Vad är risken med fallande bostadspriser?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Med utgångspunkt i storstäderna kommer bostadspriserna inte rasa, de kommer stagnera. Den bästa affären är att köpa en bostad på lång sikt och undvika att höja belåningen. Då får du effekten av både amortering och inflation vilket gör boendet billigare över tiden.

Det är den bästa bostadsaffären i min bok. För bo måste du.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Check..

Men är det nåt man ska investera i idag om man har pengar så är det kinesiska obligationer. Inte för att de nominellt lär öka i värde. Men det kommer en tid när Kina kommer vilja behålla sin produktion och inte bara köpa upp USA och Europa, och då kommer valutan apprecieras - rejält.

Ser man en KFA för Kina de senaste 5 åren så är det helt larvigt vad mkt pengar som skeppas ut ur landet i förhållande till hur lite Yenen ökar.. Så där finns nog en hacka att göra. Frågan är nog bara hur lång tid det tar.

Jag oroar mig lite för Kina jag..

http://www.zerohedge.com/news/guest-post-reasons-chinas-imminent-bust
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1578242/Svenskar-lanar-mer-och-mer.html

"Svenska hushåll ökar sitt lånande mest av alla i Europa, visar en jämförelse av bolån som SVT:s Rapport låtit göra. Sedan 2001 har svenskarna ökat bostadslånen med över tio procent årligen, utom under finanskrisen 2008. Hushållen har lån på mer än en och en halv gång årsinkomsten."

SVT Text har en rätt bra bakgrundshistoria. Läs sid 171- 175

http://svt.se/svttext/web/pages/171.html

Och diverse ekonomer, bankväskdängare och Svenssons tycker att det bara rör sig om en självuppfyllande profetia". Det är lite småsjukt...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med utgångspunkt i storstäderna kommer bostadspriserna inte rasa, de kommer stagnera. Den bästa affären är att köpa en bostad på lång sikt och undvika att höja belåningen. Då får du effekten av både amortering och inflation vilket gör boendet billigare över tiden.

Det är den bästa bostadsaffären i min bok. För bo måste du.

Precis! Vem behöver arbeta? Det är bara att köpa en lägenhet för 5 mille i innerstan. Sedan kan man leva på värdestegringen resten av livet. Med 5-10% om året så är det 250-500kkr per i värdestegring. Bara att få den värderad en gång om året och låna upp sig i takt med värdestegringen.

Eller om 20år med 5% uppgång kan jag sälja den för 13mille. Mer vinst än de flesta av oss tjänat på arbete under samma period.

Mycket bättre än att investera i aktier som ju mest bara brukar krasha.

Eller vänta? Hade jag otur när jag tänkte nu? :glömdet
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Svenskar lånar mer och mer
Svenska hushåll ökar sitt lånande mest av alla i Europa, visar en jämförelse av bolån som SVT:s Rapport låtit göra. Sedan 2001 har svenskarna ökat bostadslånen med över tio procent årligen, utom under finanskrisen 2008.

Hushållen har lån på mer än en och en halv gång årsinkomsten. Nu höjs varningsrop för skuldsättningen.

- Innan vi får kriser ser vi ofta en snabb bolånetillväxt, säger Bengt Hansson på Statens Bostadskreditnämnd. till Rapport.

Svenskarna har de senaste fem åren haft Europas högsta tillväxttakt på bostadslån. Även jämfört med 16 andra OECD-länder ligger Sverige i topp tillsammans med Australien, visar jämförelsen som gjorts med hjälp av Statens bostadskreditnämnd, OECD och Europeiska centralbanken (ECB).
Artikeln fortsätter...

Trots larmrapporterna om skuldkrisen i Europa fortsätter svenskarna att öka sin skuldbörda, även om den höga ökningstakten bröts något i år. Genomsnittet är ändå en sjuprocentig ökning mot förra året.

Men det håller inte finansmarknadsminister Peter Norman (M) sömnlös på nätterna.

- Som väl är har hushållen inte bara skulder utan även tillgångar som också har ökat ordentligt. Man måste titta på båda sidorna av balansräkningen, säger han till TT.

Stellan Lundström, professor i fastighetsekonomi på KTH, är bekymrad över att svenskarnas lånebörda ökat men vill vare sig peka ut politiker eller banker som ansvariga för utvecklingen. Han beskriver det i stället som ”systemfel” vilka borde ha rättats till för minst tio år sedan.

