Vad är servicekostnaden på din hoj?

Första servicen gjorde jag idag vid 100 mil för GSX-S:en och det gick på följande hos den auktoriserade Suzuki-månglaren:

- Oljefilter 208kr.
- 3,2 liter Valvoline Synpower a' 217kr/litern, 694kr.
- 2 timmars arbete a' 795kr/t, 1590kr.
- Kontroll av hela hojen, justering av kedja, smörjning av kedja, kolla däckstryck, kände efter på i stort sett alla bultar och muttrar som fanns att dom satt ordentligt.

= 2492kr.
 
Last edited:
Själv stod man och var allmänt jobbig och övervakade hela arbetet. Nu måste det ju tyvärr göras av auk.verkstad p.g.a. garantin.
 
alldeles för billig är den auktoriserade handlaren jag lämnar till, jämfört med vad dom flesta andra verkar betala för att få sin hoj servad på auktoriserad verkstad
 
Triumph Street triple R -09

Första service 1850:- Triumph center Sthlm
A-service vid 593 mil 3979:- Triumph center Sthlm
A-service vid 1000 mil 3187:- Tony's MC & motor Blg
B-service vid 2000 mil 6173:- inklusive byte av kamkjedjesträckare Tony's MC & motor Blg

Hittade tyvärr inte räkningarna från 3000 & 4000 mila
 
Last edited:
Hur fasen kan det kosta mer än en hel bil att serva?? Två hjul, motor och ett styre.
Orimligt i mina öron. Men det är väl som strandkiosk ägaren. Måste ta hela vinsten på sommarhalvåret.

För att den är en Ducati:hihi

Det är väl sällan aktuellt varken kamkedjebyte lr ventiljustering på japanska hojar förrän 5000mil:)

Jag trodde att alla hojar hade kamkedja för kamrem låter ju väldigt omodern för att vara Ducati:va
 
Last edited:
Tror det kostar mig 300-400kr i materialkostnad oavsett service.
Resten gör jag självklart själv. ;)
Det är arbetet som kostar mest när det kommer till att serva hojar.
En service som kostar 10k tar ju också ca 6-7 timmar att utföra. Så det är inte så konstigt att det springer iväg med priset. Det tar längre tid än vad man tror att ta av allt, "bara" för att kolla ventiler eller byta tändstift.
 
Man får väl lämna in den på service, så länge det är garanti på hojen.

De gamla liken servar jag själv, -så det blir ordentligt gjort .....
 
För att den är en Ducati:hihi

Det är väl sällan aktuellt varken kamkedjebyte lr ventiljustering på japanska hojar förrän 5k:)

Jag trodde att alla hojar hade kamkedja för kamrem låter ju väldigt omodern för att vara Ducati:va

899, 1199 och 1299 har kamkedja. De övriga med rem har väldigt långa intervaller idag. Tror det är 3000 mil eller något på 4-ventilarna, samtidigt som man justerar ventilerna första gången.

Remmarna kostar dessutom en skitsumma. Det brukar jag påminna mig själv om varje gång man läser om en en rasad kamkedjespännare i en radfyra i återkommande trådar. :)
 
Den som ändå hade sådana servicekostnader!
100 mila "inkörningskontroll" 3200kr
Alla andra servicar är dyrare.
 
Hej, det ligger något i vad din verkstad sagt. Det är mycket att demontera innan du kommer fram till tändstiften. Man kan inte bara "ta fram en tändstiftsnyckel, lyfta av tändhattarna och skruva ur tändstiften". Kvalitetsarbete måste få kosta. Om verkstaden gör att bra jobb (tex återmonterar allt på ett korrekt sätt) så är det värt en del. :)
 
Hej, det ligger något i vad din verkstad sagt. Det är mycket att demontera innan du kommer fram till tändstiften. Man kan inte bara "ta fram en tändstiftsnyckel, lyfta av tändhattarna och skruva ur tändstiften". Kvalitetsarbete måste få kosta. Om verkstaden gör att bra jobb (tex återmonterar allt på ett korrekt sätt) så är det värt en del. :)

