Vad är felet med engländarna? (och lite till...)

Finnpajsarna påstås vare ett av världens mest inavlade folk.

Passare jävligt noga, SVEDUPELLE
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/leRsWGF3mSc&hl=sv&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/leRsWGF3mSc&hl=sv&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Men däremot kan man diskutera huruvida ett flygplan för en massa miljarder inte ska klara av lite RF strålning, vid en av mina långa flygresor roade jag mig med att ha på min amatörradio och lyssna, det är en jävla kakafoni av radiosignaler inuti ett plan, man flyger förbi flera sändare med uttefekter på flera kilowatt, och planet faller inte ner ändå...

Dessa sändare är dock inte decimeter ifrån kablage med i värsta fall trettio år gammal skärmning, eller inneslutna i ett metallrör tillsammans med samma kablage.

Dessa sändare är dock inte decimeter ifrån kablage med i värsta fall trettio år gammal skärmning, eller inneslutna i ett metallrör tillsammans med samma kablage.

Näe, men en telefon strålar med milliwatt, medans sändarmasterna på marken strålar med kilowatt.

Nu har jag inga uppgifter på hur kraftfull en målradar är, men givet att dom koncentrerar uteffekten genom en parabol så borde ju själva radarlåsningen i sig göra att planen trillar ner om dom vore så känsliga...

Näe, det är förlegade gamla regler som saknar verklighetsförankring men får vara kvar "för säkerhetsskull"

Ungefär som att en festis inte får medföras ombord för att det kan vara flytande sprängmedel, när dom allra flesta sprängmedel med lätthet skulle kunna fås att se ut som en snickers, och såna får man ta med?

Passare jävligt noga, SVEDUPELLE
Nja.
Inavelsgraden ÄR väldigt hög i Finland.
Det är därför det finns behandlingsprogram för en del sjukdomar/åkommor som knappt existerar utanför Finland.
Trots det. så tror jag inte att banjospelandet är mer utbrett där än här.
Men för sakens skull:
[YOUTUBE-ID]w4ZeaOxbrW4[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]S1WqC9Z7Lhk[/YOUTUBE-ID]
Sugpådendu.

Med engelsk flickvän kan jag intyga att det har blivit några små kulturkrockar. Första gången hon kom över till sverige för att hälsa på (i januari) fick hon varma tröjor, raggsockor och en värmeflaska av sin mor för att det var så kallt. För i england är uppenbarligen husen knappt isolerade, 3-glas fönster hade de aldrig hört talas om och inte heller fjärrvärme så där är det snorkallt inomhus om man inte vill betala rätt saftigt för gas.

När hennes föräldrar kom och hälsade på blev det en tur till byggvaruhuset med hennes far för att köpa blandare till badrum och kök för det var också en nyhet. :D

Näe, men en telefon strålar med milliwatt, medans sändarmasterna på marken strålar med kilowatt.

Sedan var det det där med kvadraten på avståndet vad gäller effekttätheten.

Dela avståndet från markradion med det minsta tänkbara avståndet mellan kablage och mobiltelefon och ta det i kvadrat, och du får den skillnad som krävs på utstrålad effekt för att det skall bli jämförbart. I ett metallrör får du dessutom noder, så du får i värstafallet räkna med nästan full utstrålad effekt på ett godtyckligt ställe i kabinen.

Det har gjorts tester där mobiler påverkat elektroniken ombord. Alla flygplan testas också för att inte vara sårbara för väldigt kraftig extern EMI-påverkan.

Du har helt enkelt inte på fötterna. Sorry. :)

Näe, det är förlegade gamla regler som saknar verklighetsförankring men får vara kvar "för säkerhetsskull"

Ungefär som att en festis inte får medföras ombord för att det kan vara flytande sprängmedel, när dom allra flesta sprängmedel med lätthet skulle kunna fås att se ut som en snickers, och såna får man ta med?

Nu blandar du verkligen äpplen med päron. De befängda reglerna i security kommer från tjänstemanna- och politikernivå. De har i vanlig ordning mycket litet med verkligheten att göra. Nio dl vätska förpackad i nio förpackningar - ofarlig. Nio dl vätska i en förpacknig - totalförbjuden? WTF? :va

Reglerna om portabel elektronisk utrustning kommer däremot från ingenjörskontoren och för dessa finns det belägg. Sannolikheten är otroligt liten, men för att godkänna något som kan leda till en stor olycka, som påverkan på styr- eller navigationssystemet under start- och landning definitivt kan göra, krävs det i flygsammanhang en sannolikhet på i storleksordningen 10e-9 fall per flygtimme. Det vill säga, det får hända en gång på 1.000.000.000 timmar i luften.

Nja.
Inavelsgraden ÄR väldigt hög i Finland.
Det är därför det finns behandlingsprogram för en del sjukdomar/åkommor som knappt existerar utanför Finland.
Trots det. så tror jag inte att banjospelandet är mer utbrett där än här.

Sverige har Per Gessle.

Slutdiskuterat.

Äh, finnarna är sköna. De har flest original per capita utan konkurrens. Sen är de skönt laidback med en hel del prylar. Som att gå på puben i centrala Helsingfors iförd skoteroverall och moonboots. Prova den i "SoFo"...

Gå in på en nattöppen mack och köp en korv. Säger du inte den magiska frasen "Korv med bröd" får du en vurre i papper med senap och ketchup PÅ PAPPERET!

Finland - You gotta love it.

Finns mycket ont och gott att säga om engelsmännen, deras matkultur och livsstil i allmänhet. Deras byggstandard är under all kritik, men nu när polacker och afrikaner jobbar i stort sett gratis för att konkurrera ut de brittiska byggarna så har byggstandarden höjts enormt. Problemet med de äldre husen är AV och ISOLERING!!!, något som gått engelsmännen helt förbi.

Familjen jag bodde hos hade stora glipor runt fönster och dörrar, som de försökte täta med handdukar, och annan skit, och jag bodde ändå i en överklassfamilj. När jag föreslog gummilister fick jag höra att de skulle ändå bara trilla av och var "no good".

De är bakåtsträvande, älskar pappersarbete och är paragrafryttare av högsta grad. Men det är svårt att ogilla dem eftersom de är så artiga och finkänsliga. :)

Pratade med en polare som är pilot, ang. mobiltelfoneriet och han sa att på den gamla onda tiden med NMT-telefoner var det inget bra med mobiler på plan. Nuförtiden spelar det ingen roll, han trodde mer på att bolagen inte vill ha massa tjattrande apor i planen som ska ringa stup i kvarten.

At takeoff: Tjaba, nu står vi på startbanan. 3 min senare: Tjaba, nu är vi i luften. 5 min senare: Tjaba, nu är det bara vatten där nere. 5 min senare: Tjaba, nu ska jag ta första groggen. 10 min senare: Tjaba, nu ska jag gå på muggen...

Ad infinitum

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...