- När folk köper hus borde de ha sparat lite mer, sammanfattar Lundström. Han pekar på risken med att många hushåll är väldigt räntekänsliga, särskilt om konjunkturen vänder nedåt.

Stellan Lundström vänder sig mot uttryck som ”svensk bostadsbubbla” för att beskriva den nuvarande situationen. Han menar också att det intressanta är om de som lånat till bostadsköp har arbete plus att Sverige till skillnad från länder som haft eller har bostadsbubblor inte har mängder av lediga lägenheter, villor eller radhus.

- Det är tvärtom brist i storstäderna vilket driver upp bostadspriserna, säger han.

Stellan Lundström efterlyser flera åtgärder utöver vad som redan gjorts för att förmå bostadsköpare att lägga in mer eget kapital. Han pekar bland annat på möjligheten att införa något som liknar det tyska systemet med så kallat subventionerat bosparande samt minskad avdragsrätt för boräntor.

Carl B Hamilton, riksdagsledamot (FP), ledamot i finansutskottet och professor i internationell ekonomi, menar att uppgifterna om svenskarnas ökade låneskulder för bostadsköp inte är någon överraskning. Han delar Lundströms åsikt att möjligheterna till ränteavdrag bör minskas - och att en sådan reform i dag är politiskt omöjlig.

- Egentligen förstår jag inte varför man ska ha ränteavdrag överhuvudtaget; det är ekonomiskt osunt att skattesubventionera upplåning. Och om det ska gå att minska avdragsmöjligheterna måste det nog ske i samband med en större skattereform där de som drabbas blir kompenserade genom andra åtgärder.

Stockholm TT

Sista biten är intressant :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sista biten är intressant :)

Jag läste den där biten tidigare idag och funderade på vilket sätt man skulle kompensera de drabbade om man genomförde en skattereform som innebär att man tog bort ränteavdraget helt och hållet. Värdet på bostäder och annat skulle falla som ett brev på posten. Det skulle även krav på högre kapitalinsats göra. Rätt få har något direkt sparat kapital att kasta in vid hus/lägenhetsköp.

Jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden att man hade en skattereform i början på 90- talet där man minskade ränteavdraget från 50% till 30%. Detta resulterade i att många gick i personlig konkurs. Om man på ett liknande sätt tog bort dagens ränteavdrag skulle resultatet bli detsamma. Så pass små marginaler folk.

Skulle man låta dessa personer som kallt räknat med avdraget få göra större förlustavdrag i samband med försäljning av sina bostäder som nu är värda mindre än tidigare? Hur skulle man kompensera de som väljer att sitta kvar i sitt boende utan ränteavdragen? Låta dem fortsätta göra sina avdrag så länge de sitter kvar i sitt boende?
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Jag läste den där biten tidigare idag och funderade på vilket sätt man skulle kompensera de drabbade om man genomförde en skattereform som innebär att man tog bort ränteavdraget helt och hållet. Värdet på bostäder och annat skulle falla som ett brev på posten. Det skulle även krav på högre kapitalinsats göra. Rätt få har något direkt sparat kapital att kasta in vid hus/lägenhetsköp.

Jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden att man hade en skattereform i början på 90- talet där man minskade ränteavdraget från 50% till 30%. Detta resulterade i att många gick i personlig konkurs. Om man på ett liknande sätt tog bort dagens ränteavdrag skulle resultatet bli detsamma. Så pass små marginaler folk.

Skulle man låta dessa personer som kallt räknat med avdraget få göra större förlustavdrag i samband med försäljning av sina bostäder som nu är värda mindre än tidigare? Hur skulle man kompensera de som väljer att sitta kvar i sitt boende utan ränteavdragen? Låta dem fortsätta göra sina avdrag så länge de sitter kvar i sitt boende?

Ta det i etapper. Några % mindre avdrag per år så folket får chans att anpassa sig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När jag läste dom där raderna tänkte jag mig att minskat ränteavdrag kanske kan göras samtidigt med t.ex ett till jobbskatteavdrag. Och så får det nog göras stegvis som redan nämnts.

Helt korrekt kompensering för varje medborgare lär det ju ändå inte bli.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ta det i etapper. Några % mindre avdrag per år så folket får chans att anpassa sig.

