Vad är grejen med HD?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Vissa sportster modeller är coola, några av de större modellerna är snygga. Men de går ju inte att köra med. Glida runt går ju bra men min gamla vt1100 är mkt mer körbar än de flesta HD.
Varför gnäller jag om HD? Jo, för att jag gärna skulle ha en men blir besviken varje gång jag provkör.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vad grejen me HD är att antingen gillar man dom eller inte... Du gör nog inte de...
Tjusningen för många är att man bygger om den till någon personligt...
Jag har aldrig gillat någon org HD, bara ombyggda.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En kompis hade för några år sedan en Forty-Eight och jag har provkört den moderna XR1200:an några gånger. Kanontrevliga hojar tycker jag, fina motorer och går bra efter vägen i de farter dom är tänkta att köras i. Mina problem ligger mest i detaljerna samt generell byggkvalité (motor ej inräknat).

Blinkers för höger / vänster på vardera styrhalva. Obegripligt. Blinka höger? Oj jag drog visst på gasen för att jag har ingen monstertumme som når så långt.

Kabeldragning är slarvigt utfört (i alla fall på de två modeller ovan) så det sticker fram nån strumpa med kablar här och var.

Onödigt tilltagen konstruktion på vissa detaljer utan uppenbar anledning. Där en japansk maskin har smäckra radialbromsok sitter det en jäkla klump istället på en HD.


Jag gillar HD och V-twinnar i allmänhet och hade garanterat ägt en om det inte vore för ovanstående "problem". När och om jag köper en HD i framtiden så blir det att bygga nåt eget runt en motor då deras fabrikshojar känns så utdaterade. Snygga, men utdaterade.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle säga att den genomsnittliga sporthojsåkaren och harleyåkaren har mer gemensamt än man kan tro.
Var möter du dem? Ja inte fan är det på en kurvig väg en vacker söndagsmorgon utan de kör i klasar långsamt, sprider ljudföroreningar och skränar vid närmaste fik/torg. Några snackar högt om kromade örnar andra om titaninlägg i de oskrapade knäpuckarna.
De köper hela kittet! Omatchade stövlar eller förra årets skinnställ är precis lika otänkbart som att inte matcha fransarna på jackan med de på styrändarna.
SH/Harley är livet! En total oförståelse för att det finns andra hojtyper som kan vara tilltalande.

osv osv.....
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Grabbarna med hår på bröstet i tex Sons of Anarchy och Dirty Dräggel kör HD
Där e "grejjen" med HD
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle säga att den genomsnittliga sporthojsåkaren och harleyåkaren har mer gemensamt än man kan tro.
Var möter du dem? Ja inte fan är det på en kurvig väg en vacker söndagsmorgon utan de kör i klasar långsamt, sprider ljudföroreningar och skränar vid närmaste fik/torg. Några snackar högt om kromade örnar andra om titaninlägg i de oskrapade knäpuckarna.
De köper hela kittet! Omatchade stövlar eller förra årets skinnställ är precis lika otänkbart som att inte matcha fransarna på jackan med de på styrändarna.
SH/Harley är livet! En total oförståelse för att det finns andra hojtyper som kan vara tilltalande.

osv osv.....

KROMADE ÖRNAR! :rofl:rofl:rofl
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
KROMADE ÖRNAR! :rofl:rofl:rofl

Ja såntdär man utsmyckar sin fina harley med
56059c4c-6a90-49af-8eee-14968e808a4d-Eagle_Head_Fender_Ornament.png


Om möjligt ännu muppigare än sporthojsåkare som försämrar sin hoj genom att montera eloxerade handtag som är halare och vibrerar mer än originalet....
http://www.aliexpress.com/item-img/...12832.html?spm=2114.10010108.100005.18.onGTla
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Vad är grejen med hoj egentligen?

Passion är svaret.

Varför fokusera på hur kass ändras väl är istället för att njuta av sitt eget?

Den enda HD jag har ägt är XR1200.
Askul nakenhoj med ett grymt vrid och hyffsade vägegenskaper.
Målet har aldrig varit att vara snabbast, jag älskar hökar av olika slag men har inget sig efter sporthoj eller äventyrshoj.

Sluta jiddra, börja köra.
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Om jag skulle vilja haft en custom hoj så skulle det garanterat varit en HD, dom andra japanska customhojarna känns som lite mesiga kopior som inte riktigt når ända fram trots att dom gör allt för att se ut och låta som en HD.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Varför skall man ha HD:

- Lätt att modifiera. Bra för hojbyggare. Högst respektabel verksamhet i mina ögon.
- Image. Grupptillhörighetsmarkör. Om man drivs av sånt så har jag inget att säga om det.

