Vad är värst?

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Att få p-böter är antingen snålt eller klantigt. I enstaka fall otur då den kalkylerade tiden inte räckte till.

Däremot när det gäller tv-licensen är det bara sååå ynkligt hur flera av er resonerar. Det är ju lite av en gentlemannaavgift och man bör helt enkelt göra rätt för sig om man tittar på licensfinansierade kanaler. Den där jävla anarkin som flera förordar... samhället skulle bli ett stort apberg om vi alla gjorde precis vad som föll oss in.

Det är en helt annan sak om man aldrig nyttjar de licensfinansierade kanalerna, och det är det jag menar med gentlemannaavgift. Då är det ok att komma undan, men smit för f-n inte undan att betala om du ändå tittar. Det är bara ynkligt att försvara detta beteende.

Nu har jag visserligen inte lagt in SVTs kanaler i favoritlistan på boxen, så dem slipper jag i praktiken. Senast jag nyttjade SVT var SVTplay för att se dokumentären/kortfilmen "På MC genom Alaska". Den var faktiskt rätt trevlig att titta på, så jag förutsätter utan några som helst fakta att det inte var SVT som finansierade den produktionen.

Jag vill inte ha med dessa kottplockare att göra och tar således ett aktivt avstånd.

Ser nästan aldrig på de andra kanalerna heller då det är mest dynga som sänds, men jag har likväl gjort ett aktivt val att betala för ett kanalpaket som jag också har tillgång till.

Varför inte bara göra ett "SVTpaketet"? Lägga till en hundring eller två så kan man få SVT2 HD också. Då skulle kultureliten kunna hinka Castillo de Gredos och kolla Nike i high definition :fett

För övrigt anser jag att det är vanligt folkvett att ge fan i att betala den där avgiften. En frisk och fungerande människa kan ju aldrig tycka det är vettigt att betala för "det där".

Ska börja med att lämna både TV och radio på med SVTs utbud när jag ska till jobbet. Sen gå och mysa med en skön magkänsla och knuten näve hela vägen till jobbet.

Det om något vore väl svensk anarki?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Däremot när det gäller tv-licensen är det bara sååå ynkligt hur flera av er resonerar. Det är ju lite av en gentlemannaavgift och man bör helt enkelt göra rätt för sig om man tittar på licensfinansierade kanaler. Den där jävla anarkin som flera förordar... samhället skulle bli ett stort apberg om vi alla gjorde precis vad som föll oss in.

Det är en helt annan sak om man aldrig nyttjar de licensfinansierade kanalerna, och det är det jag menar med gentlemannaavgift. Då är det ok att komma undan, men smit för f-n inte undan att betala om du ändå tittar. Det är bara ynkligt att försvara detta beteende.

Det är ju väldigt jävla enkelt, ingenting sänds i dag analogt, SVT kan koda sina kanaler likväl som viasat kodar sina.

Då kan dom som vill köpa SVT paketet och vi andra slipper, men att sända utbudet okodat och sedan kräva folk på pengar för att dom kan se, det är öststatsfasoner.

Jag kan lägga upp ett klipp på mig själv där jag spelar banjo i kallingar insmord i majonäs på nätet, men för den sakens skull kan jag inte kräva tusen spänn om dagen av alla som har tillgång till Internet, för att dom kan se klippet.

Jävla utpressningsfasoner.

Koda skiten, NU.
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Att få p-böter är antingen snålt eller klantigt. I enstaka fall otur då den kalkylerade tiden inte räckte till.

Däremot när det gäller tv-licensen är det bara sååå ynkligt hur flera av er resonerar. Det är ju lite av en gentlemannaavgift och man bör helt enkelt göra rätt för sig om man tittar på licensfinansierade kanaler. Den där jävla anarkin som flera förordar... samhället skulle bli ett stort apberg om vi alla gjorde precis vad som föll oss in.

Det är en helt annan sak om man aldrig nyttjar de licensfinansierade kanalerna, och det är det jag menar med gentlemannaavgift. Då är det ok att komma undan, men smit för f-n inte undan att betala om du ändå tittar. Det är bara ynkligt att försvara detta beteende.

Förutom det GuW nämner så har vi tramset med massa människor avlönade för att springa runt och trakasera folk och en galen överadministration. Dessutom håller radiotjänst på med trams och tvingade t.ex. Nettobutiker till TV-licens för att de sålde TV-apparater. Utan att överhuvudtaget ha antennuttag i lokalen.

Behöver man sprida viktig allmäninformation vid viktiga tillfällen som man tror övriga kanaler inte snapar upp får man väll ha 1 kanal som delar med någon annan kanal.

T.ex. Barnprogram 17.30, Dokumentär 18.30 och Rapport 19.30. Ta de pengarna från det statliga kulturstödet och låt oss slippa radiotjänst i Kiruna.
 

Uppohoppa

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki
Det är ju väldigt jävla enkelt, ingenting sänds i dag analogt, SVT kan koda sina kanaler likväl som viasat kodar sina.

Då kan dom som vill köpa SVT paketet och vi andra slipper, men att sända utbudet okodat och sedan kräva folk på pengar för att dom kan se, det är öststatsfasoner.

Jag kan lägga upp ett klipp på mig själv där jag spelar banjo i kallingar insmord i majonäs på nätet, men för den sakens skull kan jag inte kräva tusen spänn om dagen av alla som har tillgång till Internet, för att dom kan se klippet.

Jävla utpressningsfasoner.

Koda skiten, NU.

