Vad använder ni för däcktryck?

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Kryssa för ett alternativ för framdäcket och ett för bakdäcket.


  • Antal röstningar
    0

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Som rubriken lyder. Vore intressant att höra fler åsikter om för- och nackdelar med högt respektive lågt däcktryck på sporthojar.
 
1,9 bak , 2,1 fram . Finns inte som alternativ juh :( Nu är vi många banrävar som kommer bli ledsna.
 
Gulsnabbtrajja skrev:
1,9 bak , 2,1 fram . Finns inte som alternativ juh :( Nu är vi många banrävar som kommer bli ledsna.
Jo tänkte att det kunde bli problem, men det gick inte att använda fler alternativ och 0,2 bars skalsteg var väl mycket. Vi får väl avgränsa oss till gata då...
 
Jag kör 2.5 fram och 2.9 bak, går ju inte heller att välja :(
 
1.8 fram/bak på motardhjulen passar mig bäst. Hela skalan ligger ett halvkilo för högt verkar det som :confused:
 
Jag kör 2.0 både fram och bak med dunlop 208GP+ både på bana och väg, annars på vanliga gatdäck brukar jag ha lite högre
 
Ericsson skrev:
2,0 bak, 2,1 fram. Provade 1,2 fram men det var inte kul alls :va

Hade 1.2 fram å bak när jag köpte min hoj å tyckte att den va så jeafla trögstyrd men så satt det ju strydämp på så det måste ha varit det, men icke det va ju föör lite luft i. Den va oxå extremt svampig i 200+ :huvet
 
Vi som inte har en aning då?
Vi kanske bara ska vara tysta och skämas :D
 
Största fördelen jag ser med lågt tryck är att det blir trevligare att sprätta grus. Samtidigt stjäls lite kraft när det går trögt och man vill man ju inte att däcken ska slitas ner på en gång. Tycker även att för alltför lågt däcktryck gör cykeln mer svårstyrd.
 
sharpedge skrev:
Kör med enligt rekommendation från manualen. 2,5 bar
Jo. Har ofrivilligt provat för lågt tryck genom en häftklammer i bakdäcket. Konstaterat spårkänslighet och hög bensinförbrukning. Har provat för högt
tryck också, det gick ut över känslan i svängarna. Har hört att för högt tryck sliter mer på mitten av däcket och ger fyrkantsprofil tidigare.
 
2,4 fram och 2,6 bak.

Går som en dröm...visserligen med nya däck.
 
va bara upp till 2.8 ju
ja har 2.9 i mitt bakdäck o 2.5 fram :D
cbr 600f -00
 
Verkar som att många kör med betydligt högre tryck bak än fram. Själv har jag alltid använt ungefär lika.
 
ebbaklasa skrev:
va bara upp till 2.8 ju
ja har 2.9 i mitt bakdäck o 2.5 fram :D
cbr 600f -00



Samma här, ibland sänker jag lite 2,4 (fram) - 2,8 (bak).

Verkar som många kör med lägre tryck. Sen beror det väl lite
på vilken dimension man har på däcket samt om man brukar köra
med eller utan skjuts regelbundet :va
 
Jag brukar köra med de däcktryck som står på de snygga klistermärkena som sitter på svingen. Fast just nu har jag lite högre tryck än vad som är rekommenderat, 2,6 fram och 3,0 bak.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top