Vad är risken med fallande bostadspriser?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Mmm det byttes skåpsluckor och tapetserades. Lätt värt 60 000/år i hyreshöjning!

Räcker inte att byta luckor och tapetsera för att höja hyran. Det är ingen standardfärbättring.

Såklart det är så, jag räknar naturligtvis med standardhöjning till dagens nivå, dvs jag blir av med badkar och kvalitetsoriginalinredning i massivträ från -67 i köket. Naturligtvis.

Det där med standardförbättring är ju kanske inte en kvalitetsförbättring direkt. Ett platsbyggt kök från 30- 60- tal är inte samma sak som ett exklusivt fabriksbyggt kök. Det är rena skitet och lär knappast hålla i 60 år.

Men reglerna är som de är och man kan förstå de val bostadsbolagen gör när de står inför större renoveringar som ofta är eftersatt. Inte alltid har fastigheterna haft samma ägare. Var och en har släpat efter och tillslut blir det någon som får ta och sota för allt.

Man skulle som sagt gjort något åt den dysfunktionella bostadsmarknaden för årtionden sedan. Kanske haft incitament att behålla och bevara originaldetaljer i hus.

Det många gör nu. Villa, bostadsrättsägare och fastighetsägare kommer troligvis framtida generationer likställa med den rivningsvåg som genomfördes på 60-talet. Vi har inget lärt av historien.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fast ingenjörn svälter nog ändå inte ihjäl tror jag, men möjligen han väljer att flytta ändå.

Det är ju så att när man är passionerad vårdnadshavare åt en gammal mercedes, fiskebåt och H-D plus maskinchef på museifaertyget T46 så måste man uppbära lokalhyra, resekostnader, tid mm. åt dessa. Om man inte har tv-programsintressen som matlagning och Kirsteiger/Timell/hemmabjudningar så är det ju inte möjligt att manifestera dessa i hemmet. Därför är det dumt att plöja ned pengar i ett stort boende, det gå ju ändå inte att få in ngn av damerna i lyan. Jag är normalt bara i barren för tvätt, dygnsvila och mat.

Hade jag inte varit intresserad av att bevara teknikhistoria och kustkultur, utan -rent hypotetiskt- varit intresserad av lagsport eller eller fria konster, ja då hade jag ju haft skattefinansierad inomhushall, men nu är det ju inte så att jag håller på med ngt skyddsvärt som tex den homofobiska idrotten eller metoo-sargade finkulturen, så då får man dega själv med skattade momsade lönepengar. Inget konstitt med det.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kommunala hyresbolag skall ju gifva avkastning som täcker något av alla hål i budgeten. Såklart det inte finns ett öre avsatt för vidmakthållande av fastigheter utan minsta lilla åtgärd skall med hyreshöjning finansieras. Det är sen gammalt..

Festen är över, nu är det dags att städa. :näsblod

Funderar på att hyra ut kåken men den där besittningsrätten hindrar mig. Synd, finns de som behöver bostad och jag inte behöver den under ett antal år. Men... Näh.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Funderar på att hyra ut kåken men den där besittningsrätten hindrar mig. Synd, finns de som behöver bostad och jag inte behöver den under ett antal år. Men... Näh.

Så länge man bara hyr ut EN bostad och fyller i rätt papper är man relativt safe.
http://www.hyresnamnden.se/Besittningsskydd/Besittningsskydd---Bostad/

Jag hyr just nu ut en kåk men har å andra sidan inte behövt säga upp någon hyresgäst än. Klart fin sidoinkomst så länge man har en bra hyresgäst.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Regeringens prognos för 2018 är BNP +2,5%
Faller bostadspriserna med ytterligare 10%, kan den siffran nog närma sig noll.

Den där ”bostadbankomaten” har drivit mycket av svensk ekonomis luftslott.

Hur kommer denna in i matchen då i förhållande till jordabalken 12 kap?

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20120978.htm

Att hyra ut med hyresavtal gällande kortare än två år verkar vara modellen?

Ja, ett-års är nog att föredra.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man ska vara nog med hur man skriver avtalen. Dels för att se till att besittningsskydd inte aktiveras, dels skriva det så att man kan säga upp hyresgästen under perioden så att man kan bli av med dem om de misssköter sig. Annars blir man sittande med en hyresgäst som inte sköter sig avtalstiden ut. Det är inte lätt att bli av med folk hur som helst. Tänk till innan precis som med allt annat.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är hyreslagen dispositiv, så att den kan avtalas bort?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man kan ingå avtal om besittningsskyddet, men lagstiftningen är skriven till hyresgästens fördel så man måste beakta förutsättningarna.

Söker ni på nätet kan ni läsa om de som har fått problem som hyrt ut hus, bostadsrätter och även hyresrätter (andrahandsuthyrningar) som har resulterat i tråkigheter för bostadsägaren, hyresgäst/fastighetsägare.

http://www.hyresavtal.nu/besittningsskydd-bostad/avstaende-fran-besittningsskydd/
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man kan ingå avtal om besittningsskyddet, men lagstiftningen är skriven till hyresgästens fördel så man måste beakta förutsättningarna.

Söker ni på nätet kan ni läsa om de som har fått problem som hyrt ut hus, bostadsrätter och även hyresrätter (andrahandsuthyrningar) som har resulterat i tråkigheter för bostadsägaren, hyresgäst/fastighetsägare.

http://www.hyresavtal.nu/besittningsskydd-bostad/avstaende-fran-besittningsskydd/

Ja hyreslagen är tvingande till hyresgästens fördel. Frågan är om man får avtala bort hyreslagen i kontrakten mellan hyresgäst/hyrestagare, dvs att man anger att det som omfattas i (hyres)kontraktet trumfar det som står i hyreslagen sas?

Då skulle man kunna ha en formulering typ: "Iom detta avtal kan inte hyrestagaren åberopa kap 12 jordabalken i någon mån öht gentemot hyresvärden."
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja hyreslagen är tvingande till hyresgästens fördel. Frågan är om man får avtala bort hyreslagen i kontrakten mellan hyresgäst/hyrestagare, dvs att man anger att det som omfattas i (hyres)kontraktet trumfar det som står i hyreslagen sas?

Nej, du kan inte avtala bort lagen i sin helhet.
Hyresnämnden avgör om försöket att avtala bort besittningsskyddet är giltigt eller ej så följ derar riktlinjer och använd deras blanketter.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top