Vad är grejen med HD?

http://www.goingfaster.com/angst/noharley2.html
Kan ikke si jeg har noe imot HD,men det var litt:D

Sannolikt är det sarkastiskt skrivet men de kunde ändå ha ansträngt sig lite mer.

"Harley's fastest motorcycle, the Sportster, isn't anywhere near deserving of its name."

Om de tror att Sportster är Harley's snabbaste motorcykel har de inte vidare bra koll då V-Rod käkar den till frukost så vida man inte modifierar den kraftigt. Både bättre acceleration och bättre nedläggningsvinkel.

https://www.youtube.com/watch?v=ja2dTBNc2-U

Var det förresten någon som sade att man inte kan svänga med en H-D?

https://www.youtube.com/watch?v=WWcQcy6qIGY
 
Jag tänker nu inte påstå att en H-D har bättre eller mer speciell känsla än någon annan tillverkare. Men det finns en väsentlig skillnad och det är att H-D har hållit fast vid sin gamla konstruktion med 45 grader mellan cylindrarna och vevstakarna fästa i samma punkt. Detta gör att motorn får ett ojämnt tändintervall och i stället för att tända var 360 grad i stället tänder med 315 respektive 405 graders mellanrum. Detta ger en unik karaktär och ett speciellt ljud som ingen annan motorcykeltillverkare har. Som sagt, jag påstår inte att denna egenskap gör en H-D värd mer. Heller inte att andra tillverkares motorcyklar saknar speciell karaktär. Men just detta med tändintervallet är specifikt för just H-D. Det gäller dock inte V-Rod eller de nya Street 500/750.

View attachment 433756

Det finns ju flertalet hojmärket med 2 cyllar och 45 grader, hur är tändföljden på dom?
 
Mig veterligen är det bara HD som kör 45 graders twinnar då det hänger ihop med att det är deras "grej", 45 grader är inte rent praktiskt en speciellt bra vinkel. Bör vara mer än 45 grader och därför ingen annan tillverkare använder såpass tät vinkel mellan cylindrarna. Anledningen till att HD valde just 45 grader var att motorn skulle passa i en cykelram som användes förr och sedan har det hängt med. 45 grader ger i förhållande till andra twinnar med större grand antal betydande vibrationer vilket i sin tur ger andra bekymmer.

Såg att tydligen Suzuki också har det.
 
Last edited:
Suzuki intruder bl.a

Mm men den är inte konstruerad på samma sätt med vevstakarna fästa i samma punkt. Visst fler 45 graders motorer finns det, men inte med samma konstruktion. I vart fall har jag inte hört talas om någon. Kanske har funnits någon på 30-talet?

$_1.jpg
 
Motorgången i sig är nog inte avhängig om det är gaffelstakar eller enskilda solida, det är tändföljden som ger motors karaktär i denna jämförelsen. Rent teoretiskt är en solid vevstake att föredra av rena hållfasthetsskäl.
 
Verkar som de flesta körde väldigt tätt mellan cylindrarna i början av 1900-talet för att få in motorn i ramarna. Sedan är det nog mest amerikanska tillverkare som hängt kvar med den typen av lösning. Se gärna länken då man ser flertalet europeiska och amerikanska tillverkare med "täta twinnar". Skulle även tro de använder vevstakar av gaffeltyp med tanke på hur smala motorerna är. Den första twinnen var DeDions som även HD kopierade.

http://www.diagnosis2012.co.uk/earlyvtwins.html
 
Last edited:
Eftersom cylindrarna inte sitter centrerat (vilket de gör på H-D) kommer den inte vibrera på samma sätt. En H-D motor är relativt enkel att balansera med hjälp av en balansaxel just på grund av denna konstruktion, vilket även har gjorts på vissa modeller. Den nya Milwaukee-Eight motorn är balanserad till 75%. Twin Cam A är också balanserad.

https://www.youtube.com/watch?v=fTEJmaGnnt0
 
Last edited:
Eftersom cylindrarna inte sitter centrerat (vilket de gör på H-D) kommer den inte vibrera på samma sätt. En H-D motor är relativt enkel att balansera med hjälp av en balansaxel just på grund av denna konstruktion, vilket även har gjorts på vissa modeller. Den nya Milwaukee-Eight motorn är balanserad till 75%. Twin Cam A är också balanserad.

https://www.youtube.com/watch?v=fTEJmaGnnt0

Ok, funderar bara hur det i praktiken kan skilja då det rör sig radiella vibrationer. Borde rent teoretiskt inte skilja även om den har separata vevtappar. :va:confused:
 
Javisst, precis som våra wobblande Jappanesiska bambustaket behövde en gång i tiden.... :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top