V-twin på ca 100 hk ger bra prestanda, men den är rätt mycket tyngre än en vanlig motard.

Vi kommer undvika motorvägar så mycket det går och försöka lägga rutt på mindre landsvägar och vi kommer ta paus ganska så ofta och jag är en uthålldig jävel så jag skulle nog kunna köra långt på nästan vilken hoj som helst :)

Ja klart de har med teknik att köra på slangen men undrar mer om de är hyffsat lätt att koppla upp den på 3-4 i 50-80?

När jag kört min polares 690 SMC har inte jag några större problem att få den att lätta på 3an. Han, drar lätt upp den på trean.

Så, skall du ha en Tard som är lättare än den att slanga med gissar jag att du bör gå på sk. Sportmotard.

Vill inte starta en till tråd folk tröttnar väl på mig och mina dumma nybörjar frågor snart :D så jag tar en fråga till i denna istället. Jag är nybörjare som sagt bara kört hoj några månader nästa år blir det en 690 SMR som gathoj men är även sugen på att köra lite gocartbanor finns många sånna här runt tänkte då skaffa en ganska billig motard till det och min fråga är duger en drz400 bra till det?

Vet ingenting om den hojjen, förutom att den har två hjul, och en del bara bryr sig om att använda ett hjul i taget ;-)

Har svårt att tro att det skulle finnas någon 400 som inte duger för att leka på gokartbanor med - kolla igenom tråden för den hojjen, och ställ en fråga där om du inte får nåt svar här:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=139256

Ni som har kört både 660 SMC och 690 SMR vilken tycker ni är bäst av dom? Har kollat lite bänkpapper på både 660 smc och 690 smr och måste ju säga att 660ins kurva ser bra mycket bättre ut med drag från 4-9000 rpm och 690 verkar ju bara va bra ös mellan 6-9000 rpm?

Hur blir det när man bakhjulsåker mycket lättare på 660in? På småvägar kan jag tänka mig att det inte spelar så stor roll då man ligger på ganska högt varv hela tiden.

Sporthojjarna har kan ha svårt att hänga med en liten Drza på gokartbanorna Haha!

Bifogat

• DSC_02662010-06-20.jpg
    DSC_02662010-06-20.jpg
    124.7 KB · Visningar: 75
Last edited:
Nu är ju bakhjulsåkning mest teknik och det är säkert så att båda hojjarna går att dra upp på 3an i allt ifrån 50 till 90, men jag inbillar mig att det är bra mycket lättare på en SMC än på SMRen, dels för att den är lättare men också för att viktfördelningen är lite annorlunda. Tanken sitter ju under/bakom sadeln på SMCn vilket gör att den mer eller mindre flyger upp på trean med rätt teknik... jag tycker du ska pröva båda två innan du bestämmer dig för nånting. Har iof aldrig prövat en SMR men jag tror det är större skillnad än du tror :)

Nu är ju bakhjulsåkning mest teknik och det är säkert så att båda hojjarna går att dra upp på 3an i allt ifrån 50 till 90, men jag inbillar mig att det är bra mycket lättare på en SMC än på SMRen, dels för att den är lättare men också för att viktfördelningen är lite annorlunda. Tanken sitter ju under/bakom sadeln på SMCn vilket gör att den mer eller mindre flyger upp på trean med rätt teknik... jag tycker du ska pröva båda två innan du bestämmer dig för nånting. Har iof aldrig prövat en SMR men jag tror det är större skillnad än du tror :)

Fast nu var det 660 smc jag tänket på och inte 690 :)

Iofs båda måste ju vara mycket lättare o slanga än förra hojjen som va en xt660x men den gick fint att dra upp i 50 så ska väl inte vara några problem alls med varken 660 eller 690.

Usch fan va svårt det är när man ska köpa ny hoj :( vet inte vad man ska ha.

Fast nu var det 660 smc jag tänket på och inte 690 :)

Iofs båda måste ju vara mycket lättare o slanga än förra hojjen som va en xt660x men den gick fint att dra upp i 50 så ska väl inte vara några problem alls med varken 660 eller 690.

Usch fan va svårt det är när man ska köpa ny hoj :( vet inte vad man ska ha.

Aha då skulle jag nog välja 690n alla dagar, speciellt om du ska åka långt! Man kan inte åka till Spanien på en 660, vibrationerna är hemska efter 30-40 mil i dom äldre LC4 motorerna...

Om du har pengarna till en 690smc, verkar det bara dumt att köpa
något annat..eller?

tjenare,
kollar efter exakt samma hojjar som dig, har ungefär samma krav också :tummenupp

Men är det bara jag som tycker 690n ser riktigt gräslig med lampan och framskärmen ?
Om 690n sett ut som 660n hade det blivit en sån för mig, men nu står jag o velar mellan 660n och 690n :confused:

blir nog en 660 för mig, känns som den är mer prisvärd i dagsläget, då fördelarna med 690n inte är jätte högt prio hos mig :tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra