Vad är trim?

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
Vad är trim?
Om en hoj är strypt, och man sätter på ett avstrypt rör... Är den trimmad då?
Jag tror att det är så att om man gör något med motorn som höjer orginal (avstrypt) prestandan så är det trim... MAO Avgasrör är INTE trim, inte heller CDI box eller annan förgasare. Medans portning tex är trim.

Detta är vad jag TROR / tycker.

Något som gör att effekten ökar mer än från orginal räknas väll som trimming?
Sen kan det ju i stort sett vara vad som helst.

Freddola skrev:
Något som gör att effekten ökar mer än från orginal räknas väll som trimming?
Sen kan det ju i stort sett vara vad som helst.

Men det jag menar är att en motor med avstämda rör mm mm... Det borde vara orginal effekten... Sen om företaget som går ut med informationen om prestandan säger att den har 100hk, men med perfekt avstämda pipor (tex) ger 101hk... Då borde det väl vara 101 hk som är ORGINAL effekten... Alltså ostrypt? Sedan om man byter till tex storre cc på hojen så tycker jag att det är trim!

Jag tycker såhär:

Bortplockade strypningar = Avstrypt :D
Övriga modifieringar som ser bra ut på bänkpapprena - Trim

:3freak :lol

Fräd skrev:
Jag tycker såhär:

Bortplockade strypningar = Avstrypt :D
Övriga modifieringar som ser bra ut på bänkpapprena - Trim

:3freak :lol

Men den är ju igentligen strypt då man inte har avstämda rör!
Den är ju strypt om man inte får ut all effekt man kan på orginal cylindern?

RF_Racing skrev:
Men den är ju igentligen strypt då man inte har avstämda rör!
Den är ju strypt om man inte får ut all effekt man kan på orginal cylindern?
Va? Då är ju alla motorcyklar som man inte kör på raketbränsle med turbo + kompressor strypta!

RF_Racing skrev:
Nej precis! Då är de väl "strypta"?

Ja, på sätt och vis. Men isåfall är väl alla motorer strypta, även dom trimmade eftersom det säkert går att få ut 0.1 hästar till? För mig är över orginaleffekt "trimmat". Och nu sätter jag punkt (pungt :hihi ) för mitt drygande.

RF_Racing skrev:
Håller du inte med mig alltså? Tycker du att avstämda rör är trim?
Vad fan knarkar du om? Du skrev att om man inte får ut maximalt av en orginalcylinder så är den strypt? Det går väl att få ut hur jävla mycket som helst ur 50 cc, frågan är hur länge det håller. Slå upp ordet trimma i ordboken!

HanneZ skrev:
Va? Då är ju alla motorcyklar som man inte kör på raketbränsle med turbo + kompressor strypta!
Det där har ju bara med bränslet att göra...

HanneZ skrev:
Vad fan knarkar du om? Du skrev att om man inte får ut maximalt av en orginalcylinder så är den strypt? Det går väl att få ut hur jävla mycket som helst ur 50 cc, frågan är hur länge det håller. Slå upp ordet trimma i ordboken!

Ja! Om man inte får ut maxeffekt ur en motor så är det ju något som stryper den så att man inte kan det.

RF_Racing skrev:
Ja! Om man inte får ut maxeffekt ur en motor så är det ju något som stryper den så att man inte kan det.
Ditt resonemang haltar oerhört här.
Du måste sluta äta svamp när du tänker på hojar, ett fordon som lämnar fabriksbandet med en viss effekt anses vara orginal, ökar man effekten på en orginalmotor så trimmar man.
//Tobbe

RF_Racing skrev:

Du är en jävla idiot som vanligt. Lägg ner.
När effekten överstiger den som hojen hade när den rullade ur fabriken är den trimmad. Det avgasrör som sitter på hojen när den kommer ut ur fabriken är en del av motorn, byter du ut det har du bytt en del av motorn och därmed trimmat den.

Enligt dina argument är allt som håller motorn från maxeffekt strypningar, men ska man utgå från det existerar inte trim överhuvudtaget. Har man fått ur maxeffekt går det inte att få ut mer.

Trashcan skrev:
Du är en jävla idiot som vanligt. Lägg ner.
När effekten överstiger den som hojen hade när den rullade ur fabriken är den trimmad. Det avgasrör som sitter på hojen när den kommer ut ur fabriken är en del av motorn, byter du ut det har du bytt en del av motorn och därmed trimmat den.

Enligt dina argument är allt som håller motorn från maxeffekt strypningar, men ska man utgå från det existerar inte trim överhuvudtaget. Har man fått ur maxeffekt går det inte att få ut mer.

Så du menar att en avstrypt moppe är trimmad?

RF_Racing skrev:

Har den en strypning monterad när den rullar ut ur fabriken? Om ja: Då är den trimmad när man har tagit bort strypningen. Om nej: Då är den i originalutförande efter att man tagit bort strypningen. Easy as pie. Fattar du inte det blir jag orolig.

Den blir i lagens mening trimmad här i sverge om du plockar bort strypningarna osv på den gör mer än dom 45 km (eller va fan det nu är) som den får göra.

RF_Racing skrev:
Alltså snälla människa förstår du inte?

En moped är ej strypt från fabrik, om det finns någon som är det
så är det att trimma om man höjer effekten.

Från fabrik = Original

Att höja effekten från original = trimma
att sänka originaleffekt = strypa
att ta bort strypning = göra original

Om du har en trimmad motor som du t ex sätter en plugg i avgassystemet på
så stryper du den motorn.

Långa farbron skrev:
Den blir i lagens mening trimmad här i sverge om du plockar bort strypningarna osv på den gör mer än dom 45 km (eller va fan det nu är) som den får göra.
Nej den blir i lagens mening en moped omgjort till lätt mc.

det finns inget i sveriges lag som heter "trimma" eller "trimmad".

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back