Senaste servicen lämnade en del att önska minst sagt - ledde till en del extra utgifter på min resa i Storbritannien :( - men tror nya meckaren, som jobbar där nu, kommer göra ett bra jobb nästa service, om ca 500 mil! :tummenupp :)
 
Senaste servicen lämnade en del att önska minst sagt - ledde till en del extra utgifter på min resa i Storbritannien :( - men tror nya meckaren, som jobbar där nu, kommer göra ett bra jobb nästa service, om ca 500 mil! :tummenupp :)

Hej Palle71, du tyckte kanske att mitt svar var lite svårplacerat, sri! Min tanke var att kommentera CDM som inte kunde förstå sin verkstads motivering när de svarat honom "Det är lite knepigt att byta tändstiften"

Du kanske har övervägt det någon gång, men varför inte börja mecka själv? Jag ser det som en del av motorcykelhobbyn. Om man ser det som just en hobby så behöver man ju inte räkna med den egna arbetstiden som man lägger ner (och har därmed ingen alternativkostnad).

Jag bortser här också från den initiala utgift du eventuellt får för verktyg (och specialverktyg), verkstadsmanual och garage. Men, som sagt, ser man det som en hobby så är de här utgifterna värt varenda krona! :)
 
Hej Palle71, du tyckte kanske att mitt svar var lite svårplacerat, sri! Min tanke var att kommentera CDM som inte kunde förstå sin verkstads motivering när de svarat honom "Det är lite knepigt att byta tändstiften"

Du kanske har övervägt det någon gång, men varför inte börja mecka själv? Jag ser det som en del av motorcykelhobbyn. Om man ser det som just en hobby så behöver man ju inte räkna med den egna arbetstiden som man lägger ner (och har därmed ingen alternativkostnad).

Jag bortser här också från den initiala utgift du eventuellt får för verktyg (och specialverktyg), verkstadsmanual och garage. Men, som sagt, ser man det som en hobby så är de här utgifterna värt varenda krona! :)

Lite svårt att veta eftersom citatet saknades, så trodde det var svar på senaste inlägget. ;)

Har renoverat motorn på en Honda CB650, ställt ventiler, bytt svingarmsbult, läckande gaffelbussningar, avgassystem och typ allt man kan göra med en sådan hoj.

På Ducatin har jag plockat av gaffelbenen för att lämna in dem, bytt bromsbelägg, tar av hjulen vid däckbyte, bytt hela kopplingshandtaget, byt drivpaket, bytt olja och filter när jag köpte den 2012, skruvat av kylaren och så vidare. Men... För att få stämpeln i boken måste den lämnas in på service. Tror de där stämplarna trots allt har ett värde.

Bytte nyligen själv ljuddämparen på bilen, efter att ha fått veta att arbetskostnaden skulle bli ca 2800 på verkstaden. :3freak

Har tröttnat lite på att mecka med hoj och bil och har blivit lite lat, så därför jag lämnar in dem, men kollar priset först. Tar de fantasipriser för ett enkelt jobb så gör jag det själv. :tummenupp
 
Last edited:
3544:- 100 mil helt galet för ett oljebyte men har inget val då garantin inte gäller annars det ska ju regas i KTMs databas också. Förra hojen kostade det 2100:- för en 100 mila det kan man ta men 3544 är lite over kill...
 
Lämnade in min relativt nyinköpta (sensommaren förra året) S4RS för ett tag sedan. Ville få svart på vitt att kammarna stod rätt innan jag på allvar börjar använda den. Den tidigare ägaren hade nämligen själv gjort den kontrollen. Inte för att jag har någon anledning att misstro hans kompetens. Bättre att ta det säkra före det osäkra. Bytte även kamremmar och motorolja även om det var gjort nyligen av samma skäl. Fick besked av verkstaden att drivpaketet var dåligt så det byttes också. Notan gick på ca 11000 kr. Svårt att sätta det i relation. Ser det som en försäkring. Jag är nöjd med vetskapen att allt är i ordning. Att man kan ge sig iväg utan att ägna en tanke på driftsäkerheten. Förra hösten läst jag byta packboxar i framdämparen (ett litet läckage som upptäcktes vid köpet).
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top