Vad är felet?

  • Thread starter Thread starter minirider
  • Start date Start date

minirider

Guest
Jag körde någon timme på Gelleråsen med min nya hoj sedan såg däcket ut så här? Jag kör en R6-06 med öhlins bak och vad är felet?
 

Bifogat

  • däck.JPG
    däck.JPG
    112.9 KB · Visningar: 387
Jag körde någon timme på Gelleråsen med min nya hoj sedan såg däcket ut så här? Jag kör en R6-06 med öhlins bak och vad är felet?

använde du däck värmare???

kan va en så kallad feg rand med antagligen gasar du inte tillräckligt ut ur depå kurvan
 
2867678 använde du däck värmare???

kan va en så kallad feg rand med antagligen gasar du inte tillräckligt ut ur depå kurvan
Du menar att han pga för låg temperatur får "cold tear", dvs att däcket blistrar sönder då det inte kommer upp i rätt temperatur.
 
Fel?? Det ser ju rätt bra ut även om det kan bli bättre.

Pröva att mecka med luft-trycket. För lågt tryck är gift för slitaget.
Körstil - en trovärdig teori om hårt slitage i det området du har är att det är en konsekvens av attt man kör ganska fort men inte i kurvorna. Låg ingångshastighet och sen men mycket hård acc ut ur kurvorna.
Sen är det här med fjädringsinställning, men det får du dryfta med folk runt banan.
 
En gissning är för hårt ställd fjädring eller för lågt lufttryck!
 
Någon timme? l Hårdhet? Hur kallt var det? Hade du däckvärmare? Vilken temp kommer dom upp i? Däcktryck? Det finns mkt att hålla reda på, en liten hjälp är Swedies info om däckslitage på roadracingsidan.
 
Jag körde någon timme på Gelleråsen med min nya hoj sedan såg däcket ut så här? Jag kör en R6-06 med öhlins bak och vad är felet?

Ett grundtips man brukar få när däcken skorrar upp sig så där på sidorna är att släppa på returen bak, dvs göra den snabbare. Men det kan finnas en hel drös med orsaker som du kommer märka :) Det är bara att testa sig fram oc fråga, fråga, fråga i depån.
 
Jag körde någon timme på Gelleråsen med min nya hoj sedan såg däcket ut så här? Jag kör en R6-06 med öhlins bak och vad är felet?

ser ut som en K1a i kall väderlek. såg förmodligen bra ut efter första passet, men efter en uppvärmningscykel till så brukar K1 se ut så när det är kallt underlag. är det K2 har du fjädringsproblem.
 
2867658 Jag körde någon timme på Gelleråsen med min nya hoj sedan såg däcket ut så här? Jag kör en R6-06 med öhlins bak och vad är felet?
http://www.sporthoj.com/article.php?aid=268

Fjäder-problem
Om din fjäder är för hård eller för mjuk, kommer resten av fjädringen och däck inte kunna sammarbeta. Däcken kommer ligga mot marken och försöka sitta bästa att hålla kvar fästet, men till slut kommer däcket inte klara längre och börja smälta bort och gå sönder. För att se om din hoj har rätt fjäder, ställer du in hänget på hojen.
 
Då skulle jag satsa mina slantar på att däcket svalnade av för mycket och kallblistrade.


Ska man ha mjuk eller hård gummiblandning?

Jag körde någon timme på Gelleråsen med min nya hoj sedan såg däcket ut så här? Jag kör en R6-06 med öhlins bak och vad är felet?

Jag hade ett liknande slitage på sommaren iof, dåligt fungerande däckvärmare i komb med körstil och något sleten bakfjädring .Metzeler K2 gav ett mycket bättre slitage!
Personligen tror jag det finns miljoner orsakermen man provar sig fram och .....
Ja vad vet en som jag:va
 
Last edited:
Ska man ha mjuk eller hård gummiblandning?



Jag hade ett liknande slitage på sommaren iof, dåligt fungerande däckvärmare i komb med körstil och något sleten bakfjädring .Metzeler K2 gav ett mycket bättre slitage!
Personligen tror jag det finns miljoner orsakermen man provar sig fram och .....
Ja vad vet en som jag:va


Som du sa så är där många faktorer som spelar in och det är inte bara gummihårdheten utan rörelsen och uppbyggnaden av stommen som spelar stor roll dels pga annan värmeavledning men också mer/mindre rörelsemån som påverkar hur mycket värme som alstras.

Generellt är dock mjukare gummblandning lättare att hålla värme i.
 
ska göra hojen mjukare genom att skruva på skruvaran till fjädern. Men det sitter
en liten spärr så man inte kan skruva! Någon som vet hur man gör?
 
Hur tar man bort lilla spärrpinnen som syns på bilden för att kunna göra fjädern mindre spänd? Vad händer om man skruvar på skruven precis brevid bromsvätskebeållaren på bilden?
 

Bifogat

  • dämparen.JPG
    dämparen.JPG
    67.4 KB · Visningar: 94
Hur tar man bort lilla spärrpinnen som syns på bilden för att kunna göra fjädern mindre spänd? Vad händer om man skruvar på skruven precis brevid bromsvätskebeållaren på bilden?

Du skall inte ta bort spärrpinnen då den är avsedd att begränsa justermånen inom lämpliga nivåer.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top