Om du inte tittar på SVTs kanaler har inte ens jag några problem med att du skiter i att betala din licens. Men om du tittar utan att göra rätt för dig är du inget annat än en snyltare. Din logik om att SVT ska behöva koda kanalerna för att du ska låta bli att titta är bara skrattretande. Din bristande argumentation kan likställas med om du skulle sno en hoj med förevändningen att det inte var något lås på den. Och du skulle tycka att det därför var helt ok.

Kan du inte hålla ögonen i styr är det bara att slanta, inte knepigare än så hur mycket du än gapar. Du är väl uppfostrad i den andan att man bara gör rätt för sig under hot.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
JA tacka vet jag NRJ! Äntligen kan man få höra senaste popsnöret med samma låt 10 ggr på en arbetsdags.

Jag försöker undvika kommunistmedia så gott det går, men ibland rattar någon på jobbet in "Ring P1" så man tvingas lyssna till en alldelens objektiv Täppas, eller "Krister i P3" så man får höra Kitty Jutbrink berätta om när hon fick mens på en lektion i trean...

Fy fan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om du inte tittar på SVTs kanaler har inte ens jag några problem med att du skiter i att betala din licens. Men om du tittar utan att göra rätt för dig är du inget annat än en snyltare. Din logik om att SVT ska behöva koda kanalerna för att du ska låta bli att titta är bara skrattretande. Din bristande argumentation kan likställas med om du skulle sno en hoj med förevändningen att det inte var något lås på den. Och du skulle tycka att det därför var helt ok.

Kan du inte hålla ögonen i styr är det bara att slanta, inte knepigare än så hur mycket du än gapar. Du är väl uppfostrad i den andan att man bara gör rätt för sig under hot.

Nej, jg tittar inte, men SVT vill ha betalt för att jag kör deras motorcykel, fastän jag inte gör det, med motiveringen att jag KAN köra den för dom har lämmnat den olåst.

Alla andra låser sina motorcyklar och då är det inget problem, men SVT vill inte det för då kan dom inte kräva pengar av alla som teoretiskt sett skulle kunna köra deras motorcykel.

Ser du det orimliga?
 

Uppohoppa

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki
Nej, jg tittar inte, men SVT vill ha betalt för att jag kör deras motorcykel, fastän jag inte gör det, med motiveringen att jag KAN köra den för dom har lämmnat den olåst.

Alla andra låser sina motorcyklar och då är det inget problem, men SVT vill inte det för då kan dom inte kräva pengar av alla som teoretiskt sett skulle kunna köra deras motorcykel.

Ser du det orimliga?

Skönt att du sänkte tonläget, det ska jag också försöka göra.

Jo jag känner till att Radiotjänst vill ha betalt av alla som har möjlighet att titta på SVTs kanaler. Och jag håller med dig om att det finns en orimlighet i att kräva dig och andra på pengar för något du inte nyttjar.

Därför har jag inga problem med att du struntar i att betala din tv-licens. Om du däremot tittar tycker jag du ska betala för dig. Det var det som var min poäng, att det finns fullt av snyltare.

Problemet är att det finns massor med folk, till och med före detta ministrar, som medvetet låtit bli att betala trots att de tittar på SVT-kanaler. Bara för att den tekniska lösningen du förespråkar med kodade kanaler, eller någon annan lösning, inte är införd upphör väl inte betalningsskyldigheten för de som nyttjar utbudet?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tekniken finns och alla andra aktörer använder den, men inte SVT som har Stasi som spionerar på folk och kräver in avgifterna.

Skulle det vara fortfarande vara rättvist om ALLA andra kanaler slutade koda och skickade ut sina Stasi-agenter.

Skulle dom också få sätta vilket hutlöst pris dom ville då?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag betalar med glädje TVavgiften bara för radion.
Dokumentärerna (både P1, P3 och P4) är hörvärda.
"Institutet" är genialiskt:
http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=db&id=3745575&codingformat=.m4a&metafile=asx
Även "Tankesmedjan" har många höjdpunkter:
http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=db&id=3730031&codingformat=.m4a&metafile=asx

Är det efter Täppas kommunistpropaganda men före Kitty Jutbrinks mensberättelse?

Man behöver väl dessutom inte betala för radion längre?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är det efter Täppas kommunistpropaganda men före Kitty Jutbrinks mensberättelse?

Man behöver väl dessutom inte betala för radion längre?

Lyssnar ej på Täppas och Kitty är med ibland i relationsakuten som är en dag i veckan på "Christer" (som för övrigt är ett utmärkt program övriga dagar, när det inte är relationsakuten eller fredagsflirten.

Nämn gärna någon reklamfinansierad kanal som är bättre.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Nämn gärna någon reklamfinansierad kanal som är bättre.

Bandit,Rockklassiker , för mera tramserier(eller prat radio) så finns Rix å den andra vadenuheter ... men lyssnar iofs väldigt ofta på stadsradion P4 , mest för deras eminenta trafikrapporter
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bandit,Rockklassiker , för mera tramserier(eller prat radio) så finns Rix å den andra vadenuheter ... men lyssnar iofs väldigt ofta på stadsradion P4 , mest för deras eminenta trafikrapporter

Då är vi väldigt oense.
De uppräknade radiokanalerna ser (hör) jag mest som roliga timmen för själupptagna mediastudenter.

Jag lyssnar mycket på radio både när jag jobbar och kör bil.
Ofta podradio för att slippa musikavbrott.
Men även musik är det betydligt större chans att få höra något nytt på SR än på reklamfinansierade kanaler som spelar mainstream fotbollspelarmusik för att inte skrämma bort någon lyssnare (konsument).
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top