Vore den logiska slutsatsen, men jag tror inte det är så enkelt. Samma sekund man talar om att på sikt ta bort ränteavdraget över säg en 10 års period hade det fått omedelbara och icke önskvärda konsekvenser. Jag tror det hade varit bättre att helt enkelt genomföra det och kanske hitta en metod att kompensera de som drabbas av förändringarna. Men jag kan inte hur det skulle se ut utan att också få skadliga konsekvenser i beteendet hos folk. Sedan är jag inte så säker på att jag tycker att staten ska gå in och kompensera folk som kallt räknat med att låna upp sig över öronen. På sätt och vis tycker jag att de får ta konsekvenserna över sitt handlande. Att kalkylera med extremt historiskt låga räntor, inga amorteringar, ingen kontantinsats att tala om samt ränteavdrag. Då får man helt enkelt skylla sig själv. Visst kan man skylla på politiker och banker som sett till att kraven minskat genom avregleringar, men lite får man ändå tänka själv och ta konsekvenserna.

Realistiskt sett är det nog rätt liten chans att man tar bort ränteavdraget. Så den här diskussionen är rent hypotetisk tills någon av de politiska blocken börjar tala om det öppet. Som det ser ut vore det antagligen politiskt självmord, om man inte hamnar i ett läge där man inte längre har något alternativ. 90- talets skattereform var man nog mer eller mindre tvingad att genomföra. Det fanns en enighet över blocken om jag inte minns helt fel.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Förstår inte varför de över huvud taget införde avdrag för huslån. Vilket år infördes det och vad var syftet? Att få fart på bostadsbyggandet?

Om huspriserna ändå stiger med några % per år som "alla" tror är en naturlag så borde det kompensera några % i ränteökning.

Edit: slarvade lite med utrycket, menade räntekostnadsökning.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Förstår inte varför de över huvud taget införde avdrag för huslån. Vilket år infördes det och vad var syftet? Att få fart på bostadsbyggandet?

Om huspriserna ändå stiger med några % per år som "alla" tror är en naturlag så borde det kompensera några % i ränteökning.

Problemet är väl att bankernas vinstmarginaler skattesubventioneras,
om det är 3% eller 5% ränta spelar inte så stor roll när 30% dras av.

Kanske skulle vara mer priskrig från bankernas sida om det inte var subventionerat? :va
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Problemet är väl att bankernas vinstmarginaler skattesubventioneras,
om det är 3% eller 5% ränta spelar inte så stor roll när 30% dras av.

Kanske skulle vara mer priskrig från bankernas sida om det inte var subventionerat? :va

I varje fall skulle inte huspriserna vara lika höga (= bankerna hade lånat ut mindre pengar)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
I varje fall skulle inte huspriserna vara lika höga (= bankerna hade lånat ut mindre pengar)

Kanske vore bättre om man fick dra av för ammorteringar?

Eller skulle det missbrukas till förbannelse.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...Det fanns enl. alla inlästa ingenting som faktiskt pekade på att marknaden var övervärderad...

Ni får själva avgöra om ni tror Lars Wilderäng är inläst eller fabulerar. Jag behöver knappast säga vad jag tror.
http://svt.se/2.110596/1.2610785/chatt_med_lars_wilderang

Sen var det ju det där om att ingen vill sälja med förlust. Det verkar som att en och annan dansk tvingats sälja med förlust i alla fall men det är ju förståss skillnad på Stockholm och Köpenhamn...
http://svtplay.se/v/2610773/rapport/dansk_expert_varnar_sverige___gor_inte_samma_misstag_
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ni får själva avgöra om ni tror Lars Wilderäng är inläst eller fabulerar. Jag behöver knappast säga vad jag tror.
http://svt.se/2.110596/1.2610785/chatt_med_lars_wilderang

johan: Hej! Tror du att även bostadsrättsföreningarna kommer få det svettigt framöver? Många verkar inte helt medvetna om vad en bostadsrätt egentligen är när det kommer till total skuldsättning...

Lars Wilderäng: Ja.

Fick en bekant erfara nu, pynta 250.000kr till föreningen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fick en bekant erfara nu, pynta 250.000kr till föreningen.

Precis! Verkligen livsfarligt om den dagen kommer att folk börjar sätta sånt i system. Jämför med bostadskrashen i usa där folk sket i att betala banklånen med flit för att dom ville få banken att ta hand över huset.

Jämförelsen haltar jag vet, men med högre räntor osv kan det i alla fall dyka upp sådana exempel som ditt lite oftare och då kommer nog rädslan spridas drastiskt bland köparna.

Kolla bara hur hispiga folk är när dom ska köpa eller sälja sina fordon. Vissa ska ha pengar i handen innan provkörning numera. Undrar om samma personer tänkt på att dom kanske kommer tvingas betala grannens bostad i framtiden?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top