Vad är "trafipax"?

Och en del kallade även civil polisbilarna förr för trafipax! Hmm hade nästan glömt bort namnet! Det var tider det innan all jävla laser och skit! Då kunde man se en uppställd radar på mils avstånd! *s*

Och det hände en gång i halvåret och ändå bodde man i sörmland där norrköpings polisen härjade och dom var och "är" värst i landet på fortkörning fortfarande!

Pax är latin och betyder "fred". Skulle gissa att någon kreativ på RPS någongång tyckte det var fräckt att kombinera med något modernare...betydelsen skulle ju kunna vara "den som skapar fred i trafiken"

Kommer ihåg att farsan (som reste mkt i jobbet när jag växte upp) berättade om de gånger han blivit stoppad av "trafipaxen"...jag tyckte det lät grymt spännande. :D

"Pax" kan också vara slang för "passagerare"... Men eftersom ingen verkar veta varifrån ordet "trafipax" egentligen kommer så är det väl bara att fortsätta gissa. :)

Om inte jag minns fel var trafipaxen en polisbil med filmkamera med integrerad tidtagningsfunktion. Denna användes som användes ursprungligten av trafikpolisen för att filma fortkörare och annat otyg. Det har väl m.e.m alla polisbilar idag.

Trafipaxen som benämning föll nog bara i glömska som andra begrepp som tillslut saknar eget värde.

Ungefär som "snälltåg".

/H

Antog inte RPS namnet för att det skulle passa i texten:
Vrid på rullen,
så skall du se att strax:
TRAFIPAX
?
Tycker jag verkar logiskt...

"Pax" kan också vara slang för "passagerare"... Men eftersom ingen verkar veta varifrån ordet "trafipax" egentligen kommer så är det väl bara att fortsätta gissa. :)

Kan det? :confused: Trafipax är/var ett vedertaget begrepp inom polisen på speciellt utrustade civila bilar för hastighetsövervakning. Vad kommer passagerare in i bilden?

Det är helt enkelt ett yttryck i stil med "radiobil" som har blivit gammalt och förlegat.

Alla bilar i dag har radio, det finns inga speciella radiobilar, likväl finns det kvar folk som använder uttrycket...

Om inte jag minns fel var trafipaxen en polisbil med filmkamera med integrerad tidtagningsfunktion. Denna användes som användes ursprungligten av trafikpolisen för att filma fortkörare och annat otyg. Det har väl m.e.m alla polisbilar idag.

Trafipaxen som benämning föll nog bara i glömska som andra begrepp som tillslut saknar eget värde.

Ungefär som "snälltåg".

/H

Alla begrepp har ett ursprung...värde vete fan men en myndighet myntar inte begrepp hursomhelst.

"Snälltåg" är fö en ren försvenskning av tyskans "Schellzug", dvs en typ av snabbgående tåg med få stopp som blev vanliga under slutet av 70-talet :mattias :fakta :D

Det är helt enkelt ett yttryck i stil med "radiobil" som har blivit gammalt och förlegat.

Alla bilar i dag har radio, det finns inga speciella radiobilar, likväl finns det kvar folk som använder uttrycket...

Men wtf...har du inte läst inläggen? :D Trafipax var en kamerautrustad civil snutbil, ingen vanlig radiobil.

Last edited:
Men wtf...har du inte läst inläggen? :D Trafipax var en kamerautrustad civil snutbil, ingen vanlig radiobil.

Jo, jag har läst inläggen, och redan innan jag gjorde det visste jag att trafipax var en bil utrustad med kamera, tidtagarur och en extra kalibrerad avståndsmätare, men yttrycket lever kvar i onödan då dom bilarna har ersatts med polispilot bilar istället.

Radiobilarna har ersatts av vanliga polisbilar, eftersom alla har radio.

Piketbilar kallas idag felaktigt alla minibussar polisen har, då det egentligen bara är bussarna piketstyrkan använder som är det...

Hänger du med?

"Pax" kan också vara slang för "passagerare"...
Kan det? :confused: Trafipax är/var ett vedertaget begrepp inom polisen på speciellt utrustade civila bilar för hastighetsövervakning. Vad kommer passagerare in i bilden?

Japp, det kan det. Men jag sa aldrig att det användes av eller om polisen och deras bilar. Tillskriv mig inte uttalanden jag inte har gjort.

Alla begrepp har ett ursprung...värde vete fan men en myndighet myntar inte begrepp hursomhelst.

Nej, det sa jag inte.
Jag sa "...som andra begrepp som..."

"Snälltåg" är fö en ren försvenskning av tyskans "Schellzug", dvs en typ av snabbgående tåg med få stopp som blev vanliga under slutet av 70-talet :mattias :fakta :D
Jo, det stämmer, men ordet blev omodernt och försvann det.

För att omformulera mig så säger jag väl så att folk sällan numer säger "vända på en femöring". Det betyder inte att bilar numer svänger runt på den större 50-öringen. Det skulle man kunna tro eftersom minsta gällande mynt var referensen.. ;)

/H

Jo, jag har läst inläggen, och redan innan jag gjorde det visste jag att trafipax var en bil utrustad med kamera, tidtagarur och en extra kalibrerad avståndsmätare, men yttrycket lever kvar i onödan då dom bilarna har ersatts med polispilot bilar istället.

Radiobilarna har ersatts av vanliga polisbilar, eftersom alla har radio.

Piketbilar kallas idag felaktigt alla minibussar polisen har, då det egentligen bara är bussarna piketstyrkan använder som är det...

Hänger du med?

Tveklöst...sorry, hade nog lite bråttom. No offense hoppas jag :)

Däremot är jag övertygad om att "pax" i detta fall betyder "fred".

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back