Vad är servicekostnaden på din hoj?

Hos min lokala Hondaverkstad så betalar jag fasta priser per service.

100 mil: 1,190 kr
600 mil: 1,190 kr
1200 mil 1,650 kr
1800 mil: 1,650 kr
2400 mil (ventilkontroll): 3,050 kr
Årsservice om inte miltalen nås: 1,190 kr

Vid 600 och 1800 mil så har Honda lagt in att man inte behöver byta olja men jag ber mekanikern göra det ändå för det handlar om så lite pengar. Ny olja är alltid bra.

En arbetskamrat köpte sig precis en Suzuki GSR750A. Han kollade med Suzukiverkstaden vad servicen skulle kosta och han fick följande cirkapriser utan saker som glykol och bromsvätska.

100 mil: 2,800 kr
600 mil: 3,300: kr
1200 mil: 5,400 kr
1800 mil: 3,900 kr
2400 mil (ventilkontroll): 7,500 kr
Årsservice om inte miltalen nås: 2,500:-

22,900 kr mot mina 8,730 kr. Otroligt att det kan skilja så mycket.
 
Hos min lokala Hondaverkstad så betalar jag fasta priser per service.

100 mil: 1,190 kr
600 mil: 1,190 kr
1200 mil 1,650 kr
1800 mil: 1,650 kr
2400 mil (ventilkontroll): 3,050 kr
Årsservice om inte miltalen nås: 1,190 kr

Vid 600 och 1800 mil så har Honda lagt in att man inte behöver byta olja men jag ber mekanikern göra det ändå för det handlar om så lite pengar. Ny olja är alltid bra.

Jag kan lova dig att din verkstad inte följer alla punkter om han tar 1190kr för en 100-mila och en 600-mila service. Men du behöver ju inte vara ledsen för det, din garanti gäller ju så länge han är auktoriserad.
Det din verkstad "troligtvis" gör är att han bara byter olja och filter och sedan bara stämplar serviceboken. Det skulle inte gå ihop annars med hans priser.
 
Jag kan lova dig att din verkstad inte följer alla punkter om han tar 1190kr för en 100-mila och en 600-mila service. Men du behöver ju inte vara ledsen för det, din garanti gäller ju så länge han är auktoriserad.
Det din verkstad "troligtvis" gör är att han bara byter olja och filter och sedan bara stämplar serviceboken. Det skulle inte gå ihop annars med hans priser.

Lova inget som du inte kan hålla för här följs serviceschemat. Alla bor inte i en storstad och behöver betala storstadspriser, speciellt när det gäller timpenning. Sedan kan priserna skilja mycket beroende på modell. Kollade med bekanta och detta är priserna man fått betala. Samtliga priser gäller Johans MC i Göteborg.

100 mil: 2,373 kr för en Suzuki GSX-R750
80 mil: 2,403 kr för en Triumph Street Triple
100 mil: 2,800 kr för en Suzuki GSR750A
100 mil: 3,002 kr för en Suzuki SV650A
 
Jag kan lova dig att din verkstad inte följer alla punkter om han tar 1190kr för en 100-mila och en 600-mila service. Men du behöver ju inte vara ledsen för det, din garanti gäller ju så länge han är auktoriserad.
Det din verkstad "troligtvis" gör är att han bara byter olja och filter och sedan bara stämplar serviceboken. Det skulle inte gå ihop annars med hans priser.

Det är typ 3 punkter all kolla på 100- och 600-servicen på nyare Honda vilket tar max 2 minuter så det ska allt hinnas med för 1190 kronor. Sen om det görs eller inte är en annan femma...
 
Det är typ 3 punkter all kolla på 100- och 600-servicen på nyare Honda vilket tar max 2 minuter så det ska allt hinnas med för 1190 kronor. Sen om det görs eller inte är en annan femma...

600-mila servicen får man numera också göra själv om man så vill, i varje fall på CB1000R.
 
Ligger på 4-500/år, gör allt själv. Skulle inte falla mig in att låta någon annan pilla på mina hojar.
För mig är det en del av hobbyn och även skruva med hojen, så jag ser det vara som ett trevligt nöje när det är dags för service eller andra reparationer.

Har ägt en ny hoj en gång i min ungdom, och hade bra kontakt med säljaren så han stämplade boken när jag köpte grejerna där.
Sen dess har jag inte varit i närheten av några garantier på de hojar jag haft.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Nu nöjeskör jag bara min XV535 ca 300 mil varje vår/sommar/höst här på Öland men mina servicekostnader stannar vid olja, oljefilter och stift. Mao en mycket blygsam kostnad. Gör bytet själv. :tummenupp
 
Knappt tre tusen för hundramila på Husqvarnan.

Sannolikt inte billigast i stan. Men med tanke på att verkstaden ligger på vägen mellan jobb och hem så slipper man ta ledigt för transporten till och från verkstad. Förlorad arbetstid kostar ju det med...
 
Jag måste snart göra 600mils servicen på min Kawasaki Ninja 300, vet någon vart man kan fixa servicen billigt? (i stockholm)
 
Kollad precis med en verkstad i Stockholm och de vill ha ca 4200:- för en Yamaha som har gått knappt 250 mil:rodnar. Känns lite för dyrt.
Vet någon vad priset borde rimligt ligga?
 
Kollad precis med en verkstad i Stockholm och de vill ha ca 4200:- för en Yamaha som har gått knappt 250 mil:rodnar. Känns lite för dyrt.
Vet någon vad priset borde rimligt ligga?

Vad är det för service du skall göra vid 250 mil? Efter inkörningsservice vid 100 mil är nästa service vid 1000 mil. Om det gått flera år bör bör bromsvätskan bytas, men det kan ju inte kosta 4200.
Årsservice är bara BS, det kan du skita i.
 
Vad är det för service du skall göra vid 250 mil? Efter inkörningsservice vid 100 mil är nästa service vid 1000 mil. Om det gått flera år bör bör bromsvätskan bytas, men det kan ju inte kosta 4200.
Årsservice är bara BS, det kan du skita i.

Beror på hur ny hoj det är och om man bryr sig om garantin väl? Många märken kräver väl årsservice för att garantin skall gälla.

Det var inte jättekul att betala 2500:- för 700-milaservice på sonens KTM 125:a som innebar att de bytte olja och berättade att kedjan var dåligt smord ( de skrev det på servicerapporten vänligt nog, dock smorde de fan inte kedjan )
 
Beror på hur ny hoj det är och om man bryr sig om garantin väl? Många märken kräver väl årsservice för att garantin skall gälla.

Det var inte jättekul att betala 2500:- för 700-milaservice på sonens KTM 125:a som innebar att de bytte olja och berättade att kedjan var dåligt smord ( de skrev det på servicerapporten vänligt nog, dock smorde de fan inte kedjan )

:rofl
 
Stora servicen på hd med ventilkoll kostar 11000+ . Man måste tydligen ta ut motorn för att kunna ta loss bakre ventilkåpan......
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top