Vad är servicekostnaden på din hoj?

En av mina GSF1200 kostade 11,000. 120 häster på slangen. Anno 1980 väghållning med svajig stålram. Tre tusen mil senare har den kostat 500 spänn i reservdelar (framgaffeltätningar). Olja och filter byts kanske, nångång... :rodnar
 
Beror på hur ny hoj det är och om man bryr sig om garantin väl? Många märken kräver väl årsservice för att garantin skall gälla.

Det var inte jättekul att betala 2500:- för 700-milaservice på sonens KTM 125:a som innebar att de bytte olja och berättade att kedjan var dåligt smord ( de skrev det på servicerapporten vänligt nog, dock smorde de fan inte kedjan )
Jo, det får man ju bedöma om man tycker det är värt för atthålla liv i nån garanti. Kan det såklart vara.
Annars tycker jag det är ett tråkigt och rent av bedrägligt beteende av många svenska importörer av både bilar och motorcyklar som uppfinner egna servicesheman som innehåller "årsservice" som inte finns i tillverkarens servicescheman.
Men det är såklart business och en stor inkomstkälla för pressade återförsäljare.
 
Min Tenere 700 kostade 2190kr i 100-milaservice.
Det är väl förmodligen vad framtida servicar kommer att kosta, i 5år, om man vill ha kvar garantin.
Kör man mindre än 1000 mil/år, så åker man ändå på en årsservice.
Känns väl lite sådär, det är ju faktiskt bara oljebyte som görs.
Bromsvätska verkar ingen verkstad byta (såg ut som kaffe på min "fullservade" R6:a), och vem plockar loss svingen, och smörjer dess lager efter 4000mil?
Även om det står i manualen för underhåll så tvivlar jag på att någon verkstad ens funderar på att göra det, den servicen skulle ju springa iväg i pris.
Min gamla tenere var dock billig att serva, mycket enkelt, jag höll mig till "andersbrink"s prisnivå, och då skulle jag vilja påstå att några starköl ingick :fyllisar
 
Stora servicen på min tuono kostar 18000 om alla ventiler behöver justeras i en mindre stad en bit utanflr stockholm. Vad den kostar på probike vill jag inte veta. :)
 
Stora servicen på min tuono kostar 18000 om alla ventiler behöver justeras i en mindre stad en bit utanflr stockholm. Vad den kostar på probike vill jag inte veta. :)

Hej! Hur många mil har den gått då man gör stora servicen ?

Med vänlig hälsning, K
 
Min Tenere 700 kostade 2190kr i 100-milaservice.
Det är väl förmodligen vad framtida servicar kommer att kosta, i 5år, om man vill ha kvar garantin.
Kör man mindre än 1000 mil/år, så åker man ändå på en årsservice.
Känns väl lite sådär, det är ju faktiskt bara oljebyte som görs.
Bromsvätska verkar ingen verkstad byta (såg ut som kaffe på min "fullservade" R6:a), och vem plockar loss svingen, och smörjer dess lager efter 4000mil?
Även om det står i manualen för underhåll så tvivlar jag på att någon verkstad ens funderar på att göra det, den servicen skulle ju springa iväg i pris.
Min gamla tenere var dock billig att serva, mycket enkelt, jag höll mig till "andersbrink"s prisnivå, och då skulle jag vilja påstå att några starköl ingick :fyllisar

Så är det nog ofta. När jag lämnar in meddelar jag att alla punkter skall göras (eller hoppa över punkter jag gör själv). Bromsvätska byter jag varje år, alltid.

På Street Triple är det ett ökänt fel med länkage som kärvar bak, kan sätta en tia på att alla de felen är pga att den servicepunkten hoppas över, ska göras varje 2000-mila, samtidigt som ventilspelskoll så det är en dyr service redan.

Likaså, hur ofta byts oljan i gaffeln? När en packbox ryker (hoppas jag). Service på bakdämparen finns inte ens med i schemat för min hoj. Märkligt att den aldrig någonsin behöver service medan gaffeln ska ha service enligt boken. :)

4200 cirka kostade min tusenmila med bromsvätskebyte för övrigt. Dyrt? Näe. Jag hade själv inte debiterat mindre för tid och material.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top