Vad använder ni för däcktryck?

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Kryssa för ett alternativ för framdäcket och ett för bakdäcket.


  • Antal röstningar
    0
Skulle man kunna dra slutsatsen att ett lågt däcktryck ska användas vid race och grussprättning, medan ett relativt högt tryck passar vanlig gatkörning?
 
mb skrev:
Skulle man kunna dra slutsatsen att ett lågt däcktryck ska användas vid race och grussprättning, medan ett relativt högt tryck passar vanlig gatkörning?
Det är väl inte många som kör frivilligt på grusvägar med en sporthoj? :näsblod Annars är nog din slutsats riktig men knappast överraskande.
 
mb skrev:
Skulle man kunna dra slutsatsen att ett lågt däcktryck ska användas vid race och grussprättning, medan ett relativt högt tryck passar vanlig gatkörning?
Nja högt däcktryck, normalt däcktryck vid gatkörning och lägre däcktryck vid banåkning, för att få upp högre däcktemperatur speciellt om man kör på "racedäck" då de har en högre arbetstemperatur.
 
wima skrev:
Det är väl inte många som kör frivilligt på grusvägar med en sporthoj? :näsblod Annars är nog din slutsats riktig men knappast överraskande.
Ska man ut på Jämtländska glesbygden och upptäcka nya platser så är grus oudvikligt. Men det är sant, helst vill man förstås slippa det.
 
WASP skrev:
Nja högt däcktryck, normalt däcktryck vid gatkörning och lägre däcktryck vid banåkning, för att få upp högre däcktemperatur speciellt om man kör på "racedäck" då de har en högre arbetstemperatur.
Väldigt många verkar pumpa runt 3 bar bak. Är inte det en bra bit över rekommenderat?
 
mb skrev:
Ska man ut på Jämtländska glesbygden och upptäcka nya platser så är grus oudvikligt. Men det är sant, helst vill man förstås slippa det.
iofs, jag har en del erfarenhet av de jämtländska småvägarna... :lol
 
Anledningen till att jag startade tråden var egentligen att jag aldrig lyckats reda ut vad som är optimalt. Håller ständigt på och höjer/sänker växelvis. Tänkte det kunde va kul med fler infallsvinklar och åsikter. Kanske är det lite av en smaksak.
 
mb skrev:
Anledningen till att jag startade tråden var egentligen att jag aldrig lyckats reda ut vad som är optimalt. Håller ständigt på och höjer/sänker växelvis. Tänkte det kunde va kul med fler infallsvinklar och åsikter. Kanske är det lite av en smaksak.
Vad är det som inte blir till belåtenhet med det rekommenderade däctrycket?
 
WASP skrev:
Vad är det som inte blir till belåtenhet med det rekommenderade däctrycket?
Det är så många faktorer som spelar in. Vissa prioder skjutsar man mer, vissa perioder kör man mer grus, ibland åker man mest på större landsvägar - ibland mindre slingerhistorier osv. osv. Om man visste exakt vad som är optimalt för olika typer av körning så kunde man ju planera däcktrycket lite i förväg istället för att godtyckligt förändra det fram och tillbaka hela tiden.
 
mb skrev:
Det är så många faktorer som spelar in. Vissa prioder skjutsar man mer, vissa perioder kör man mer grus, ibland åker man mest på större landsvägar - ibland mindre slingerhistorier osv. osv. Om man visste exakt vad som är optimalt för olika typer av körning så kunde man ju planera däcktrycket lite i förväg istället för att godtyckligt förändra det fram och tillbaka hela tiden.
Ok, men eftersom du inte verkar köra på bana, kan man väl råda dig att så länge du kör asfalt, kör med rekommenderat. Då kan jag nästan garantera att du inte gör bort dig. Grus skulle aldrig falla mig in att plocka ut min sporthoj på, så där kan jag inte ge dig några råd.
 
Thundercat skrev:
Glöm inte det viktigaste av allt, att byta luften i däcken i början av säsongen.
Det är inte bra att köra omkring på gammal luft.
Den var ny faktiskt... varför?
 
Att man har lägre(mätt kallt) inför bana och lägre bak(mätt kallt) än fram, är väl för att målet är att nå tillverkarens rekomenderat tryck(varmt) typ mitt i racet. Att rekomenderat tryck anges - kallt, är väl bara för att man inte kan läsa av mitt i racet. Och den extratemp som utvecklas är inte målet i sig. M a o, har man ungefär samma tryck, varv-10 på bana som på normalkörning på väg. Tempen får man upp endå utan problem, normalt sett.

Eller? :gnissla
 
Thundercat skrev:
Glöm inte det viktigaste av allt, att byta luften i däcken i början av säsongen.
Det är inte bra att köra omkring på gammal luft.
När jag byter däck försöker jag få över luften som varit i det gamla däcket in i det nya däcket, tycker det känns bäst. Under tiden jag kränger däcket förvarar jag den gamla luften i en plastpåse. :rolleyes:
 
wima skrev:
När jag byter däck försöker jag få över luften som varit i det gamla däcket in i det nya däcket, tycker det känns bäst. Under tiden jag kränger däcket förvarar jag den gamla luften i en plastpåse. :rolleyes:

Du måste spä ut den med lite ny luft. Annars är det bra att köra på redan inkörd luft. :tummenupp
 
wima skrev:
Det är väl inte många som kör frivilligt på grusvägar med en sporthoj? :näsblod Annars är nog din slutsats riktig men knappast överraskande.
Finns det något roligare än att åka med sladd å 10000varv på grusväg!? :yoparty

Jag kör 2-2.1 fram å 2-2.1 bak efter rekomendation av rutinerad banchaffis
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top