Vad är nackdelarna med låg svängmassa?

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Dvs, förutom ojämn gång på lägre varv? Gillar själv det speciella ljudet som blir, typ rallybilar på tomgång och den kvickar gasresponsen är ju trevlig. Skit samma om det blir knepigt att hålla jämn fart när man cruisar, finns det inga nackdelar för hållbarhet/livslängd på motorn blir det till att gå loss på veven med vinkelslipen :yoparty
 
Glöm inte o skaffa en extra vev som du faktiskt kan använda när sabbat den första med vinkelslipen.
 
Blir nog bättre för balansen om du använder en svarv på svänghjulet.
Vinkelslipar är inte direkt ett instrument för finlir :)

/R
Glöm inte o skaffa en extra vev som du faktiskt kan använda när sabbat den första med vinkelslipen.

Nä, vinkelslip var inte bokstavligt, ska lämna bort jobbet om det blir av. Vill bara ha lite koll innan jag börjar ringa runt.
 
Nä, vinkelslip var inte bokstavligt, ska lämna bort jobbet om det blir av. Vill bara ha lite koll innan jag börjar ringa runt.

Bra val.
OK, en nackdel kan vara att hojen blir svårsåld om den inte går jämt på tomgång och inte kan köras normalt i 30km/h. Detta är naturligtvis beroende på hur mycket vikt du tänker ta bort men ska du ha den att låta som en rallybil blir det nog till att ta bort en hel del.


/R
 
Hållbarheten är inga problem såvida man inte lättar enormt mycket men det är sällan en risk. Däremot finns där en poäng i att behålla svängmassan i de flesta moderna hojmotorer då de redan är tämligen optimerade, för liten svängmassa ger mindre effekt och dagens motorer har en balansfaktor som ger effekt snarare än myscruising.

Är du ute efter snabbare gassvar så hade jag istället gått på svänghjul, drev och koppling då där finns gott om vikt som inte direkt påverkar balansfaktorn. Steg 2 är därefter att vikta upp veven för att kunna kasta ev balansaxel och ha all balansfaktor direkt på veven. Därefter är det låttare kolv+vev samt därtill följande justering till lämplig balansfaktor.
 
Hållbarheten är inga problem såvida man inte lättar enormt mycket men det är sällan en risk. Däremot finns där en poäng i att behålla svängmassan i de flesta moderna hojmotorer då de redan är tämligen optimerade, för liten svängmassa ger mindre effekt och dagens motorer har en balansfaktor som ger effekt snarare än myscruising.

Är du ute efter snabbare gassvar så hade jag istället gått på svänghjul, drev och koppling då där finns gott om vikt som inte direkt påverkar balansfaktorn. Steg 2 är därefter att vikta upp veven för att kunna kasta ev balansaxel och ha all balansfaktor direkt på veven. Därefter är det låttare kolv+vev samt därtill följande justering till lämplig balansfaktor.

Bra svar!
Dock, är inte kopplingskorg och drev ganska viktoptimerade i nuläget? Dvs, finns det så mycket att ta där?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top