En ägargrupp som jag ha svårt att betrakta som riktiga bikers, är de som stoppar in en HD i garaget bara för att de har för mycket pengar. Att se en stekare säga "Öh, jag har en HD i garaget" känns lika äkta som att se på Wrestling.

Som Dr.Bike sa när han levde: "Det är rätt patetiskt att se förtryckta tjänstemän klä ut sig på helgen, för att folk tro att de äter småbarn till frukost, så fort chefen inte ser honom." :hihi

Det citatet kommer jag alltid att komma ihåg honom för. :D
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Jag skulle säga att den genomsnittliga sporthojsåkaren och harleyåkaren har mer gemensamt än man kan tro.
Var möter du dem? Ja inte fan är det på en kurvig väg en vacker söndagsmorgon utan de kör i klasar långsamt, sprider ljudföroreningar och skränar vid närmaste fik/torg. Några snackar högt om kromade örnar andra om titaninlägg i de oskrapade knäpuckarna.
De köper hela kittet! Omatchade stövlar eller förra årets skinnställ är precis lika otänkbart som att inte matcha fransarna på jackan med de på styrändarna.
SH/Harley är livet! En total oförståelse för att det finns andra hojtyper som kan vara tilltalande.

osv osv.....

Det finns ju mängder av sådana grupperingar i mc-kretsar, Ducati-klubben t.ex där det är viktigare att diskutera mer om italien, mat och livsstil än vad det är att diskutera Ducati. Eller kanske BMW-klubben där det är en dödssynd att köra annat än originaltillbehör om något ska ändras?

Vi är nog alla lika goda kålsupare när det gäller våra nörderier :)


HD är HD, det är ett märke med ganska stark historia och går hand i hand med bilkulturen i staterna, stort och vräkigt. Även om det finns "bättre" maskiner än stora v-twinnar och v8or så har det sin charm.
Ljudet framförallt är ju rätt mysigt när det är vettigt avstämt :D

Tycker dock att både HD och gamla jänkejärn är överprisade och skulle nog inte köpa något just därför, men det spelar nog också in med att man inte är så kär i just de maskinerna.
Men jag kan även tänka mig att ha en HD själv om det dyker upp en vettigt prissatt maskin vid rätt tillfälle!
(Är faktiskt lite kär i XR750 modellen)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det verkar ju dock som att HD:s rullar betydligt mindre än andra modeller och typer. Ser inte många som rullat långa sträckor och dom jag vet med dessa hojtyper verkar hålla sig till att ta ut dom på turer ett par gånger i månaden på sommaren bara vid riktigt bra väder. Men kanske jag missat nåt..
 

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
LIDINGÖ
Hoj
XR1200X
Fattar inte?

Jag kör xr1200x och den har imponerande lutningsgrad samt lättsvängd med mindre modifikationer.

Vad är grejen med att inte förstå att HD är ett stort märke med många olika modeller för olika ändamål?
knockhill-email868.jpg
634745035435272891XR1200-Action.jpg
100810-jeremy-mcwilliams.jpg


Sen finns det väl en HD som rullat över 150kkm med vanlig serviceintervall på någon museum i Milwaukee som är rätt så imponerande när dessutom en schimpans kan utföra service'n.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det verkar ju dock som att HD:s rullar betydligt mindre än andra modeller och typer. Ser inte många som rullat långa sträckor och dom jag vet med dessa hojtyper verkar hålla sig till att ta ut dom på turer ett par gånger i månaden på sommaren bara vid riktigt bra väder. Men kanske jag missat nåt..

Ja du har missat att man kan köra året runt med en HD :D
 

Bifogat

  • 20160316_121138.jpg
    20160316_121138.jpg
    475.5 KB · Visningar: 279

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
LIDINGÖ
Hoj
XR1200X
En solig dag i mitten av mars med nästan 10 plusgrader är väl knappast något att skylta med. Kört hela vintern jag vid torr mark ;)

Jag har varit mc bud 2 vintrar och kört HD på vintern, går utmärkt.
Farsan körde sin Sturgis 1982 till Björnrike/Vemdalen när jag var yngre, vinterdäck och all tyngd på framhjulet.

Här har vi en gatlaglig xr1200 med dubbar som kör 210kmh på is med nakenhoj och luftkylt.



Varför är det så mycket jidder kring HD?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top