Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Som rubriken lyder, någon gammal räv som vad ordet "trafipax" batyder?
"Pax" kan också vara slang för "passagerare"... Men eftersom ingen verkar veta varifrån ordet "trafipax" egentligen kommer så är det väl bara att fortsätta gissa.![]()
Om inte jag minns fel var trafipaxen en polisbil med filmkamera med integrerad tidtagningsfunktion. Denna användes som användes ursprungligten av trafikpolisen för att filma fortkörare och annat otyg. Det har väl m.e.m alla polisbilar idag.
Trafipaxen som benämning föll nog bara i glömska som andra begrepp som tillslut saknar eget värde.
Ungefär som "snälltåg".
/H
Det är helt enkelt ett yttryck i stil med "radiobil" som har blivit gammalt och förlegat.
Alla bilar i dag har radio, det finns inga speciella radiobilar, likväl finns det kvar folk som använder uttrycket...
Men wtf...har du inte läst inläggen?Trafipax var en kamerautrustad civil snutbil, ingen vanlig radiobil.
Kan det?"Pax" kan också vara slang för "passagerare"...Trafipax är/var ett vedertaget begrepp inom polisen på speciellt utrustade civila bilar för hastighetsövervakning. Vad kommer passagerare in i bilden?
Alla begrepp har ett ursprung...värde vete fan men en myndighet myntar inte begrepp hursomhelst.
Jo, det stämmer, men ordet blev omodernt och försvann det.
"Snälltåg" är fö en ren försvenskning av tyskans "Schellzug", dvs en typ av snabbgående tåg med få stopp som blev vanliga under slutet av 70-talet![]()
![]()
![]()
Jo, jag har läst inläggen, och redan innan jag gjorde det visste jag att trafipax var en bil utrustad med kamera, tidtagarur och en extra kalibrerad avståndsmätare, men yttrycket lever kvar i onödan då dom bilarna har ersatts med polispilot bilar istället.
Radiobilarna har ersatts av vanliga polisbilar, eftersom alla har radio.
Piketbilar kallas idag felaktigt alla minibussar polisen har, då det egentligen bara är bussarna piketstyrkan använder som är det...
Hänger du med?
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |
|
|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |
|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |
|
|
|
Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”
Harley‑Davidson drar igång ... |
|
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!
Fabio Di Giannantonio är fö... |
|
|
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!
Den 17 maj är det åter dags... |
|
|
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!
Foto: Karin Tornblom Pre... |
|
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |